Var går er gräns när det gäller klädval?

Timsetim

Trådstartare
Jag var på ett me and i party häromdagen. Mitt första av tre denna hösten! :angel: Urfin höstkollektion har de i år! :love:

Vi var ett gäng tjejer som frossade i alla nyheter och en av tjejerna hade sin 9-åriga son med sig.

Han var fullständigt lyrisk över alla rosa och röda kläder. "Såå sexigt" hörde jag honom säga massor av gånger! :D

När det var dags att beställa så ville han prova allt det röda och rosa. Det blev livliga diskussioner och till slut så tog mamman i och sa "du får ingen rosa tröja (han hade fastnat för en gammelrosa med en nyckelpiga på), så är det bara". Så pojken fick nöja sig med sina nya röda byxor.

Var går din gräns när det gäller barnens kläder? Stannar det vid färg eller måste själva plagget vara mer extremt? Dödskallar till flickan och ballerinakjol till pojken?

/Timsetim
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Nejmen! Klart han borde fått en rosa tröja med nyckelpiga på om han vill ha!

Fan att vi ska föda in barnen i roller och välja deras kläder. :mad:
Hade ett urringat linne som ska framstå som sexigt till lilltjejen hade jag förstått, men en rosa tröja till en kille!? Vafan.
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Jag tycker att barnen får klä sig hur dom vill inom rimliga gränser.

Dvs, barn-kläder till barn och inte "över 18 kläder" till småtjejer!

Sen är ju inte världen perfekt, utan mobbing och retsamma barn.....
Så jag kan förstå föräldrar som inte vill att en pojke tar på sig en rosa spets topp och tights till skolan osv.

I en perfekt värld får man ha vilka kläder man vill, men tyvärr är inte verkligheten så.
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

En 9-åring måste väll ändå kunna avgöra om det skulle va "ok" på skolan med en rosa tröja!!! Volanger kan jag väll hålla med om blir lite extremt, men me&i har ju nästan bara unisex kläder, modellen är ju gjord även för en pojk även om färgen är rosa!
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Nejmen! Klart han borde fått en rosa tröja med nyckelpiga på om han vill ha!

Fan att vi ska föda in barnen i roller och välja deras kläder. :mad:
Hade ett urringat linne som ska framstå som sexigt till lilltjejen hade jag förstått, men en rosa tröja till en kille!? Vafan.

Denna mammans gick vid rosa tröja. En väninna till mig trodde jag var idiot när jag köpte en röd tröja till min son.

Jag är intresserad av var DIN gräns går! :)

/Timsetim
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Jag tycker att barnen får klä sig hur dom vill inom rimliga gränser.

Dvs, barn-kläder till barn och inte "över 18 kläder" till småtjejer!

Sen är ju inte världen perfekt, utan mobbing och retsamma barn.....
Så jag kan förstå föräldrar som inte vill att en pojke tar på sig en rosa spets topp och tights till skolan osv.

I en perfekt värld får man ha vilka kläder man vill, men tyvärr är inte verkligheten så.

Men var går gränsen då? För dig?

/Timsetim
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Jag göper gärna rosa till killarna, och kompletterar med andra lite tuffare kläder samtidigt. Handlar mest om t-shirts och tröjor. Rött har jag ofta till honom, har faktiskt inte ens tänkt på att det skulle vara en tjejfärg :confused: Gillar att reta mina väninnor med barn, som enbart köper tuffa kläder i blått och svart. Elis kläs i alla färger, gärna riktigt starka färger då jag tycker han är så fin i det med sitt blonda hår. :love:

Nu är ju inte Elis så gammal att han vill välja kläder själv, men när han kommer vilja det kommer han få välja inom överenskomna gränser. Vilket låter väldigt överambitiöst, men med det menas bara att jag anser att vissa saker har inte pojkar. Som byxor där det står "girl" på där bak. Eller volanger och spets. Där går min gräns.

Skulle jag däremot säga till min son att han få välja helt det han vill, oavsett om det är kläder eller pylar, så får han ta det han tycker är fint. Även om det då blir prinsessor och/eller spets. Har man vl sagt att barnet får välja tycker jag man ska ha gjort klart för det om hans val nu måste hållas inom några gränser, eller om han nu verkligen får välja helt fritt. Vid det sistnämnda kan man inte komma, när barnet väl valt, och tala om att hans val inte duger.

Men vissa saker hoppas jag kunna förklara för honom att man inte har på sig som pojke, som kjol, t.ex. Hemma kan det gå bra, om han nu skulle vilja det.
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Nu har ju inte jag några barn, men min gräns går där kläder börjar närma sig lite för sexistiskt eller 'vuxet'. Ett urringat linne till en 9årig flicka? Absolut inte. Tighta jeans och en topp som slutar vid magen? Verkligen inte. Pojkar är svårare.. :crazy: Finns det något 'utmanande' till killar? Isåfall så berätta gärna. (En ärlig fråga, nyfiken) Ja iof, byxor som är så stora att halva rumpan syns? Nej! :devil:

I övrigt kan dom ha vad dom vill. Vill lillkillen gå i prinsessdräkt så skolan så javisst! Sen kan man ju diskutera det praktiska med det, men det är ju en annan femma. :angel: Vill lilltjejen gå i fantomendräkt så varsågod!

Visst existerar det mobbing, men det bästa är att gå till botten med problemet. Och det är inte genom att inte låta lillgrabben ha en rosa tröja för att han kan bli mobbad.

Hoppas någon förstod! :p
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Jag köper inte kläder med spets och volanger, tycker inte att det så fint.
Skulle mig 6-åring vilja ha en rosa tröja är det klart han får det.
Han har tyvärr fått lära sig på dagis att rosa är en tjejfärg trots att jag tjatat om att det finns bara färger, inga killfärger och tjejfärger.
Båda mina söner har mycket röda kläder.
Ibland köper "grabbiga" kläder för det känns lite nytt på mina barn som mest har neutrala kläder.
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Jag är väldigt noga med att kläder inte får vara för utmanande. Finns ingenting som kan irritera mig så mkt som flickkläder som är för utmanande... Kort-korta kjolar utan något (ja förutom trosor då) under till ex... eller spets underkläder... Barn skall vara barn...

När det gäller grabbkläder är det ju lättare.. En kille kan ha "tjej färger" utan att det behöver se konstigt ut tycker jag.. Även om jag kanske inte tycker att det ser så bra ut.. Det säljs ju rosa även på kill avdelningar, i.a.f för vuxna....Sammhället är ju mer tolerant idag än vad den har varit..

Volanger och kjolar, klänningar är ju en annan sak, där skulle jag helt klart sätta stopp..Vill grabben bli "transa" får han bli det när han är vuxen..:angel:;)
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Var går din gräns när det gäller barnens kläder? Stannar det vid färg eller måste själva plagget vara mer extremt? Dödskallar till flickan och ballerinakjol till pojken?

/Timsetim

Min gräns är rätt vid, men jag skulle inte sätta på min lille son något med volanger eller spets :crazy: Jag kan faktiskt inte komma på något speciellt som jag inte skulle sätta på dottern. Även om hennes favoritfärg är rosa har hon mycket kläder i andra färger också, t o m kläder med dödskallar på ;)

Jag är dessutom väldigt petig med att barnen ska se ut som barn och inte som förkrympta vuxna.
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Färgvalet är fullständigt fritt till båda mina barn (pojke 14, flicka 12) förstås. Hon gillar grönt och han gillar blått.
Volanger och spets tycker både de och jag är töntigt, jag skulle heller aldrig köpa det till ett mindre barn.

Flickan äääälskar döskallar och pojken gillar drakar, så det blir mycket sånt.

Gränsen går förstås vid utmanande, "sexiga" kläder, vilket oftast gäller hennes kläder. Hon tycker inte heller om såna kläder, så det blir sällan tjat.
 
Senast ändrad:
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Så länge barn inte säjer själva att "den färgen vill jag inte ha" så köper jag vad som helst bara det är fint och praktiskt.
En av mina kompisar har en två veckor gammal son, hon vill inte att han ska ha rosa på sig, jag får hitta på någon annan färg till presenterna.
Personligen ifall jag får en son ska han få ha rosa på sig tills han själv säjer ifrån, är kläderna fina är det skitesamma vilken färg de har -löjligt att klä bebisar i könstypiska kläder (tycker jag).

Ska jag handla åt äldre barn skulle jag aldrig köpa urringat eller små vuxenkläder sas, fina kläder men inte vågade eller med något fånigt tryck typ "Sexy bejby" åt en åttaåring...
Dagens storlekar är såpass små för vuxna att kompisars/släktens barn på 6-8 år kan ha dem, blir ju lite mer att välja på -men det får inte bli äckligt.
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Tack för alla svar!

De flesta är inte långt ifrån vad jag själv tycker! Volanger, spets, rysch och pysch går bort, oavsett om det är till pojken eller flickan.

Jag tycker det är roligt att köpa enstaka kläder som de båda kan ha! Cerise tröja med dödskallar, brun tröja med rosa hjärta, röd tröja med gröna ränder osv.

Än så länge är det jag som bestämmer. Men det ska bli intressant att se hur mycket mitt klädval påverkat när de själva börjar bestämma!

Min svärmor är ÖVERTYGAD om att dottern kommer att revoltera och bara sätta på sig rosa. Enbart för att jag inte gillar den ljusa babyrosan och helt undvikit att klä henne i den färgen. Det har t om varit synd om henne, just för att hon inte har fått ha så mycket rosa på sig! :crazy:

/Timsetim
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Mina killar får välja vilka färger de vill på allt. (kolla i bildtråden...)

Men jag censurerar för opraktiska plagg eller krigssymboler och försöker hålla nere sån där hysterisk kommersiell superhjältedyrkan.
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Då får jag gå emot strömmen lite...:crazy:

Jag klär min son (6 månader) i killkläder. Tuffa kläder i blått, svart, grönt, rött, grått.
Hade jag fått en dotter hade det blivit flickkläder. Fast gärna lite tuffare. Men i färger som rosa, lila och rött. Men även i grönt, blått och svart.
Brunt och beige går fetbort, då jag tycker det är såååå trista färger även till mig själv.

Det är "lättare" att klä en flicka i lite pojkiga kläder än tvärtom.
Så länga JAG bestämmer vad sonen ska ha på sig så blir det så här.
När han e stor nog att säga till själv vad han vill ha så är det annorlunda.

Men nu när han e så liten så är det ju nästan omöjligt att säga om det är flicka eller pojke om det inte "syns" på kläderna.
Tycker faktiskt att det här med könsneutrala kläder börjar gå liiite långt.
Ibland verkar det som det bara ska finnas ett kön, vilket är omöjligt när det finns 2...:smirk:
 
Sv: Var går er gräns när det gäller klädval?

Mina killar får välja vilka färger de vill på allt. (kolla i bildtråden...)

Ja, färggladare ungar får man leta efter! :D

Men jag censurerar för opraktiska plagg eller krigssymboler och försöker hålla nere sån där hysterisk kommersiell superhjältedyrkan.

Vilka plagg tycker du är opraktiska! *nyfiken*

/Timsetim
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp