Var har ni all utrustning?

RIA

Trådstartare
var har ni eran utrustning till hästen?

är allt i stallet, eller finns det på vinden hemma?
kanske på logen i stallet?

allt behöver ju inte vara i stallet, man använder knappast flugtäcken mitt i vintern, så mina sommarsaker ligger hemma. jag har bara det absolut nödvändigaste i stallet. resten är hemma på vinden. man behöver inte ha 7000 schabrak liggandes till ingen nytta. jag byter när det behövs, men oftast så har jag 2-3 st i stallet.

jag vet såna som inte vågar ha något i stallet, utan har till å med sadel och träns hemma. :eek: men det verkar vara ett väldigt jobb att flytta det hit och dit... dom som har eget stall förstår jag om dom har alla saker i stallet, men ni inackorderade?

Sv: Var har ni all utrustning?

När jag hade min ponny uppstallad, så hade vi varsin vit garderob, och en gemensam sadelkammare där sadeln och tränset hängde.. Och sen allt som jag använde sällan hade jag hemma..

Men i det stallet jag stod i så var alla väldigt ärliga, och det var ingen som lånade/tog något utan att fråga..

Just nu: en del i stallet och en del i köket som får tjänstgöra som förråd :crazy:

Brukar också bara ha det jag använder i stallet, blir lättare att hitta grejerna då, fast just nu är det lite kaos pga alldeles för liten sadelkammare, ett par täcken jag skulle prova som visade sig vara för små, och en massa kassar som jag inte inventerat som "följde med" ena kusen.

jag vill inte ha massa täcken i huset, finns inte plats för det heller. har massor av plats i stallet! har eget stall nu men hade inget hemma då jag stod inackorderad heller. och jag har väldigt mkt...

tycker det är dåligt om det är så trångt i stallet att det inte finns plats för alla grejer....

Lite utspritt överallt. :angel:

I sadelkammaren har jag det som används ofta. Sadlarna, tränsen, ryktgrejer, hjälm, spö, stövlar, sporrar, något täcke, transportskydd, lite lindor, benskydd.. osv.

På loftet har jag täcken som inte används, tjocka vintertäcken för tillfället bara. I ett annat rum har jag schabrak, mer lindor, fler täcken... ;) Inget förvaras hemma i alla fall!

Har egen gård med stall...så där är inte alls många meter till stallet, så grejerna ligger lite överallt..:angel:

men det mesta ligger i lilla sadelkammaren och alla täcken hänger utanför...men det händer ganska ofta att det hamnar saker på rummet och så...framförallt innan tävlingar..så idag åker all utrustning in i rummet då det är tävling imorgon.

Var så skönt när jag bytte stall, tog hem allt o sorterade noga,
vad använder jag verkligen.
Har inget skåp i nya stallet så där finns, sadel o träns,
ryktgrejor hänger på boxdörren i en boxväska.
Sen har jag en större låda under sadeln med regnkläder, lindor, handukar, sårvård. Det är allt.
Allt annat är hemma i garaget tills man behöver det.

Jag är inackorderad och har det mesta i stallet. Dock är vår sadelkammare väldigt trång och vi har inga garderober utan får ordna på annat sätt för att inte skapa sån oreda på golvet. Sadelhängare och krokar för träns och hjälmar, samt galgar för säkerhetsvästar finns längs med väggarna. Allt annat (utom fodret och täckena) får vi ha på en yta av ca 1,5 kvm under sadelhängarna. Det blir rätt trångt men jag har ordnat det med backar som vi köpt på Claes O... :p Väldigt smidigt! Dessutom kan man ha lock till och jag tycker det är rätt praktiskt föruotm att vissa flaskor inte rymms. Har även en mindre låda som sjuklåda eftersom den sluter tätt. Super! :D

jag har mkt av min utrustning hemma i förrådet. har ingen egen häst, men har en som min egen så jag har ju köpt lite utrustning :angel:
annars förvaras utrustningen i sadelkammaren, eller i garderober som finns i stallet.

Vi har så gott om utrymmen i stallet att typ allting är förvarat där.

Har en hel IKEA-hylla per häst till täcken och schabrak, har extra hyllor med, en garderob, sadelkammare, hängare på boxarna osv. Får plats med allting jag har i det som erbjuds. Och då har jag en hel del grejer :D

jag har ju dock eget stall, men jag har de som jag använder ofta o fin grejorna i sadelkammaren.. sen har jag ett skåp i höförrådet där jag har sånt där annat, "bra o ha grejor"...

min inackordering har likadant... endel i sadelkammaren o ett skåp i höförrådet, tror hon har en del hemma på vinden också...

Var så skönt när jag bytte stall, tog hem allt o sorterade noga,
vad använder jag verkligen.

Ja, tar man sig tid brukar en inventering vara väldigt bra och trevligt. Brukar också försöka passa på att putsa upp lite saker, borsta bort hår och spån, tvätta täcken ca en gång per halvår, smörja upp lädersaker som bara ligger hemma och skräpar för att de inte ska bli för torra.
Ska försöka göra det jag med nu i stallbytet! :) Och sortera som sagt, blir ju lätt så att man drar dit en massa grejer som man i praktiken aldrig använder men inser det först när man gör en inventering och inser att de legat orörda några månader :angel:

Vi har eget stall på gården till båra två hästar så vi behöver ju inte vara rädda att nån ska ta något i förbifarten iaf.

Vi har allt i stallet i uppvärmd sadelkammare. Typiska sommar/vintertäcken som tar plats hänger vi undan på vinden men vi har inte så överdrivet mycket stora täcken eftersom våra hästar aldrig behöver täckas kontinuerligt, mest svett/fleece/ulltäcken.

Har nyligen haft en ännu grövre storstädning av alla prylar så allt om inte används så mycket (typ alla miljoner lindor som jag hade till förra tävlingponnyn) ligger rent o väl nedpackat i lådor med förteckning över vad som finns i. Finschabrack ligger alltid i en speciell låda från mammas ungdomstid med hästarna (målad klargul eftersom hennes flbsto hade gult som sin färg :D), fina träningsschabrak ligger i tunnor med lättåtkomliga (ser alla uppifrån ju så det är lätt att välja) medan mina vardagsschabrack hänger på en sådan "stege" och mammas ligger vikta på en hylla.

Under storrensningen rensade vi oxå ut massvis med gamla vojlockar och schabrak som vi med tiden insett vi aldrig kommer använda samt mängder med skydd, ngra täcken o annat småplock som lädervårdsprodukter, schampoon, grimmor, nosludd o dyl som faktiskt bara tar plats. Allt ska säljas hutlöst billigt på loppis så vi blir av med dyngan ;)

Massor slängdes oxå, typ platsborstar o det som var slitet.

Känns skönt att ha ordning o reda :)

Rekommenderar verkligen det med loppis. Vår klubb har börjat ha det i samband med tävlingar. Bäst säljs det vid ponnyhoppning och fälttävlan!

Nu har jag iofs inte 7000 schabrak och 500 täcken, men jag får plats med (nästan) all utrustning i stallet. Har ett flugtäcke och en sele hemma bara.

De täcken jag använder, sadel, träns och sånt är i stallet. Sen är resten hemma i en box för utemöbler ute på altanen. Ska dock försöka ta med mig mer schabrak till stallet nån dag.

Jag har ganska mkt i stallet, förvarar det i en vit garderob, en lagerhylla,några plastbackar, en typ 4 meter lång täckeshängare och en täckeshängare vid boxen.
Det jag har hemma är tävlingsschabraket, och 5-6 täcken som inte används just nu.
Annars kläms det in i stallet=)

Har ett skåp fullproppat med utrustningen som jag använder dagligen, täckerna ligger på en täckeshylla som vi har, några ligger på skåpet, och några förvarar jag hemma i varmförådet, där ett rum är inrett speciellt för alla mina hästsaker, där är alla tävlingsgrejjer, och saker som jag är lite räddare om. sedan har jag lite saker ute på halmplatsen som jag inte använder längre, som jag varit påväg att slänga men som sedan hamnade där :crazy: måste ta tag i det nu.

jag har det som jag använder mest (sadel, träns, schabrak, borstar, täcken osv) inne i sadelkammaren. sen har jag 2 garderober på logen med grejer vintertäcken o massa annat, o så några sopsäckar hemma med grejer..mkt saker är det...:angel:
o sen har jag lite "skrot" i tävlingsskåpet också... o i bilen. haha

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 276
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 034
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 490
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London