Var för vagn?

fjordtokan

Trådstartare
Sitter och funderar på vad jag ska ha för vagn till min unghäst när det är dags. Jag kommer framförallt hålla på med fritidskörning i skog och mark samt lite dressyr. Men vill inte för den skull ha ett hemmabygge eller "skitvagn" utan jag vill ha en bekväm (för både häst och kust) och bra vagn.

Jag är lite inne på en Tidaholmsgigg, kan det vara något för oss?

Sv: Var för vagn?

Just vid inkörning ska man helst ha en stadig 2-hjulig vagn, typ rockard.

Giggar är inte kända för att vara särskilt stadiga...

Annars om du vill ha en bra allroundvagn som funkar bra till både dressyr och till körning i skog och mark så skulle jag rekommendera en begagnad maratonvagn (4-hjulig).

Fyrhjuliga vagnar tycker jag personligen är bättre än 2-hjuliga dito sådär en 95% av gångerna - det är mest bara vid backning och inkörning som en 2-hjuling är att föredra.

Med en fyrhjulig vagn fördelas vikten från kusk och groom/passagerare på 4 hjul istället vilket ger lägre marktryck = mera lättdraget om man kör på mjukt underlag eller om det är "knölar" som hjulen behöver klättra över.

Dessutom så behöver man inte bekymmra sig om korrekt balansering på "4-hjulingar" eftersom hästen aldrig bär mer än skaklarnas vikt och det är aldrig risk för "bakvikt" som på 2-hjuliga vagnar.

Balanserar man en 2-hjulig vagn så att hästen inte bär så mycket vikt från skaklarna så är det risk för att skaklarna "hoppar" om man kör på ojämnt underlag eller om man "buskör" vilket även det ger fördel för 4-hjuligt.

Vet inte vilken gigg du menar. Var inte på Tidaholmsvagnar och kollade och det verkar finnas många att välja på och olika utrustade: http://tidaholmsvagnar.se/

Tidaholmsvagnar är kända för kvalité och de försöker alltid ha optimala lösningar som häst och groom ska trivas med så det kan nog bli bra.

Jag har en inkörningsrockard som jag räknar med att använda de första gångerna men den är inte bra för mer än rakt fram i skogen. Vill ha något som jag kan börja träna lite dressyr osv med också. Hon är ung så det blir ju mycket skogskörning i början men vill slippa köpa ny vagn efter nått år. Har kikar på maratonvagnar men de i den kvaliten jag vill ha är alldeles för dyra.

Varför är 4-hjuliga vagnar så mycket bättre? Kommer ju självklart se till att balanceringen blir optimal på vagnen. Kommer köra främst på jämna grusvägar, asfalt och fält.

agtatoon Har hittat en beg. Tidaholmsvagn, relativt ny (skulle gissa knappt 10 år) den ser ut ungefär som den första giggen de visar på Tidaholmsvagnarna.

Får ta mig en funderare. Fler åsikter är väldigt välkommna.

Tidaholmsvagnar är kända för kvalité och de försöker alltid ha optimala lösningar som häst och KUSK ska trivas med så det kan nog bli bra.

Jag menade ju kusk... :laugh:

Ja jag tycker att de giggarna ser helt ok ut som är på Tidaholmsvagnars hemsida men jag undrar också om du kommer att bli nöjd med den i längden. Vi har en maratonvagn från Tidaholm och en polsk import till gigg som används vid tävling. Nu har det ju helt olika kvalité på dessa båda vagnar men vi använder nästan uteslutande maratonvagnen när vi kör, både i skogen och på dressyrbanan. Den är så smidig att spänna för och lätt att hantera ensam. Den är också lättare att transportera när vi ska iväg för träning. Vår gigg har justerbar tyngdpunkt och eftersom vi kör 2 olika hästar med den som skiljer iallafall 15 cm i mkh så måste vi isåfall hålla på att ställa om den också.

Men jag förstår din syn på ekonomin men tills det blir dags att köra med något annat än din inkörningsrockard så kanske du kan hitta en begangnad 4-hjulsvagn.

Lycka till med ditt letande!

Begagnade maratonvagnar kan man hitta riktigt bra för 20-25 000, ungefär lika mycket som en gig mao.

En gig är liksom bara gjord för att "fisåka" med i lugnt tempo på slätt underlag med - en maratonvagn är gjord för lite mera "håll-i-gång".

Ska du tävla nått framöver så vill du ju i vilket fall ha en maratonvagn att köra med, i dom lättare klasserna så klarar man sig bättre med bara en maratonvagn än med bara en gig. Då är det bättre att börja med en maratonvagn och eventuellt komplettera med en gig.

En maratonvagn funkar bra till allt... medans gigen bara funkar bra till dressyren.

En trevlig egenskap med 4-hjulingar är att man slipper att bli sjösjuk när man kör. En maratonvagn med luftfjädring flyter fram som ett spöke över de allra värsta gupp och ojämnheter man kan hitta och den guppar inte upp och ned hela tiden när hästens rygg rör sig i trav och galopp eftersom hästens rörelser inte överförs till vagnen på samma sätt som med en 2-hjuling.

Även om en 2-hjuling skulle vara 100% perfekt balanserad, vilket den aldrig är när hästen rör på sig och marken lutar, så kommer den aldrig att vara lika stilla när man kör som en 4-hjuling.

Förutom att det guppar upp-och-ner med 2 hjuliga åkdon så kränger dom mera vid kurvtagning än vad en 4-hjulig vagn gör - att köra slalomserpentin med 2-hjulig vagn i lite fart är inte särskilt roligt när det blir som "prästens lilla kråka".

Har du dessutom så att du får tag i en 4-hjuling med styrfördröjning så följer bakhjulen automatiskt i samma spår som framhjulen, mera lättkört än så blir det inte.

Vändradien är ofta bättre med en maratonvagn än med en 2-hjuling otroligt nog samtidigt som marktrycket ofta är lägre - lägre marktryck = mera lättdraget på mjuka underlag såsom sand och lera.

Det enda negativa som finns med 4-hjulingar är att dom är rejält mycket svårare att backa med än en 2-hjulig vagn, annars klår en maratonvagn allt 2-hjuligt som finns att få tag på för pengar. I synnerhet om du skulle få tag i en luftfjädrad 4-hjuling med styrfördröjning och dämpad vändkrans...

Tack för hjälpen. :)

Får ta mig en riktig funderare och börja leta efter maratonvagnar också. Jag upplevde det dock krångligare med maratonvagnen vi hade till fjordingen än rockarden. Men det kanske också är en smaksak. Javisst att en maratonvagn är bättre balanserad för hästen men den är ju också tyngre att dra?

Tacitus Jag är en riktig fisåkare, tycker bara det är obehagligt att gasa på ordenligt. Och det kan jag inte tänka mig att det går att göra vettigt med en gigg heller så det är inget problem. Jag blir inte sjösjuk av att åka 2-hjuligt. Va har du åkt i för vagnar egentligen?
Ska ta till mig dina råd och så ska jag fundera.

Kanske det beror på att jag inte gillar att fisåka - full fart ska det vara.
Jag vart förmodligen miljöskadad av att busköra med ponnysarna när man var liten :D

Haha kanske det ;)

Ville bara uppdatera med vilken vagn det blev. En Bennington gigg. På bilden är inget inställt och jag vet att bröstan är för stor. Vi ville bara provåka den ett par meter när den kommit hem. Dock så är det ganska troligt att det blir en annan vagn till min unghäst.

Tjusigt :d Snäll häst verkar det vara.

Kan man ställa tyngdpunkten på den giggen också så man kan använda den till olika hästar?

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 655
Senast: Habina
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
939
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar