Var har era hästar sina svagheter?

N

nitus

...Förutom vi som sitter på då...
Jag är lite nyfiken på era olika hästar och var det brukar bli problem. Har de flesta mest problem just med hästens kropp och en styv/svag sida och liknande? Eller brottas ni med ett speciellt humör? :eek:

Hetsar hästen upp sig i för många situationer eller är gnistan svår att hitta?
Skulle vilja höra vad ni tycker kan kännas krångligt att lösa förutom just att få hästen att göra en övning som är jobbig eller ny?

Kanske en fråga om personkemi, vad man gillar i hästens attityder och agerande? För dom är ju olika...
Blir ni irriterade nån gång eller har ni alltid förklaring för och överseende med jobbig :o häst??

Sv: Var har era hästar sina svagheter?

Mitt största problem med min medryttarhäst är att få honom att gå fram i ridhuset och lugna ner sig ute. Vänster galopp är ockå ett problem även om det har blivit bättre. Är nog ganska tålmodig men när hästen bockat 50 gånger på en timmes uteritt då förlorar jag tålamodet.

Jag bli sällan, eller snarare aldrig, irriterad över min häst. Jag har insett att hon gör precis det jag vill att hon ska göra - om jag visar henne fel, då gör hon fel. Punkt.

Hennes enda svaghet är att hennes vänstra bakben inte är riktigt lika starkt som det högra. Vi jobbar på att försöka lösa problemet. :smirk:

Immer

Min häst är väldigt framåt (andra kan tycka han är VÄLDIGT framåt, ibland het..) vilket jag tycker är en bra egenskap.En häst som vill fram fram fram är en riktigt kul häst att rida (tycker jag..) Men givetvis ska det vara under kontroll och hästen ska lyssna.
Visa respekt för varandra.
Min häst är en riktig humör häst.Vissa dagar kanske han inte skulle ridas pga att han inte alls lyssnar då.Så visst är han speciell.
Mycket gör ju jag också fel, det får jag garanterat veta också.
Tålamodet tappar jag aldrig.Det skulle vara om han är på den-där-jag-tänker-inte-samarbeta-dagen och han bara ska stå på bakbenen hela tiden (bockningarna o kickningarna är inte så farligt eftersom det går bort efter ett tags ridning då han alltid bockar..) Då blir jag antagligen bara ännu mer bestämd och tydlig med vad jag vill.
För då har vi antagligen missförstått varandra eller så är det lite beroende på hans humör.

//Sussie

Jag vet att jag inte har någon anledning alls att bli irriterad på hästarna, ändå kan jag stå där och gnissla tänder då jag inte lyckas...
Vid eftertanke så har det hittills alltid gått att hitta förklaringar till att de varit jobbiga.
Tex så har jag till slut fattat att det inte är någon ide att jobba kallblodet från marken då han har blivit stel/kort i musklerna.
Då slutar det med stressad häst som frenetiskt tuggar på alla tyglar och mina armar... Respektlöst tänker jag och blir förbannad, men han gör det ju aldrig då han är mjuk o smidig. Då är han en dröm att jobba med.. Då han är styv blir han stressad och får bebisfasoner.

Skulle ha någon som går bakom och ger mig en smäll då jag inte lyssnar på hästens signaler! :mad:

Annars så kan det bli problem då stoet kopplar bort reaktionen för stopp. Det är lättare att flyta på framåt och hon sorterar helt bort den hjälpen. Alla andra signaler reagerar hon på men förhållningar tycks inte bry henne alls.
Händer faktiskt bara då hon har en stelare dag och inte kommer in med bakdelen och kan bromsa sig.
Men jag blir ändå så irriterad.. Ridskolan har satt djupa spår i mig,
-säger jag stanna så ska du... osv.
Suck!!

Min hästs största problem är hans ryttare. Dvs mig. Har ibland otroligt svårt att hålla reda på min kropp, den vill en massa egna grejer.

Förr var jag inte ens medveten om vad den höll på med, nu vet jag till en del och jobbar på saken.

Lite problematiskt är även att han är en femgångande islandshäst, svårt att hålla reda på gångarterna ibland. Men femgångandet gör det kul också.

OA

Hoppsan, såg just att du menade vad hästen har för eget problem, att vi skulle glömma vår klantiga ridstil. Sorry, jag missade.

Nåväl, i början hade vi lite svårt med framåtandan men det börjar gå över. Min häst har blivit mycket känsligare sedan han börjar förstå signalerna.

Sen har vi även svårt i vänster varv, han vill gärna skjuta ifrån med vänster bak istället för att bära. Börjar åtminstone bära mer och mer.

Ett annat problem är att han spänner sig när vi ska göra något krångligt och nytt. Då stelnar han till och kortar sig.

Har haft jättesvårt att få en bra trav, det har mest blivit grisepass. Nu börjar traven fungera och han orkar mer och mer.

OA

Min Häst har sina svagheter där jag har mina. Eftersom hästen är vår spegel är det bara att se vad vi vill och kan förändra hos oss själva.

Ganska enkelt men svårt att ta till sig.

Hästen bär både fysiska och psykiska problem och det vi ogillar hos hästen är det vi vill ändra hos oss själva. Det vi älskar med vår häst är det vi gillar med oss själva. (Eller det som faktiskt är bra med oss men vi inser inte det för vi har dåligt självförtroende)

Vi gör en övning på en av våra kurser just i ämnet, som är ganska kul.

Skriv 2 saker som du hatar med din häst.

Skriv 2 saker som du älskar med din häst.

Skriv nu 2 psitiva saker med det du hatar med din häst.

Skriv nu 2 negativa saker med det du älskar med din häst.

Vips. Du har beskrivit dig själv.

(Kanske inte alltid såhär enkelt men det ligger mkt i det)

Ibland bär även vi hästarnas problem men det är mkt, mkt sällan det är på det hållet.

:p

mathil skrev:
Mitt största problem med min medryttarhäst är att få honom att gå fram i ridhuset och lugna ner sig ute. Vänster galopp är ockå ett problem även om det har blivit bättre. Är nog ganska tålmodig men när hästen bockat 50 gånger på en timmes uteritt då förlorar jag tålamodet.

Men om hästen bockar 50 ggr så vill han kanske säga dig något? Om du förlorar tålamodet stärker du ju bara det negaiva handlandet. Från båda håll.

Varför bockar han. Vad är orsaken?

Min häst har blivit mycket känsligare sedan han börjar förstå signalerna.
Det uttrycket borde du vända på. Hästen är alltid känslig och har mycket lätt för att uppfatta signaler. Du borde formulera det, sen jag har lärt mig att ge min häst klara och tydliga signaler så han kan förstå vad det är jag vill att han ska göra.
De hästar som klassas som okänsliga har ju stängt av, då de får så många olika signaler på en gång av sina ryttare att de blir helt konfunderade och inte har en aning om vad ryttaren vill att de ska göra.

Jag håller med dig C_L, men bara då det gäller min häst, vi är på tok för lika och mina negativa sidor motsvarar nog det jag retar mig på hos hästen!
Hon kan ta lite väl mycket egna initiativ, lkväl som att jag alltid vill göra saker efter eget huvud. Skulle inte gilla att vara anställd i mitt yrke osv..

Men ansda hästen då, han har nog isåfall sidor som jag retar mig på hos husse... Dominans och oro... Plus enormt kontrollbehov...

bobo skrev:
Det uttrycket borde du vända på. Hästen är alltid känslig och har mycket lätt för att uppfatta signaler. Du borde formulera det, sen jag har lärt mig att ge min häst klara och tydliga signaler så han kan förstå vad det är jag vill att han ska göra.
De hästar som klassas som okänsliga har ju stängt av, då de får så många olika signaler på en gång av sina ryttare att de blir helt konfunderade och inte har en aning om vad ryttaren vill att de ska göra.

Precis! Visst är det så. Förr, när jag red mer "islandsridning" så stängde pålle av. Nu när vi rider enligt AR har jag lärt mig att ge tydliga signaler. Och pålle har vaknat och är med. Förr gjorde han "system shutdown" för att han inte förstod vad jag ville.

Bra formulerat Bobo
:bow: :bow:

Lite knepig frågeställning?

Ang svagheter så visst har C_L en poäng, det kan jag se. Men samtidigt så ser jag nog att de hästar jag träffar på allihop har mer eller mindre starka personligheter och det finns olika egenskaper som ger förutsättningarna för hur vi arbetar och vad vi fokuserar på. Oavsett mej alltså :).

Men med svagheter och starka sidor så tycker jag mej mer och mer märka att det mesta flyter ihop i en (rätt jobbig) gråzon där de jobbiga sidorna också kan vara de mest värdefulla -och vice versa.
Jag ser på min ena som är kvick i tanken, smart, löser det mesta med att höja sin energi och fart (typ), hon är väldigt "utåtriktad" och kanske i vissa situationer väljer att agera mer utåt än att "ta i" och "tänka efter". Hon är fantastiskt känslig för fokus, energi och all sorts "kommunikation". Alla dessa egenskaper kan ju vara både dåliga och bra, i olika situationer och omständigheter. För oss två är dte lite svårt då vi ÄR väldigt lika - samtidigt verkar vi kunna plocka fram egenskaper som blir bra tillsammans sas, om vi hittar jämvikt och balans i samvaron.

Så ser jag på min andra, som är jordnära, trygg i sej själv, inte fullt så utåtriktad -kan stänga av och stänga inne, men samtidigt är hon en sådan som stannar upp, tänker efter och löser problemen "inom sej själv" -enormt stark arbetsvilja och hög koncentrationsnivå vid allt arbete. Alltihop är både negativt och positivt, beroende på situationerna.

Jag tror nog nästan att det svåra i arbetet är att vända de svåra egenskaperna - de sk "svagheterna", till vad de kan vara - starka bra sidor.

Min hästs största problem är hans ( underbara ;) ) frieserhållning - han har lätt för att paddla kanot med frambenen, glömma bakbenen på flygplatsen i Bangladesh och agera hängmatta med ryggen.

Han har ett underbart temperament med, som vi fågelhundsägare kallar det, mycket "will-to-please", men han lär sig fort, både bra och mindre bra saker, så det gäller att ligga väl framme själv.

Försöker att aldrig tappa tålamodet och känner att jag blir bättre och bättre på det, händer oerhört sällan numer.

Vad gäller likheter så har vi en gemensam grej som är både styrka och svaghet - bägge är fåfänga och kan inte låta bli att showa framför publik :D.
Leder till att vi sköter oss bra på tävling och träning inför folk, men tappar motivationen när vi rider ensamma och övergivna i det kalla, lilla ridhuset därhemma.
En annan nackdel är att både han och jag har koncentrationsnivån hos en femåring ibland. Hos honom är det befogat. Jag har dock ingen ursäkt.

/
Susanne

Jättekul fråga!
Och intressanta svar du har fått!
Själv tycker jag att det mest intressanta med hästen är just att den speglar oss själva, att den naket avslöjar för oss vem vi är. Är dock novis i detta hypermeningsfulla tankesätt...

Min häst har allt jag önskat hos min önskehäst.
UTOM att hon - faktiskt - är rädd för att gå hemifrån! Har haft henne ett helt år i samma stall och hela tiden jobbat systematiskt med detta, och kommit såpass att vi kan rida de vanliga rundorna inom en radie av ca ½ timme från stallet, utan att hon visar rädsla varenda gång! Känns hopplöst... detta är dock inte "mitt fel" för jag är alltid HELT lugn och avslappnad och trygg på hennes rygg och har varit mycket pedagogisk... enligt uppfödaren har hon inga dåliga erfarenheter i bagaget, och det litar jag på till 100% i detta fallet, utan hon verkar mest ha de generna eller vad det nu är... några av hennes närmaste släktingar har också varit lite tittiga eller lättskrämda. Hu! Jag har ett oändligt tålamod med henne, men ibland känns det tröstlöst... Som väl är, är hon fullständigt trygg och harmonisk på hemmaplan, som en barnponny verkligen, annars hade jag undrat om hon mår dåligt på riktigt, sas.

De två saker vi jobbar med främst, och där det mest beror på mej själv, är:
1. Hon går mycket åt höger (och ibland vart som helst), har vädrat detta i annan tråd nyligen, har kommit fram till att det beror på flera olika saker och börjat få lite strategi nu i träningen av detta.
2. Hästens OCH min låga utbildningsgrad är ett jätteberg att flytta! Särskilt min egen allmänna okunskap på alla sätt, naturligtvis! Och detta ska jag inte trötta ut er med att beskriva, det blir för mycket! :smirk: Jag jagar jämt nya erfarenheter och lärdomar och begrundar och värderar om och testar... och så tränar jag allt annat hos mej själv, koncentrationsförmågan och sinnesnärvaron är min största brist, hästen kan gärna spralla rundor under mej medan jag sitter och sover, typ, skönt när det gungar lite, ungefär... :o borde skärpa mej och bli mer bestämmande, förstås.

Sedan jobbar man ju med en massa olika andra saker lite för jämt.

Tänkte göra C_L:s övning, men det faller på att jag inte kommer på något att hata! Hoppas det går bra med att man beskriver något man bara är lite trött på någon gång ibland, också!

Det kan vara svårt att formulera sig fullständigt smart ibland, men det är såna här svar jag var intresserad av att läsa!

Jag har iakttagit tränare och duktiga ryttare när de tar en ny främmande häst på lektion eller kurs och börjar bekanta sig. Ofta hittar den personen direkt knapparna och får ett stort gensvar hos hästen. Det ser ut som om hästarna är lättade över att en människa utan fördomar och gamla innötta mönster tar över och förklarar tydligt.
De visar en större respekt än för matte/husse ofta och det ser så lätt ut. :cool:

Så tar man över sin häst och känner att oj nu har det hänt något positivt och gått upp ett ljus till, men efter ett tag har man trillat dit i sitt dike igen! Fast oftast har man lärt sig mycket av lektionen men inser hur lätt tränaren löste problem med hjälp av sin teknik, erfarenhet och känsla och får panik över hur länge man ska traggla hemma tills nästa gång!! :o

Fast då denna oro över att inte duga och kunna själv gått över kan jag ofta lyssna på hästarna och lära mig massor av deras signaler och svar på hjälperna.

Men min lilla vita har några duktiga personer fått klia sig i huvudet över... -Men det borde ju gå...?? Vad är det som inte stämmer?? :confused: Hon började knäppa av på kurs och se ut att gå ganska fint(stressad över att prestera med en massa nya hästar runt om sig) fast jag kände att här har jag ingen kontakt alls. Faktiskt kändes hon så ledsen och uppgiven av att inte palla stressen att jag fick tårar i ögonen där uppe i sadeln. Och tränaren tyckte hon såg fin ut och så skulle vi jobba hemma...
Såna gånger har jag lärt mig att lita på känslan mer än tränarens (positiva) kritik. :crazy:

de problemen med min pålle jag har är att han gärna ska hålla på och dra i tyglarna speciellt i början vid avsaktningar, men det är egentligen inte nåt problem för det gör han bara några ggr precis i början av passet, men ändå nåt jag tränar på.
Sen nåt han gärna gör när ryttaren inte riktigt är med, svänger han gärna in baken på rakt spår.

Men nåt jag tappar tålamodet på är att han bestämt sig för att ena hörnet i paddocken är livsfarligt ibland.
Varje gång man rider förbi där speciellt när man skrittar fram ska han gärna flyga i luften och blåsa upp sig och om man inte är beredd sticker han gärna i väg eller studsar som en studsboll, har låtit han titta i hörnet flera gånger och då bryr han sig inte.
Och sen när man kommer igång efter framskrittningen så lägger han av med tramset, men plötsligt mitt i allt ihop kan han få för sig att det är farligt igen om och då kan jag tappa tålamodet.. för det är rent trams, om man då morrar på han skärper han sig.

Sen när man rider ut är han kolugn men kan ha lite brått men det är ju för han tycker det är så himla kul, och man kan rida ut själv med honom utan problem, men om man sedan ska bara rida runt stallet som vi gjort 1000 ggr är allt farligt och han tramsar och har sig.. bara för att han ska testa.

Min hästs största problem är tyvärr klanten på ryggen. Instabil, wobblig, fladdrig, ur balans, för hård, för lös, you name it. Jag kan allt. (Som har med dålig ridning att göra alltså!)

Men hans grundproblem tänker jag faktiskt inte ta på mig. Hans gång är starkt försämrad efter många år på ridskola och han har lärt sig gå bakom lod och bakom hand. Ibland kan vi locka fram lite av gång i honom men jag tycker det är jättesvårt. Hans vänster bak vill helst vara bakom honom. Men som sagt, hans största fel sitter i sadeln.

Den enda svaghet hon har är att hon har problem med vänster bak pga en skada. Hon är svagare där så jag får göra det jag kan för att få henne starkare.

En stor svaghet JAG har är att jag är för dålig att rida. Jag kan mao inte ta tillvara på hennes kapacitet. Hästen är het/explosiv..! Vissa dagar, oftast faktiskt så kan jag hålla hennes heta humör på en lagom nivå, men som tex nu i helgen när vi skulle till skogen så går hon och taktar.. ingen större fara... hon blir förstelnad och går inte att få framåt för hon tror att en gran ska hoppa på henne!? Jag får böja, ställa, rida mellan träd rakt ut i skogen för att hon ska få ngt att tänka på.. hela hästen vibrerar under mig.. lugn och harmonisk?? :angel: fram till nu är det ganska ok. Men när vi vänder hemåt i den isiga skogen så är hon så laddad att hon bara hoppar och studsar och jag tycker att det blir en säkerhetsrisk för mig och hästen så jag hoppar av och går!

Jag ÄLSKAR henne och hennes humör, men detta bidde för mycket. Jag tänkte att jag skulle sitta upp och låta henne galoppera av sig i ridhuset men hon var helgalen så jag kom inte ens upp på henne.. Arg som ett bi (förlåt snälla häst) så tar jag istället in henne i stallet då jag inser att detta inte går längre, så med en häst som går i en spänd passage med knälyft som skulle ha fått vilken dressyrryttare som helst att gråta kom vi på ngt vis in i stallet.

Vi får välan se hur hon är idag ;)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
984
Senast: Fruentimber
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 460
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama