Var går er gräns när det gäller klädval?

Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Men varför ska det "synas" på kläderna vad ett litet barn har för kön istället för vad det GILLAR ? :confused:

Vad gör det om någon tror fel ???
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Byxor som är utsvängda vid fötterna
Tröjor som inte räcker ner (vanligt i tjejfärger....)
Plagg som inte går att tvätta bland resten
Farliga luvor med snoddar
Mörka reflexlösa ytterplagg på vintern

etc etc
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Men varför ska det "synas" på kläderna vad ett litet barn har för kön istället för vad det GILLAR ? :confused:

Min 6 månaders gillar nog inte mycket just nu. Mest jobbigt med kläder som ska på och av.:D
Men när han själv börjar säga vad han tycker om så blir det ju som jag skrev skillnad.
Sen så tycker inte jag att varken små pojkar eller vuxna karlar passar i rosa. Absolut inte vuxna, små barn kan vara oki. Så skulle sonen promt vilja ha nått rosa och det inte är fullt med blommor/glitter/volanger så kan han få rosa. Men då om han uttryckligen själv verkligen vill ha det.

Vad gör det om någon tror fel ???

För att min son är en pojke och det är inget jag vill behöva förklara för folk om och om igen.

Men det är bara min åsikt!:D
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Hihi..

Köpte så sent som i går 2 vita t-shirtar med döskalle på + 2 par rosa byxor med döskalle på åt dottern..

Hade hon velat ha de blå byxorna hade hon fått dem, men hon gillade de rosa bättre den här gången.

Hon gillar även svarta jeans och tröjor med lastbilar och annat typiskt killaktigt på. Iofs arv från när brodern var liten, men hon gillar dem :cool:

För tillfället är hennes garderob mer killaktig än flickaktig trots gårdagen inköp av 2 rosa mjukisbyxor (med döskallar) :cool:
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Hihi..

Köpte så sent som i går 2 vita t-shirtar med döskalle på + 2 par rosa byxor med döskalle på åt dottern..

Hade hon velat ha de blå byxorna hade hon fått dem, men hon gillade de rosa bättre den här gången.

Hon gillar även svarta jeans och tröjor med lastbilar och annat typiskt killaktigt på. Iofs arv från när brodern var liten, men hon gillar dem :cool:

För tillfället är hennes garderob mer killaktig än flickaktig trots gårdagen inköp av 2 rosa mjukisbyxor (med döskallar) :cool:

Men så måste jag var lite nyfiken igen. Vad skulle du neka henne (eller dina andra barn, för du har väl tre?) att köpa?

/Timsetim
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Min dotter är 13 nu och har alltid valt själv. Hon har alltid avskytt lila och rosa, men hon hade världens kortaste "prinsessperiod" då hon var lite. Den varade typ 1 vecka.:crazy:

Hon är hårdrockare så numera är det svart och jeans. Tighta, utmanande kläder har jag aldrig behövt säga något om för sånt vill hon inte ha, men där är annars min gräns.
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Är inte den sista bilden lite....tja....utmanande pose? För en så pass ung kille? :crazy:
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Var går din gräns när det gäller barnens kläder? Stannar det vid färg eller måste själva plagget vara mer extremt? Dödskallar till flickan och ballerinakjol till pojken?

/Timsetim
Ja, nog går den lååååååååångt bortom mammans i exemplet i alla fall!!
:crazy:

Jag vet inte riktigt var den går. Jag är nog rätt tolerant. Färger skulle jag inte bry mig om alls; det fick barnet välja själv. Opraktiska kläder skulle jag däremot känna vore onödigt tror jag. Typ höga platåskor till en 7åring eller en för kort vinterjacka som släpper in snön i glipan vid linningen. Bikinibehå före man fått bröst skulle jag inte heller tycka vore så nödvändigt .....

Kjol till pojke skulle kännas lite konstigt, men samtidigt skulle jag inte neka min son att ha det på sig. Jag skulle försöka bortse från min känsla inför det och faktiskt vara rätt glad att jag i så fall fostrat en pojke som självmant vågar bryta gränsen.
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Men var går gränsen då? För dig?

/Timsetim

Min gräns går ungefär vid kjol/klänning på en pojke, flickor får ha allt utom "över 18 kläder"

Min son skulle ALDRIG ta på sig något "flickigt", han är väldigt noga med att det ska vara "tufft".

Han vägrar t.om skjortor, för det är töntigt.....

Vi har aldrig pratat något om kläder osv, utan detta är uppfattningar han gjort själv.

Kan tillägga att jag är lite glad att min pojke vill vara pojke :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Men så måste jag var lite nyfiken igen. Vad skulle du neka henne (eller dina andra barn, för du har väl tre?) att köpa?

/Timsetim

Ingenting, så länge det inte är direkt porrigt/ sexigt.

Vill 16-åringen köra moppen i rosa tyllkjol så får han göra det bäst han vill liksom..
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Byxor som är utsvängda vid fötterna
Tröjor som inte räcker ner (vanligt i tjejfärger....)
Plagg som inte går att tvätta bland resten
Farliga luvor med snoddar
Mörka reflexlösa ytterplagg på vintern

etc etc

Tycker att det är en bra sak du tar upp! De flesta barn som kommer till förskolan har relativt praktiska kläder, men vissa föräldrar tänker nog inte alls på det praktiska :crazy:. En 3-åring hade byxor så utsvängda (och långa) att hon knappt kunde gå. Både hon och hennes 2-åriga syster har ofta body fortfarande. Det är verkligen inte det enklaste att hjälpa ett barn att bli torr om man måste trassla med en massa klädlager och knappar. För att inte tala om strumpbyxor under långbyxorna när det inte är smällkall vinter... Irriterande utsvängda och långa ärmar är verkligen ingen hit på barn heller. Ärmarna doppas i maten, de är i vägen vid aktiviteter, etc. Platåsandaler på en aktiv 5-åring är också rättså dumt.
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

KL

Vår son har pratat mycket om klänningar hela sommaren (han är 20 månader nu och pratar mycket). Han tycker att mamma är så fin i klänningar. Så jag köpte en röd-vitrandig fin men billig klänning till honom för 50:-. Den har han haft på sig kanske 2 gånger + en natt som nattlinne ungefär. Vad spelar det för roll? Han lär bli vuxen trots allt. Om han tycker att han vill ha en klänning så känns det OK för både mig och hans far. Måste dock erkänna att jag blev lite stressad när han sprang till lekparken med den. Tänkte mest att om någon annan förälder är där så tycker dom väl att vi är knäppa men jag hade väl fått förklara varför.

Han har f ö rosa solhatt (mjuka typen) med vita hjärtan för den var så fin. Sen har han rosa solskyddströja (hur användbar var den just den här sommaren?) för de andra var så mörka och trista. Folk tar honom för flicka ibland pga dessa kläder men skit samma, det är bara att rätta. Vi köper på enkom lite flickiga plagg ibland bara för att de är fina och för att det är så uppdelat och "förbjudet". Någon måste ju börja revolutionera och det kan väl lika gärna vara vi...
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Var går din gräns när det gäller barnens kläder? Stannar det vid färg eller måste själva plagget vara mer extremt? Dödskallar till flickan och ballerinakjol till pojken?

Min gräns går vid väldigt avklätt och porrigt. Mina barn ska inte se ut som sexobjekt för pedofiler. Annars får de ha vad de vill. Om min pojke skulle vilja ha klänning så skulle han få det. Men jag skulle först upplysa honom om att det finns stor risk att han möts av fördomar om han går i sådana kläder.
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Har en kille på 7 år.

Själv har jag ingen gräns när det gäller färg. Det är han själv som får välja. Vi har många röda kläder hemma till honom. Men rosa där går hans gräns.

Däremot skulle han aldrig få kamoflagefärgade kläder. Inga kläder som kan förknippas med skjuta och krig.

/Åsa
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Vi var ett gäng tjejer som frossade i alla nyheter och en av tjejerna hade sin 9-åriga son med sig.

Han var fullständigt lyrisk över alla rosa och röda kläder. "Såå sexigt" hörde jag honom säga massor av gånger! :D


Detta är min gräns. En 9-åring ska f*n inte leta sexiga kläder!!!
I min fantasi vet inte en nioåring vad sexigt är och jag vill att det ska vara så. Tids nog får dom veta.

För övrigt är min flicka galen i tuffa kläder just nu. Från att ha varit en rosa bakelse i hela sitt liv så har hon tvärvänt och gått över till svart och dö´skallar.

Sonen på snart 15 hade en del rosa och MYCKET röda plagg som liten, men nu när han köper själv blir det mest blått och svart. Lite trist.

Sonen på 13 äälskar rosa kläder och jag köper det gärna åt honom. Jag tycker att det är snyggt med rosa på killar. Har tom lyckats få på den tidigare så motstridiga mannen en rosa skjorta! :)

Däremot skulle jag nog inte sätta på sonen en klänning. Men en sarong känns helt ok. Hmm. Konstigt. *funderar*

Men just detta med sexiga kläder till barn, det får mig att koka inombords. Och att en, som i detta fallet, nioåring letar sexiga kläder och verbalt uttrycker det... Jag vet inte men om det varit mitt barn hade jag tagit det hårt.
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Vi har aldrig pratat något om kläder osv, utan detta är uppfattningar han gjort själv.

Kan tillägga att jag är lite glad att min pojke vill vara pojke :angel:

Fast ärligt talat... om man läser lite litteratur inom ämnet hur vi människor fungerar rent generellt och hur vi fungerar vad gäller tex könsrollerna så kommer man ganska snabbt fram till att det är lite naivt att tro att "Vi har aldrig pratat något om kläder osv, utan detta är uppfattningar han gjort själv."....

Det behövs inte alltid talas om med ord vad man som förälder anser vara "rätt" eller "fel". Barn (och vuxna) känner och märker sånt på 100tals sätt ändå. Förmodligen utan att man ens är medveten om det så sänder man signaler via sitt beteende.

Det kan till exempel handla om att uppmuntra mer när/om sonen gör något som man som förälder känner är "rätt". Uppmuntran via ord, blickar, minspel, kroppspråk. Som oftast är helt omedveten.
Bara att du faktiskt är glad åt att din "pojke vill vara pojke" - sånt känner/märker ju barn. Utan att man behöver klä det i ord.
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Nu är ju min son inte så gammal än, 4 mån, men jag sätter inte på honom några rosa kläder, vill han ha rosa när han är äldre så är det ok. Får redan frågor om han är en flicka, han har extremt långa ögonfransar, ett arv ifrån sin far. Rött däremot har han redan, slänger med en bild på honom i hans röda body. Hans pappa brukar också ha rött och passar jättebra i det. Min systerson brukade ha cerise cykelbyxor när han var liten, han hade ärvt dem efter sin storasyster, idag är han 18 och skyr rosa som pesten, så han fick inga bestående men av att ha haft rosa käder.:D

Hannes093.jpg
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Vad det gäller färger så får de ha precis vad de vill.

Däremot "sexiga" kläder till småflickor och småpojkar går helt bort.
 
Senast ändrad:
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Bara att du faktiskt är glad åt att din "pojke vill vara pojke" - sånt känner/märker ju barn. Utan att man behöver klä det i ord.

Och jag tycker inte att det är något fel med det!
Jag har inte dåligt samvete för att jag inte uppmuntrar min son att ha rosa tyllkjol.

Känner inte att jag ska "tvinga" min son att revolutionera på något sätt, han duger bra som pojk-pojke, och ser varken mig själv som bättre/sämre förälder för att jag tycker det är snyggt med riktiga killkläder t.om kamouflage :p

Vill man använda sitt barn till att förändra världen, så visst :confused:.... men jag låter min son se ut som en pojke iaf!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp