Var hittade ni eran hopphäst?

Mazarinen

Trådstartare
haha dressyr forumet hade en sån här tråd så då kan ju inte vi vara sämmre :D var hittade ni eran häst? genom bekanta, tidningen, internet, åkte ni ner till Tyskland eller nåt annat land? osv..

För våran del var det ganska konstigt egentligen, vi hade letat efter en ny häst ganska länge, men inga stämmde överens med det som stog i annonserna. så hittade vi en annons på buke (Equippa) där det knappt stog någonting alls, men vi ringde endå. Så visade det sej att vi var med i samma klubb och hon hopptränade på våran hemmaplan jätte ofta, och bodde här i närheten. Så åkte vi och kollade på en hoppträning, och jag fastnade för mazarin på en gång det känndes bara som att det var rätt. det sa helt enkel bara klick ;)

Så det var lite kul faktiskt, här åker mina kompisar ner till Tyskland och så hittar jag min stjärna i samma stad som jag själv bor i :D

Sv: Var hittade ni eran hopphäst?

Jag köpte min första ponny på ridskolan där jag red, så man kan säga att jag provred i 6 år. Hon flyttade bara över vägen dessutom (900m) :p
Nuvarande häst hittade vi på en annons (equippa) som ett försäljningstall som ligger i Helsingborg annonserade ut.
Var där nere 2 ggr och provred olika hästar och fastnade för henne direkt så nästa vecka stod hon hemma hos oss.:D

Fick tipset av mammas jobbarkompis. Det var en 4årig valack, korsning tinker/appalosa/whelsh montain/cob ca. 159 cm i mkh. Som stod i broddbo. Så mamma ringde och vi åkte och kollade. Sen någon vecka senare provred vi i ett ridhus inne i Stan (Sala), Sen var vi hem till dom och red i deras padock, Var och kollade när ägaren var och hopptränade i Ransta, Kollade när han löshoppades oxå de i Ransta, Var ut och red i skogen med ägaren. Sen köpte vi både honom och en transport av ägaren. 1 år senare köpte vi ägarens föräldrars hus :D

Den första köpte vi på annons i Ridsport. Mina kriterier var: max 10 år, minst 165 cm och helst inget sto. Det vi köpte var ett 14-årigt sto på 158 cm.:D Föll pladask när jag såg henne, och hon kändes mkt större. Hon bodde bara 4 mil ifrån oss innan vi köpte henne.

Den andra köpte vi genom en bekant på Flyinge. Helt nyinridet 4-års-sto, betäckt m Swift.

Den tredje (min absoluta favorit!!:love: ) var ett impulsköp. En kompis hade helbror till denna helt ohanterade 4-åring som ägaren/uppfödaren var småskraj för, och hon tyckte att vi skulle åka och titta, eftersom de var tvungna att sälja honom (hans mamma var redan såld men eftersom de bara hade de två så kunde hon inte lämnas iväg innan även den här var såld)Vi gjorde iofs en bra deal med prövotid i 6 månader, men GUUD vad vi fick kämpa med den hästen den första tiden. Han hade verkligen nerverna utanpå i början, bara att leda honom till och från hagen kunde vara ett äventyr. (grässtrån som rör på sig är i själva verket förklädda :devil: :devil: som vill hoppa upp och bitas i magen)

Sen har jag ridit en del egna uppfödningar.

Köpte även en 4-årig korsningsvalack av en jobbarkompis. Hade tänkt ha honom att rida western på, men han var alldeles för bra på att hoppa, så han blev hopphäst han också.:banana:

genom min tränare så hittade vi min stjärna på Tjörn (ö utanför Göteborg)

Berättar om det hästar jag har nu!

Val f 2001 köpte jag från ett tävlingstall som jag har köpt andra ponnisar av. Har alltid haft bra kontakt med dem och fått följa med de ner till Tyskland och Holland när jag letat ponnisar eller hästar.

Val f 2001 Köpte jag från en jätte duktig tränare i Danmark som jag har tränat för några gånger . Har även köpt en D ponny av honom innan.

Sto 2003 Det var jag som la ut en annons på mitt stof97 som jag skulle låna ut till avel, hon är syster till Richmond Park och ett stuteri uppe i Stockholm ville ha henne eftersom de har hennes mamma och några syskon. Åkte upp och lämna henne och fick då med mig en av deras uppfödningar.

Har jätte bra kontakt med detta stuteri och har även ett Robin Z sto som jag utbildar och tävlar till dem.

Ravel hittade jag i stallet som jag stod uppstallad i. Ägaren importerar hästar från olika länder.

Min är imp Danmark, 13 år, e: Resident ue: Limebrand

BilderfrnHelen034-1.jpg

Min nuvarande häst hittade jag genom en annons på equippa. Åkte dit och kolla på han och föll pladask :)
Oinriden, 12år, fd travare. Var väl kanske inte världens drömhäst men fastnade för han ändå :) Första hästen som jag red in alldeles själv :)

8657486.jpg

9538154.jpg

9538074.jpg

Sorry för många bilder :crazy:

Min nu 10 åriga valack hittade jag när jag följde med en kompis. Hon skulle köpa ett lite äldre sto, för promenadridning.

Han var 6 mån. o hade de allra underbaraste ögon man kunde hitta. Jag åkte hem, och det tog 2 månader att glömma honom, för jag hade redan ett sto som var 5 år, så det var inte aktuellt med en häst till.

När två månader gått skulle kompisen tillbaka dit, o jag körde. Han fanns kvar!!!! Då köpte jag honom, kompisen köpte ingen häst:crazy:

Min man blev inte glad när jag kom hem med en hingst!:o

Nu tävlar vi i 130.....:banana:

Genom Ridsport hittade jag min stjärna! Hade letat och provat hästar ett bra tag, skulle ha en 6-7 åring som hade kapacitet för höga klasser. Hittade en 2 nr gammal ridsport och där fanns annonsen. Vi föll för den på en gång och testade att ringa, och hon fanns kvar. Efter en provridning med hinderhöjder på 150 var vi såldar 2 veckor senare stor hon i vårat stall:love: men nu skall hon tyvärr säljas:cry:

Min man som inte är särskilt hästvan hittade min diamant! Hon har utvecklats till en stjärna var bara en liten lurvig fölunge när han köpte henne, så jag har sagt att han får sköta hästaffärerna hädanefter!:)

Vi hittade en perfelt ponny i ridsport, tog chansen att provrida och jag fastnade direkt. Drömhästen var funnen :love:

Den hästen jag har nu började jag rida till försäljning, eftersom att min egna häst stod skadad och vi väntade i princip bara på att få henne utdömd. Efter det tävlade jag coh tränade denna hästen, men ju mer jag red den ju bättre tyckte jhag om den. Till slut köpte vi den istället! Så den hann aldrig komma ut på annons!

Hästen innan det köpte vi nere i Holland!

Jag har hittat alla mina hästar utom en genom kontakter. Har köpt både från Sverige och utlandet.

Jag hittade min stjärna i våran hage:angel:

Innan jag började tävla och träna så har han bara vart en skogsmulle till mamma.. Alltså så har han nästan hela sitt liv aldrig varit uppe i någon super kondis han har aldrig blivit tränad.. Men tur att jag fick ha honom för hoppa kan han! Min lilla älskling

Har hittat båda mina genom kontakter, det är ju nästan omöjligt att sitta och leta bland annonser..

Annons i Ridsport:D Fast då vart hästen dräktig och inte ens löshoppad:rofl:

KL

Först så kollade jag på en häst hos en kille i skåne, och sen skulle ja ha den, men den hade tyvär gaffelbensskada visade det sig på röntgen. Och då åkte jag ner efter ett tag och kollade på en annan häst, och det var Calle:D

Första hästen köpte jag av min dåvarande ridlärare.

Nr 2 hittade jag på annons i Ridsport. Sålde den efter ett drygt år, den passade mig inte alls. Fick senare veta att den hästen fick öknamnet "hoppmaskinen utan hjärna". Säger enkelt varför jag inte tyckte om hästen, han hade banne mig inte ens självbevarelsedrift! :crazy:
Men hon som köpte honom av mig var mkt nöjd, det är ju huvudsaken.

Häst nr 3 är min gammelpålle som jag fortfarande äger. Han är nu 25 år och jag fick honom i december -89. Köpte honom av samma kille som jag köpte min första häst av. Ridläraren köpte hästen av en kompis kompis, och av ngn märklig anledning så kollade jag inte på just den hästen fast jag letade häst just då. Ridläraren i fråga ställde hästen hos mig en månad när han åkte på semester, men han fick aldrig tillbaka honom, jag var och betalade honom dagen efter ridläraren kom hem från sin semester. ;)

Sedan köpte jag en korsningsponny jag tyckte synd om. Såg till att han blev ordentligt utbildad, sedan sålde jag honom vidare till en till synes fin familj, och jag tror han fick det så bra.
Han var inlånad till ridskolan där jag var verksam just då.

Häst nr 4 hittade jag på annons i Ridsport och köpte direkt av uppfödaren när hästen var ett år.
Den hästen bytte ägare nu i år när han var 14.

Nuvarande hästen hittade jag på annons här på Buke (Equippa). Jag har inte haft henne så länge, men jag måste i stort sett nypa mig i armen varje dag för att påminna mig om att JAG har hittat en så fantastiskt fin häst! :love: :love: :love:
Det känns så bra att jag tror jag ska vakna upp och se att jag drömde! Hon är ALLT jag önskat plus massor mer! :love:
Bjöd ngn en hel mille för henne här och nu så vore hon INTE till salu!

Liknande trådar

O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 025
Senast: zolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar