Var hittar man vagnar?

A

Annna_91

Hej!

Var kan man hitta en vagn för ett mindre russ? Nu är hon 117 cm, men hon växer säkert ännu då hon bara är tre år. Hon kommer säkert att bli tävlad i framtiden, så vi söker en vagn för det ändamålet. Vi har bara hittat Tidaholmsvagnar när vi har sökt, och de har en hel del bra alternativ, men man vill ju gärna kunna jämföra och ha mycket att välja på. Finns det någon som har några tips?

Sv: Var hittar man vagnar?

Jag är själv nybörjare och har ingen erfarenhet att dela med mig av, men ett tips. Kolla de trådar som är aktuella i formuet nu, tex den om russet eller den om fakta om selar och vagnar.. Där finns det en del länkar. Lycka till.

I denna tråd förslagsvis, konstigt att du missa att läsa den!;)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=903382

Den stadigare modellan av globusrockarden (bla Stuteri Jäboruder) kan funka, annars har Driveout fina vagnar:idea:

En bättre beg travrockard kan funka bra det oxå! En svängel kan man ju fixa dit själv!:idea:

Senast ändrad:

Den stadigare modellan av globusrockarden (bla Stuteri Jäboruder) kan funka,
Nej den funkar inte för det är för smal spårvidd (enligt säljaren själv)

De jag hittat som verkar ha ok vagnar är följande

Tidaholmsvagnar
Roslagsvagnar
Drive Out
Equus Driving
Westerdahl

Har ingen erfarenhet av nån av vagnarna, letar själv efter något till min stora shettis. Så jag hoppas att det blir en lång tråd med många tips :laugh:

Jag tycker att om du ska tävla bör du satsa på en lätt 4-hjuls vagn istället. Vi har 4-hjuls vagn till vårat russ han är 122cm hög. Vi hittade den på blocket. Men om du ska tävla bör du kolla så att vagnen är tävlings godkänd.

Den tråden missade jag faktiskt. Väldigt matnyttig också! Men nu har jag läst igenom den och länkat den till min kompis. Det är nämligen hennes ponny vi söker vagn till, men hon är inte själv medlem här så jag skriver för henne.
Hittills har hon kört med en lånad travrockard utan svängel, men det går inte att svänga så bra med den. fast det är ett litet ekipage kan det vara svårt att böja sig med den samt svänga 180 grader på en vanlig allmän sandväg. Men jag har själv sett hur stor häst med 4-hjuling vänder likadant på stället. är det just bara för att det är 4-hjuling och ponnyn har travrockard eller kan den vara felanpassad?

Jo, det kommer nog att bli en 4-hjuling. Hon kommer också att köpa en liten begagnad rockard för lättare träning samt för inkörning av sitt andra russ.
I vilken prisklass ligger en bra 4-hjuling för ponny?

Som alltid så får man vad man betalar för. Jensa har en hyfsad för 7400:- Däcken är dock inget jag hade velat köra med, men man kan säkert få andra.

*kl*

Undrar omd et är någon som har erfarenhet av vagnar från ?. Minns inte vad dte hette nu men hon har shettisuppfödning och säljer även rockarder och vagnar. Hon finns i mullsjö. Har kollat lite på hennes rockarder. kostar bara 3000 kr inkl. svängel.

Jäboruder..... :)

Precis så heter de. Någon med erfarenhet av deras vagnar? De kostar ju inte mycket mer än vad de kräver för begagnade rockard på olika annonssidor.

Kan passa på att fråga här istället för att starta en ny tråd. Ställbara skacklar så de fungera både till shettis och storhäst. Såg en annons på en sådan rockard för ett tag sedan och tyckte det lät lite farligt och ostabilt. Någon som vet?

Jag pratade med henne om rockarderna, men både den som liknar globus och den knallröda är för smala för att kunna tävla med.

Nja, priset säger nog inte allt. Man måste nog ha huvudet med sig och kunna avgöra kvalitet också och inte bara gå efter prisklass.

Jag var in och kollade på jensa, men de hade bara rockarder. jag hörde nyss att en ponny 4-hjuling från tidaholm skulle kosta 6000€. Är det billigt, normalt, dyrt för en kvalitetsvagn?

För en ny värsting vagn är det nog rätt normalt skulle jag tro...

Jag pratade med henne om rockarderna, men både den som liknar globus och den knallröda är för smala för att kunna tävla med.

Nu är inte jag ute efter en vagn att tävla i utan vill ha en att "promenad" kör med här hemma bara. Jag och ett barn är vad som behöver få plats.

Jensa har mer än bara rockarder :grin:

bild3.jpg

bild7.jpg

För övrigt så anser jag att ordspråket: "Man får vad man betalar för", är mer regel än undantag.

Aha, jag tänkte på TS som sa att hon skulle tävla. Då kan det säkert vara värt att kolla upp dem mera :laugh:

Menar du att Järdboruder inte har bra vagnar dessa billiga? Alltså om man kör kanske 1 dag i veckan fungerar inte dessa vagnar då?

Nej, det skrev jag aldrig. En billig vagn duger till att köra med en dag i veckan ja, men även där så får man ju vad man betalar för! Man får ju ingen kvalitétsvagn för 3000:- t.ex.......

Nä det förstår jag att man inte får någon jättekvalite för det priset. Men som en start för att testa om man tycker det är kul och köra någon gång då och då så borde den väl fungera?

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
741
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 558
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 704
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 319
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka