Var finns stora kallblod?

Sv: Var finns stora kallblod?

Hehe, och när jag letade kallblod fanns det bara över 150 cm :rofl:
Kolla saluhästvisningen på kramfors ridklubb till helgen(www.kramforsridklubb.com) där står en lista på vilka hästar som är anmälda, tyckte jag såg några stora kallblod där :idea:

Du ser verklinge inte för stor ut på din medryttar pålle!
Det tycker inte jag iaf...tänk på att det är en KALLBLODStravare, de bär mer än vad en "vanlig" travare gör.

Jag känner då personligen en kallblodstravare (renrasig ja) som är 160 cm...

Ja, jag känner min 168 centimeters kallblodstravare personligen jag också! :idea: Han är väldigt mycket renrasig dessutom....

Bevisligen finns de! Så jag tycker TS kan strunta i Eivors kommentar och fortsätta leta efter en större individ av denna underbart trevliga och användarvänliga ras!

Den är inte tagen ur grodperskektiv. Här har du en bild på honom när han står bredvid mitt fullblod på 155 cm :)

Helan och halvan:
9528590.jpg

*kl*

Min Fina Lina är 156 hög, sambon ca 176 skulle jag tro...
riter.jpg

(ps. det är sambons andra gång på hästryggen - döm inte för hårt... Nu är det snart 3 år sedan bilden togs dock.)

Så här står det i rasbeskrivningen;
STORLEK
Genomsnittlig mankhöjd på avelsgodkända (kårade) hingstar är 154 cm med viss spridning, men bör på alla individer alltid vara minst 148 cm.

Vilket innebär att det är en relativt liten (småväxt) ras, så dom hästar på 170 i mh är ganska ovanliga.
Mina kallblodstravare är 152 och 156 och vi som rider är 170-172 cm.
Om man ska gå på "hur det ser ut" så ser det väl isåfall inge bättre ut och rida islandshästar? Dom är betydligt lägre och vuxna som rider.
Allt hänger väl på vad rasen/individen klarar.

mmmmm visst är hon fin! :love:
(ryttaren är inte så tokig han heller *hihi*)

Senast ändrad:

Viist finns de stora kallblod, mina vänner har två kallblodsbröder och dessutom en shire..!:laugh:

Lotus är väl 175 i manken
17817409.jpg

alla tre grabbarna ..from behind..:D ca: 185, 175 och 165
20796070.jpg

Lotus pappa Sanjar
23754918.jpg

Jag tycker inte att du är för stor för den hästen, men visst finns det större om du vill ha det.

Jag ska snart börja rida en bamse regelbundet (har ridit honom lite då och då tidigare genom åren). Han är ingen nordsvensk, men väl ett kallblod (eller ja, till hälften iaf).
Han är en korsning halvblod och ardenner. Han är inte så hög, bara 165 i manken, men välidgt stor på alla håll och kanter.
Slänger med en liten blid. Här är han med en ryttare på 174 cm.
22581197.jpg

Finns några valackar på travet som är säkert runt 165, men är nog många som ligger runt ponny oxå. Någon runt de måtten borde de väl gå att hitta ? Lr kanske är de små som springer sämre ??
Så stor ser du ju inte ut på din medryttarhäst :)

Visst finns det, hade en kbl travare efter Svall Ivar (som sägs ge stora avkommor trots att han bara är 154 själv) som var 172 och GROV.
6780868.jpg

Vill man ha riktigt stora finns ju Clydesdale el shire
Hade en Clydesdalevalack tidigare på 185
7351321.jpg

Senast ändrad:

Jag ä rsjälv 1.80 och min nsvd travare är ca 155 i manken , men jag känner mej inte så stor ;p

Sitter och funderar så smått på egen häst, men var finns alla stora kallblod? är fast besluten att köpa ett kallblod/kbl trav, men det finns inte en enda över 150 i manke :crazy:
Såhär ser jag ut på en kallblodig travare på 1,50 i mkh:
Min syster menar att jag är för stor. Och när jag tänker efter så ser jag nog ganska stor ut på hästen :crazy:
(detta är då min medryttarhäst, en sjukt trevlig individ som jag ridit i snart ett år)

Och jag vill ju gärna ha ett kallblod, i 1,60-1,70-tagen. Men inte ett som jag måste betala 30-100.000 för :crazy:

Jag tycker verkligen inte att du ser för stor ut på den hästen.
Mitt sto är ca 155-157cm hög, jag är ca 165cm lång:
IM000164.JPG

IM000002.JPG

Detta är ett varmblod, inte ett kallblod, och hon är ganska ädelt byggd..

Så vill du ha ett kallblod, och inte hittar större, ge det en chans och provrid hästar på 150cm också. Prova. Du kanske hittar din dröm?

Obs..jag är en människa som "egentligen" vill ha hästar som är minst 170cm (175-180cm tycker jag är perfekt :love:)..

Liknande trådar

Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross