Var hittar jag skaklar?

WhoIsItAgain

Trådstartare
Nu har jag letat hur länge som helst efter ett par lösa skaklar. Var kan man hitta sådana? Har hittat en annons på alla dessa veckor men dom vill inte skicka med bussgods utan jag måste isåfall åka dit och hämta och jag har mååååånga mil dit. Så tar gärna emot tips på vart ni inhandlat era?

Sv: Var hittar jag skaklar?

Kolla runt i grannarnas ladugårdar eller skjul. Det brukar finnas där. Om inte annat så upphängda i taket alldeless bortglömda...

Jag bor i lägenhet *s*. Men har spritt ryktet bland stallkompisar, jobbarkompisar och alla andra jag kommer på. Så jag kanske kan få tag på ett par hoppas jag! Synd det inte är sommar så man kan åka runt på gårdsauktioner.

Gör ett par egna! Köp plaströr som är ungefär 5cm tjocklek. Trä igenom ett rep och gör en ögla i varje ända. Där kan du sen koppla en snabb/säkerhetskoppling i varje sida på selen. I början kan du träna med en skakel och efter hand både. du kan även sätta en planka i mellan baktill så blir det lite liket en skakel. Dessa är mycket lättare att hantera. Var noga med att ha hjälp. Du behöver ha någon som sköter skaklarna åt dig. Låt dom inte släpa i marken utan håll dom högt i början och sänk efter hand.
Någon här kanske har en bild??
/M

Jag har ett par hemmagjorda av björkslanor (med en tvärslå bak så det ser ut som en släpa) men skulle även vilja ha ett par riktiga för att så småningom koppla på en liten timmerkälke (är det så de heter dom där små??).

Dessutom är ju björkslanorna raka och trycker väldigt mycket i sidorna på henne, vilket kanske är bra för hon vänjer ju sig vid att något tar i sidorna på henne men riktiga skaklar brukar ju vara lite lätt svängda och ge lite mer plats.

Ok, då förstår jag hur du vill göra.
Vi kör inte in hästarna med hjälp av släpa då vi oftast tycker att det stör mer än det gör nytta.
/M

Förklara gärna mer varför ni tycker det stör? Stör det sen när man ska gå över till vagn eller tycker ni att ni inte får ut något av det?

Vilka steg tar ni då från tömkörning till hästen är i vagn?

Nyfiken!

Va? Träning med släpa är väl bra!
Hästen lär sig dra, vänjs vid oljud, backar inte lika lätt och skaklarna ligger mot sidan vid sväng.
Men det tar lite mer tid att vänja hästen vid släpa, jag tror att både tömkörning och vagnsträning går fortare...

Många hoppar direkt från tömkörning till vagn vilket jag tycker är fel och borde eg inte tillåtas mer än vid travinkörning :angel:

Ok, då förstår jag hur du vill göra.
Vi kör inte in hästarna med hjälp av släpa då vi oftast tycker att det stör mer än det gör nytta.
/M

Oj oj vad tiderne förendres. Förr så körde vi alltid in med ena släpe. Allt annet var bare skräp på min tid. Det var så det skulle börjas.

Var i landet finns du? Lättare att få tips från närboende om de vet att de är just närboende :idea:

Lotta

Liknande trådar

Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
1 390
Senast: ii-ssa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 787
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?