Var går gränsen mellan 4- och 5-gångare?

Lona

Trådstartare
Det här är säkert en väldigt korkad fråga men eftersom det finns passtaktiga fyrgångare, vad avgör om hästen är en fyr- eller femgångare :confused:? Var går gränsen så att säga (dessutom kan väl en fyrgångare börja visa fler gångarter och egentligen vara femgångare)?

Sv: Var går gränsen mellan 4- och 5-gångare?

Numera finns det ett svar, forskning har visat att det finns ett anlag för femgång,har hästen inte det i enkel eller dubbel upplaga så lär den aldrig kunna lära sig flygande pass. Det går att testa på genen.

I praktiken är det ofta lätt att se om hästen definitivt är femgångare eller om den definitivt är fyrgångare men det finns hästar i gränslandet som man misstänker kan av pass. Där antar jag man måste testa antingen att lägga dem i pass eller genom gentest.

Numera finns det ett svar, forskning har visat att det finns ett anlag för femgång,har hästen inte det i enkel eller dubbel upplaga så lär den aldrig kunna lära sig flygande pass. Det går att testa på genen.

I praktiken är det ofta lätt att se om hästen definitivt är femgångare eller om den definitivt är fyrgångare men det finns hästar i gränslandet som man misstänker kan av pass. Där antar jag man måste testa antingen att lägga dem i pass eller genom gentest.

En liten rättelse: anlaget måste finnas i dubbel upplaga för att hästen ska vara femgångare, det räcker inte med enkelt. I övrigt håller jag med.

Det här är säkert en väldigt korkad fråga men eftersom det finns passtaktiga fyrgångare, vad avgör om hästen är en fyr- eller femgångare :confused:? Var går gränsen så att säga (dessutom kan väl en fyrgångare börja visa fler gångarter och egentligen vara femgångare)?

I verkligheten så blir det lite flytande och många definierar fyr- och femgångare lite olika.

Jag hade en fyrgångare, som senare kallades fyrgångare av femgångstyp - och som 11-åring plötslig la sig i flygande pass. Hon är alltså femgångare, men det visar ju på att det beror på vad de visar och vem som bedömer det.
Fyrgångare med passanlag finns en annan variant på en fyrgångare som har passanlag men inte nog bra för att det ska bli flygande pass av det.

Men det finns många sätt att uttrycka det på, även om det rent genetiskt är ganska enkelt, som beskrivits i tidigare inlägg.

Finns ju de hästar som kallas för 4½ gångare...

*KL*
Intressant att det finns ett gentest :). Med andra ord så är en riktig femgångare homozygot på "femgångsgenen" (som säkert har ett fint namn). Men om hästen är heterozygot för femgång, är den då sannolikt mer passig (som fyrgångare) än en häst som inte har femgångsgenen alls?
Förutom DNA-test, är enda sättet att avgöra om en häst är femgångare och inte en passaktig fyrgångare att lägga den i flygande pass?
Och vad är då en 4 1/2- gångare, helt enkelt en passig fyrgångare? eller en femgångare som man inte riktigt har tagit fram passen på?

/Lona som är lite korkad men tycker att det är väldigt intressant med genetik och gångarter :)

Min gissning är att man inte kan veta. De finns en hel del som visar sitt passanlag först, som min, i tioårsåldern.

Och det är dom 4g som har passen men den är inte tillräckligt bra för att man ska vilja utveckla den.

Liknande trådar

Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
865
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 925
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 729
Senast: Liran
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar