var går gränsen?

E

_Elin_

-Var går gänsen mellan att hästen är bakom lodplan och rollkur?? :confused:

Sv: var går gränsen?

Jag tycker skillnaden ligger i om ryttaren medvetet placerar hästens huvud bakom lod eller inte. I vissa fall hamnar ju hästen ofrivilligt bakom lod och då är det inte rollkur. Allt placerande av hästen bakom lod är mer eller mindre år rollkurs hållet.

Jag säger att det hänger på ryttarens medvetenhet (håller med rumpnissen), att hästen hamnar där p g a pilotfel, dvs jag märker det inte eller kan inte korrigera det med en gång är bakom lod. Men att medvetet rida ner och in hästen så, då är det rollkur.

Så då är det alltså så att (enligt dig/er) om ryttaren medvetet placerar hästen bakom lod för att få hästen "rund", så är det rollkur?:confused: :)

Om man medvetet tar hästen en aning bakom hand för att få den rund t ex när man introducerar ett nytt moment eller när hästen inte riktigt orkar så är det ingen fara... har jag då fått lära mig. Då påverkar man ju själv hästen och kan ta upp den igenom... Är ett betydligt större fel om hästen går bakom hand utan att ryttarn kan påverka den att inte göra det!!!
Sen inte sagt att man skall sitta men nosen i bringan och bända hit och dit dagarna i ända....

Så att lägga hästen bakom lod med vilje så är de rollkur??

isåfall använder ja mej av rollkur ibland alltså.
men däremot kan ja inte alls jämföra min ridning med ankys rollkur..

Lånar

Alltså, egentligen är det väl inte intentionerna som spelar så stor roll, för hästen. Endel ryttare vet säkert inte att de rider hästen kraftigt förböjd, eftersom de inte ser huvudet. Andra vet det kanske inte för att de tror att det så ska vara.

Så som jag ser det så är rollkur när man tar överböjningen till max. På de flesta rollkurerade bilder man ser kan inte hästen rulla in hakan mer för där kommer bröstet/halsen. Eller då detta att man hivar hals och huvud höger och vänster an i något syfte att knöla till hästen så den "ger sig" eller dylikt.

Bakom lod händer oss alla. Det är ett knep många hästar tar till för att slippa jobb, och det är lätt hant att man inte klarar att rida hästen i sån perfekt balans mellan framåtbjudning och eftergift att den går 'precis där' den ska. Och över tygeln känner ju de flesta i ryggen. Men få rider ovetandes hästen med nosen i bringan, utan då är det snarare med låg nacke, förböjd och bakom lod. Så kan en häst gå ett helt arbetsliv utan att "fara illa" av det. Men jag tror väldigt få hästar kan gå med nosen i bringan alltid, och klara sig. den ende jag kände som gjort det i sitt 5-åriga liv var sen tvungen att operera nacken, vid ung ålder.

Tessan

så om man använder sig av "rollkur" ibland är det okej
som lydnads träning? vill ju inte att hästen ska få ont.. :crazy:

Okej, men då kan man ju aldrig rida hästen i låg form utan att det är rollkur enligt er. Det är ju mindre jobbigt för en häst att gå i lågform (och mycket bättre för resultatet i längden) än i någon slags upprest tävlingsform dagarna i ända, det får den ju bara sänktrygg av.

Men då rider jag mina hästar i rollkur varje arbetspass enligt er, och det enda som hänt med dem är att de fått fler muskler. Inga konstiga knölar på halsen eller blivit stressade.

Okej, men då kan man ju aldrig rida hästen i låg form utan att det är rollkur enligt er. Det är ju mindre jobbigt för en häst att gå i lågform (och mycket bättre för resultatet i längden) än i någon slags upprest tävlingsform dagarna i ända, det får den ju bara sänktrygg av.

Men då rider jag mina hästar i rollkur varje arbetspass enligt er, och det enda som hänt med dem är att de fått fler muskler. Inga konstiga knölar på halsen eller blivit stressade.

quigley skrev:

Som jag skrev i en annan tråd, det finns en form däremellan med längre och lägre hals fast utan näsan bakom lod, använd den formen istället!

wert skrev:
Som jag skrev i en annan tråd, det finns en form däremellan med längre och lägre hals fast utan näsan bakom lod, använd den formen istället!
Jag tror jag fortsätter med den jag har, eftersom jag lärt mig rida av fd ordföranden i dressyr trännar klubben. kom på att man inte får lägga ut namn

Senast ändrad:

quigley skrev:

Jag rider varenda pass på hästen i låg form. Men jag strävar alltid efter att näsan ska vara framme och atlaskotan högst. Så självklart kan man rida hästarna låga. Men det är ju just detta som jag tycker är det lite underliga idag. Människor anser att låg form är bakom lod, vilket jag tycker är helt förkastligt.

Sitter jag på en spänd eller osäker häst rider jag det mycket gärna låg, men strävar aldrig efter att ta in näsan.

Om hästarna får sänkt rygg när du rider de i tävlingsform är ju något uppenbarligen fel.

Att med kraft eller hård hård att dra in näsan på hästen är kanske inte rollkur, men det är gränsfall. Det är, enligt mig, aldrig god ridning. Sen, som jag skrev innan, kan hästen pga av ryttarens obalans och kompetens ibland hamna bakom lod eftersom den inte orkar bära sig. Som Noir även skrev så är det även ett sätt för hästar att fuska. Men det anser inte jag hästen ska uppmuntras till.

Detta är alltså enbart mina personliga åsikter.

quigley skrev:
Jag tror jag fortsätter med den jag har, eftersom jag lärt mig rida av fd ordföranden i dressyr trännar klubben. kom på att man inte får lägga ut namn

Dom flesta kan nog tänka sig vad jag egentligen vill skriva nu..:devil:

Jag tycker att man i dagens dressyrridning och debatt felaktigt likställer "låg form" med att hästen har själva nacken (de första halskotorna lägre) och i övrigt behöver eller framför allt har inte hästen förändrat eller sänkt resten av halsen/halskotpelaren.

För mig innebär en låg form att hästen har sänkt sin hals/nacke framför allt genom att sänka nedre delen av sin halskotpelare (den del som sitter fast i resten av ryggraden).

En låg bra form är för mig när hästen söker sig framåt nedåt genom att sänka den nedre delen av halskotpelaren och därmed kommer nacken lägre och hästen får en friare form med en mer öppen ganaschvinkel och en längre hals. Detta anser jag att man inte kan uppnå genom att greja med bettet eller dylikt. Utan grejande med bettet påverkar enbart nacken och inte resten av halsen vilken man vill komma åt i en lång och låg form med korrekt framåt nedåt sök.

Rollkur är för mig när hästen mer eller mindre enbart sänker nacken och resten av halsen är opåverkad vilket medför att hästen hamnar mer eller mindre bakom lodplan med ibland nosen i bringan. Detta uppnås genom att ryttaren på olika vis tar i bettet.

Tyvärr är vi i dagens dressyrridning så fruktansvärt fixerade vid framdelen och glömmer om ryggen och bakbenen arbetar som de ska. Vi är såpass fixerade att vi inte ens tittar på hela halsen utan enbart kollar var nacken finns och inte hur hästen håller resten av sin hals.

wert skrev:
Dom flesta kan nog tänka sig vad jag egentligen vill skriva nu..:devil:
Dety tvivlar jag inte på eftersom jag hade svarat likadant om någon annan svarat mig likadant.

Men, du missar min poäng. Om du har en häst som går i en korekt låg form, varesig längre eller kortare i halsen än den ska, samt jobbar med ryggen och bakbenen, då behöver inte jag för att få mina hästar i tävlingsform göra något annat än mjukt ta handen mot öronen på hästen, höja den. Det som då händer med mina hästar är att de höjer hela halsen tills lodplanet blir lite framför lodrätlinje och nacken är högsta punkt. Och för att då inte, obs inte behöva korta tygeln när jag tar upp dem är deras naturliga låga form med nosen enligt dig bakom lod, eftersom hela halsen är sänkt.

Tycker du att detta är konstigt kan du järna pm kan du få min tränares nr och diskutera detta med honom så att han kan ändra sitt tränings sätt så att jag börjar rida ordentligt. För det är ändå det jag stävar efter.

Rumpnissen skrev:
Lugn, jag förstår dig. ;)
Du förstår nog henne mer än du tror. Du har nämligen sätt mig rida väldigt många gånger på ponny. Både när det gick bra och totalt åt skogen. Så du borde veta om jag kan rida eller inte.:idea:

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästens hälsa och var gränsen bör gå för metoder att öka hästens prestation, är frågor som just nu diskuteras på Internationella...
Svar
1
· Visningar
505
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I radioprogrammet Studio 1 på P1 ringde programledarna upp ridsportprofilen Maria Gretzer för att prata om hästvälfärd och vart gränsen...
Svar
0
· Visningar
39
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en studie där ett forskarlag observerade ekipage på GP-nivå vid tävlingar i Tyskland, blev resultatet att flera av hästarna hade nosen...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka