Var göra av upphittade hundar?

Russin8

Trådstartare
Då jag i dag hittade två lösspringande hundar på vägen som jag fångade och återbördade till ägaren efter lite letande, har jag en fundering.

Om jag hittar en hund, inte hittar ägaren och inte kan ta hem hunden, vad händer då?

Tar polisen hand om den då? Och var i så fall gör dom av den? Alla hundar är ju inte chippade, och då kan det ju vara svårt att hitta ägaren.

MVH Russin8

Sv: Var göra av upphittade hundar?

Polisen tar hand om den! Stallägarens hund gav sig ut på vift för en dryg månad sen och blev upphittad & inlämnad. Har för mig att han fick bo en natt på ett hundstall, kan ha varit någon omplaceringsverksamhet som tog hand om honom tillfälligt (inte för omplacering då, förstås), men jag är inte helt hundra.

Edit: Det kan säkert skilja sig från län till län också, alla polisstationer har kanske inte möjlighet att omhänderta hunden eller tillgång till ett hundstall...

Senast ändrad:

Edit: Det kan säkert skilja sig från län till län också, alla polisstationer har kanske inte möjlighet att omhänderta hunden eller tillgång till ett hundstall...
Jag har läst/sett på tv att vissa polisstationer låter upphittade hundar/katter sova i arresten om det finns plats. :laugh: Hundar måste de ju skriva in som hittegods.

Hundar måste de ju skriva in som hittegods.

Nja, hittegods och hittegods. Det är levande varelser och hanteras därför annorlunda. Det beror helt på vilket län du bor i, hur polisen hanterar det. Det vanligaste sättet är att någon ringer 11414 och anmäler att de har hittat en hund och så följer operatören som tar emot samtalet, rutinerna för det länet eller ser till att man blir kopplad till rätt person att prata med. I regel får man frågan om man kan ta hand om hunden en stund tills någon kan komma och hämta den.

I Skåne fungerar det så att när du ringer 11414 till polisen och säger att du har en upphittad hund så ringer den som tar emot ditt samtal genast till något av de djurstall som polisen har avtal med och djurstallets personal kör ut och hämtar hunden/katten (ägaren får räkning på detta när den ger sig till känna). Beroende på i vilken del av länet man bor i, vilket djurstall som kör och deras verksamhet, brukar det ta ca 1h innan de är på plats. Upphittade djur dokumenteras hos enheten för djurärenden och deras listor uppdateras en gång per dygn och man jämför även med listor på djur som har förlustanmälts.

Jobbar delvis med detta och förundras ständigt över hur mycket resurser, tid, och pengar som går åt hos polisen för att folk inte kan hålla reda på sina husdjur, vilket vi enligt lagen har strikt ansvar att göra.

Senast ändrad:

Funkar tyvärr inte så överallt, många ggr säger de att man får ta hand om hunden själv, o om man inte kan det så anser många att maan skall släppa ut den igen, "den hittar säkert hem".
Bäst är att själv åka till polisen o dumpa hunden där, de har skyldighet att ta emot den.

Jobbar delvis med detta och förundras ständigt över hur mycket resurser, tid, och pengar som går åt hos polisen för att folk inte kan hålla reda på sina husdjur, vilket vi enligt lagen har strikt ansvar att göra.

Något säger mig att västmanlandspolisen skulle behöva åka på studiebesök hos skånepolisen. Vi plockade upp en hund för något år sedan som var på vägen, blöt mitt i vintern. Vi ringde polisen för att tala om att vi hade hittat hunden och undrade om det var någon som sökte sin hund. Nej ingen sökt sin hund men de skulle vidarebefodra att vi hade hunden om någon letade. I och med att vi har kontakter runt i bygden och hunden hade ett ganska speciellt utseende så började vi ringa runt till bekanta för att höra om de hade hört om någon försvunnen hund, dels om någon kände igen den. Efter några timmars telefonerande så ringde det en väldigt tacksam husse som hade letat sin hund i 10 timmar efter att den hade blivit skrämd ur en bil vid en bilolycka...:crazy: Polisen visste mycket väl om redan vid olyckan att hunden hade försvunnit, husse hade ringt till polisen flera gånger för att kolla om någon hade hittat hunden, i samma veva som vi ringde till polisen för att tala om att vi hade hittat en hund.
På lite omvägar så fick vi veta att det var olika personer som tog emot bortsprungna hundar och upphittade hundar så de sammankopplades inte riktigt...:angel:

Funkar tyvärr inte så överallt, många ggr säger de att man får ta hand om hunden själv, o om man inte kan det så anser många att maan skall släppa ut den igen, "den hittar säkert hem".
Bäst är att själv åka till polisen o dumpa hunden där, de har skyldighet att ta emot den.

Men herregud:o släpp ut den, helt vansinnigt, men jag blir inte förvånad. Det är ju inte alla som ser hundar som något värdefullt. Men med tanke på hur många som bara åkte förbi dessa hundar jag hittade, även om dom nästa körde på dom, så tänker nog inte alla som vi.
En lösspringande hund kan ju faktiskt orsaka en olycka.

MVH Russin8

En del av anledning till att jag undrar är för att dessa hundar har varit ute på drift flera gånger, husse verkar inte bry sig så mycket. Han blir knappt glad när man lämnar över hundarna.
Så jag funderade på om jag ska lämna dom till polisen nästa gång så han får lite besvär att hämta dom och kanske håller bättre koll på dom.

Har själv haft min hund på vägen nyligen, och blev så himla tacksam för att en person tog sig tid att fånga henne och komma ner till mig med henne:laugh: För tänk om det hänt min hund något, nu ser jag till att det inte finns en chans att hon kan smita upp till vägen;)

MVH Russin8

Fördelen med att "dumpa" upphittade hundar hos polisen är att ägaren dels får betala för ev pensionatsvistelse, o om det händer upprepade ggr så blir ju polisen tvungen att göra något åt en person som uppenbarligen återkommande brter mot lagen om tillsyn av hundar.

Fördelen med att "dumpa" upphittade hundar hos polisen är att ägaren dels får betala för ev pensionatsvistelse, o om det händer upprepade ggr så blir ju polisen tvungen att göra något åt en person som uppenbarligen återkommande brter mot lagen om tillsyn av hundar.

Då blir det nog så jag gör nästa gång jag hittar dessa hundar lösa på vägen:grin:

Fast hemma hos oss levde innan en hund som tyckte det roligaste i världen var att rymma hemifrån och sedan få åka bil till ett roligt ställe! Hunden rymde och sprang sen fram och tillbaka på vägen tills någon stannade och plockade upp den. Om det var någon från trakten som hittade hunden så kördes den hem igen, annars blev det till polisen 3 mil bort.
Och denna hunden hade det bra, så var inte direkt att den rymde bort ifrån sina plågoandar.
Det kan vara en liknande hund du plockade upp, då skulle jag förstå varför ägaren knappt blir glad längre (sen kan det vara andra saker som spelar in, jag är inte så jätteglad första stunden efter jag har gått med hjärtat i halsgropen).

När jag bodde i en liten ort i västra götaland som yngre hittade jag två hundar som jag släpade med hem och passade tills ägaren kom och hämtade dem. Tror den som hade sprungit längst kom 7 mil ifrån. Nu var detta en sådan liten ort och alla kände alla så jag tror det var därför hundarna fick stanna hos mig istället för att ligga på stationen under tiden.
Även om jag skulle plocka upp en hund idag skulle jag inte ha några problem med att låta den stanna, undertiden de letar efter ägaren. Men då har jag möjlighet att hålla den avgränsad från vår egen hund.

Sen undrar jag om någon vet vart man kan titta om polisen har tagit hand om en hund? Försökte hjälpa till att fånga in en hund som såg ut som en new foundland i början av sommaren och jag funderar fortfarande på hur det gick. Speciellt med tanke på att den inte såg ut att vara över året ens (och jäkligt smal).

min svägerska jobbar på polisen i västerås och de har ofta hundar inne hos dom, hon jobbar administrativt samt i sambandsgrejjen.

min svägerska jobbar på polisen i västerås och de har ofta hundar inne hos dom, hon jobbar administrativt samt i sambandsgrejjen.

Ja kör man dit hunden så måste de ju ta hand om den, problemet är när man erbjuder sig att ha kvar hunden tills ägaren är upphittad när de inte ens kan koppla ihop en som ringer och söker sin hund och en som ringer och talar om att den har hittat en hund...

Det här är inte på det sättet. Han har gårdar lite ut spritt i bygden och när han åker runt och kollar till dom så släpper han bara ut hundarna och kan sen åka iväg på markerna och kolla andra saker. Så i det här fallet är det nog så att han bara är lat eller något liknande. En ganska speciell person...;)

Det är ju inte bara jag som plockat upp hundarna.

Om jag hade en hund som upprepade gånger rymde ut på vägen skulle den inte få vara lös ute, det kan ju faktiskt vara så att en hund på vägen kan orsaka allvarliga olyckor.. Om inte annat kan hunden bli påkörd...

MVH Russin8

Och orsakar hunden en allvarlig trafikolycka med skadade/döda passagerare så lär det bli väldigt dyrt för hundägaren!

Fast hemma hos oss levde innan en hund som tyckte det roligaste i världen var att rymma hemifrån och sedan få åka bil till ett roligt ställe! Hunden rymde och sprang sen fram och tillbaka på vägen tills någon stannade och plockade upp den. Om det var någon från trakten som hittade hunden så kördes den hem igen, annars blev det till polisen 3 mil bort.
Och denna hunden hade det bra, så var inte direkt att den rymde bort ifrån sina plågoandar.
OM man äger en sådan hund får man se till att hålla den instängd och endast rasta den med koppel. Rastgård eller bunden i lina eller nåt (kedja, om hunden gnager av linor...
Det är dålig djurtillsyn att hålla hunden på ett sätt som gör att den kan rymma stup i kvarten.

Ja, då är det faktiskt en helt annan sak och väldigt respektlöst av ägaren att släppa dem vind för våg. Fast finns ju människor till allt...

Nej, min hund rymde nyligen och hittades död och efter det så känns det som om nästa hund aldrig kommer att få vara lös. Men den hunden jag berättade om tidigare blev rymningsexpert som aldrig fick vara lös men lyckades ändå gång på gång. De är speciella dessa djur :p

Det är inte speciellt svårt att rymningssäkra sitt hem eller sin hundgård.
Jag vet, jag har en Houdini!

Nu blir det säkert lite trådkap, men hur många gånger fick du göra om hemma innan det blev helt rymmningssäkert? Är ju inga dumma djur så kan tänka mig att de ständigt kommer på nya saker att testa och se om de kommer ut. Borde ju inte räcka att ha en säkerhetskedja på dörren tex (och du har väl BC? känns nästan som om du skulle ha behövt förstärka huset). Värsta houdinin jag har hört talas om gick tom igenom fönster. Fyfan säger jag om att vara ägare till en sådan! Är inte lite farligt!

När jag hittade en utmärglad tax i trädgårn förra året så ringde jag 11414 och de ville jag skulle behålla den hemma om jag hade möjlighet. DET hade jag inte (löptikar inne) och dessutom var hunden så mager och så dålig så jag ville köra den raka vägen till veterinären. Den var helt svag o hängig.

Då fick jag lov att köra ner hunden till polisstationen och där erbjöd jag mig köra den till veterinären men poliserna blev så tagna av den lille grabben så dom tog honom i öppna armar! Dom körde honom till veterinär och sedan till det hundpensionat de har avtal med.

Jag blev uppringd av ägaren nästan två månader senare. Trots att hunden var anmäld saknad i marks kommun och jag anmälde den hittad i kungsbacka(grannkommunen) så kunde de inte lägga ihop 1 + 1. Hunden blev kvar på hundstallet så länge och annonserades om i tidningen så han var nära att ges bort till en frivillig som anmält intresse för adoption. Men tillslut hittade den 16åriga rymmaren :eek: hem till sin familj som saknat honom enormt! Det var tydligen inte första gången han rymde, jakthund som han var... men han brukade visst alltid komma hem igen. Den här gången kanske han inte kom hem för att jag lämnade in honom. Men han vägrade lämna våran gård där löptikarna var alldeles för intressanta! o i det skick han var hade jag aldrig låtit den hunden fortsätta springa fritt. Jag fick lura in honom med mat i ett uthus o stänga dörren efter honom för att kunna få kontakt med honom. Han var väldigt skygg först, men när vi hälsat stod han ut med mig ;)

Jag tycker kommunen skötte omhändertagandet kanon, värre då att systemen inte kunde klara att hunden hade rymt över kommungränsen.

Liknande trådar

Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: MML
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 285
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 734
Senast: fixi
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
982
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10