Var har era hästar sina svagheter?

Sv: Var har era hästar sina svagheter?

Min (äldre) hästs stora svaghet har på många sätt varit en tillgång för mig eftersom jag lärt mig så otroligt mycket av honom.
Han är en fd travhäst som blivit "utbränd". Minsta lilla krav eller nyhet ledde till enorm stress från hans sida, men vi jobbar oss sakta men säkert igenom det.
Att han inte kan trava ordentligt och på andra sätt är outbildad ser jag inte som en svaghet, bara okunskap och oförmåga som kommer rättas till. Nu då huvudet finns på plats följer kroppen med fint.
I övrigt är han ganska välbyggd och har rätt lätt för sig. Hans problem har nästan uteslutande varit av mental karaktär, och de problemen har nog tagit längre tid att få ordning på (efter tre år finns fortfarande vissa blockeringar kvar, men i väldigt mycket mindre utsträckning) än dom flesta fysiska :smirk:

Malinsky, jo, nog kan min häst ha stresstendenser, men aldrig så att en hel ridtur är stressig och taktaktig. Det är mer i vissa situationer. Som om hon säger ifrån med stress. I skritt hemåt i skogen är hon kolugn men försöker jag be om lite böjning, jobb av något slag så kan hon koppla in turbon likt en kapplöpningsarab och vilja ta långa benet först framåt...

Men det känns som om det är då hon verkligen inte har tålamod eller ork att jobba. Alltid lättare att pumpa igång adrenalin och sätta av i full fart än att koncentrera sig då det tar emot och hon tycker att passet är slut.

Ibland går det jättebra och så verkar hon vara nöjd med dagens arbete fast matte hade tänkt prova lite mera trav, eller rida mer än fem minuter, men hejsan vad hon slår om och nästan vibrerar...
Hm, hon försöker lära mig lyssna tror jag, kan man vara mer tydlig... Synd att man är invaggad i tron att häst ska lyda tills passet är klart!! -haalt-verkställ!!!
Dagar då hon är mjuk o fin finns inte ett spår av hets eller gåpåighet, men det kan slå om mycket fort om hon är lite stel eller tycker att det är otäckt underlag.. Skaren nu är inte godkänt av damen, skär på de vita sköra benen!

malinsky skrev:
By the way... fler med liknande hästar??

Mmmmm... två stycken... :p
De är inte alltid på tårna, men är bägge alltid beredda att bli uppjagade om 'rätt' saker händer. Tex att det blåser mycket, då är det lätt att inbilla sig att det ligger tigrar på lur i snåren! :idea:

Å andra sidan är de ju känsliga på ett positivt sätt också, man behöver aldrig rida på kraft, utan det finns alltid bjudning och energi. De kräver ju att man är ganska balanserad och avslappnad, särskilt mentalt. Jag ser inte detta som en svaghet, utan som en styrka (oftast -kan vara svårt hitta medryttare, men nu har jag faktiskt två stycken som funkar med mina damer)

Vad gäller fysiska svagheter så är fullblodets största svaghet att vä bak bara vill skjuta och inte vill vara under kroppen och bära, så man får jobba med att peta in det. Detta problem är alltid närvarande, även om det sakta blir bättre allteftersom hon blir starkare och bärkraften i väbak skolas.
NF-sv.hbl-korsningen har som största svaghet att hon gärna låter högerbogen poppa ut i vä varv, och att hon inte vill ställa vä i nacken utan viker halsen vid bogen istället. Detta verkar snarast vara ett rörlighetsproblem, och man får gymnasticera och mjuka upp nacken i varje pass. I slutet av ett dressyrpass känns hon helt liksidig.

Fifflan skrev:
Å andra sidan är de ju känsliga på ett positivt sätt också, man behöver aldrig rida på kraft, utan det finns alltid bjudning och energi. De kräver ju att man är ganska balanserad och avslappnad, särskilt mentalt. Jag ser inte detta som en svaghet, utan som en styrka (oftast -kan vara svårt hitta medryttare, men nu har jag faktiskt två stycken som funkar med mina damer)

precis! mitt problem är också att jag glömmer att rida! Iom att hon redan har energi och framåtbjudning så glömmer jag ibland att ändå ha en liten drivning framåt samt HÅLLA OM henne.

Hon är ju känslig på alla sätt, så det är mycket positivt med henne.. för det är bara finlir på henne, samt att hon är jättekänslig för om jag spänner mig eller blir minsta obalanserad, så det är en bra läromästare. Men också som du skriver, kan vara svårt att hitta ngn som kan avlasta (ska ta henne på 100% foder, har end 50 nu..)

efter en operation så är den häst jag rider stel i vänster varv. hon har haft problem med hö bak, och så har hon förskjutit det hela med att lägga över mycket på vänster fram istället.

Precis så betedde sig mitt sto också idag.Valde att rida i skogen
men pendlade mellan taktning skritt trav och piaff. :bump:
Behövde ej sitta av utan red hem.Detta hårda isknaggel till underlag
gör ju ingen urpigg häst glad.
Drog en lättnad suck när vi kom hem tillsammans.
Läste i min riddagbok att så här urpigg var hon förra vintern
också. Längtar till våren med bättre underlag.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
984
Senast: Fruentimber
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 460
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama