Var i TR...?

Sv: Var i TR...?

ok jag vet nte, men jag laser allt detta som foljande...

man skall alltsa sta i en trang trailer och satta pa ett trans med bett pa hasten nar de bara vill ut ur dar. sen ta ut hasten och sen byta till grimma sa man kan binda upp hasten vid ring pa trailer/?? hur dumt ar det?? ar det inte battre att man har kvar grimman med grimskaft nar man lassar ut hasten och sen binder upp hasten direkt?

och hur ar det om hasten har en hackamore? da ar det ju inte ett bett i munnen, sa vad ar skillnaden den pa hackamore och grimma..

och ingen skall tala om for mig att jag skall binda upp min hast i trans.. det ar om ngt livsfarligt bade for hast och andra..

visst man kan val satta grimma over transet nar man sedan sadlar upp och sant.

det later allt valdigt konstigt

Hackamore är tillåtet att leda hästen i fast det saknar bett.

Du får aldrig ta av hästen tränset/bettet på en tävling, det är det som är poängen med tränstvånget. Man måste alltså lasta ur hästen med träns/bett, sedan ska det sitta på tills hästen är inne i trailern igen/inne i den hyrda boxen/spiltan.

På de tävlingar jag varit skulle det inte funka att binda upp hästen i kärran, där är man parkerad på rad för att alla ska få plats. Men om man ändå kan binda upp sin häst i kärran så får man fortfarande inte ta av tränset/bettet, gissar att man då får ha grimman ovanpå och binda i den.
Jag har inte läst någonstans i TR om att binda sin häst på tävling, men någon annan kanske sett om det finns regler för det?

sajag skall alltsa ha min hast bunden utanfor transporten i trans?? ALDIRG I LIVET!!! dar kan man tala om att forstora en hast snabbt. Plus nar de star dar och mumsar pa sitt ho, med bett i munnen, inte smart...

Vet inte hur det ar i sverige, men vi hade mestadels tillgang till boxar vi kunde hyra... da ledde man hasten in (aven hingstar, i kedja om sa behovdes) i grimma och stoppade in dem. Nar man sedan skulle gora i ordning hasten, stod man i grimma i stallgangen.

en annan fraga som inte har med traden att gora.. om man ar ute pa en trailride och stannar over natten, inte kan man lamna hasten i trans och bett da? jag menar hasten star ju utanfor trailern och det blir ju en 6-8 timmar dar.. tank vilka skador det kan astadkomma.
Slutligen, om man inte har kontroll nog med att ha sin hast i grimma, kanske man skulle arbeta pa det innan man aker pa tavling??

Du har ju grimman utanpå tränset om du binder upp.

Vill man fodra sin häst på en endagstävling gör man det lämpligast inne i trailern och då behöver den ju inte ha träns.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 428
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 977
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 376
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar