Var finns stora kallblod?

Sv: Var finns stora kallblod?

Mitt kallblod är bara 144 :rofl:

Men jag tycker inte du ser stor ut på hästen.. Huvudsaken är ju som sagt att hästen orkar bära dig. Längden är mindre viktig, åtminstone om du inte tänkt tävla.

Ett kallblod jag brukar rida på är ungefär 165 i mankhöjd, dock väldigt kraftig..

Min kallblodstravare E:Rigel Jo, är runt 160 cm. Jag är ca 170, och känner mig inte stor på honom trots att han ärväldigt nätt i typen.

som Glimfeather sa så har jag en nordsvensk bruks på ca 1 ton och 176 i manken, och han kostade 4000 kr i inköp :D Dock äter han ganska mycket, men det går jämt ut för han är aldrig sjuk och är otroligt billig i försäkring osv! :)

Fast jag tror att min som är hälften så stor som din äter mer :angel: Så det är nog billigare med en sån bjässe på alla punkter!

som Glimfeather sa så har jag en nordsvensk bruks på ca 1 ton och 176 i manken, och han kostade 4000 kr i inköp :D Dock äter han ganska mycket, men det går jämt ut för han är aldrig sjuk och är otroligt billig i försäkring osv! :)

Oh my... har du bild på den? :bow:

9060867.jpg

Här har du en bild från i vintras. Han är lite smalare och mindre hårig nu :D

Han ser ju helt enorm ut! :eek::D Å andra sidan är ju bilden tagen ur grodperspektiv och det gör ju honom bara ännu större...

Vore intressant att se fler bilder och framförallt: vad är det för stam på honom?

Sicken en... denne kille får ju mina att se små och nätta ut :rofl:

Men han såg verkligen härlig ut :love:

/Jenny - med en tokkärlek för maffiga kallblod!

hästen ser jättetrevlig ut men jag skulle inte ha köpt den om jag var du, tycker du ser på tok för stor ut... du skulle nog få mer glädje av en större häst, vet själv hur det är att rida runt på för små hästar (160 och rider b-ponnyer), man "kommer åt" en i sin egen stl bättre! det blir större chans för er att lyckas med va ni nu vill göra om ni matchar varrandra. om du orkar kolla runt ett tag så kan jag lova dig att du kommer hitta en trevlig större häst :)

Ursäkta en "bred-sadel-nörd" :D, men vad sjutton har du för sadel till den hästen? Märke, bomvidd??

bettysmatte - som är övertygad om att någonstans MÅSTE det bara finnas en passande sadel till breda haflingerpållan...

Du är inte för stor för den hästen du sitter på!

Men visst finns det stora kallblodstravare.
Mitt ena sto,e Texas Per, är 159 cm och det andra stoet, 4-åring e Bol Elden, är 165. 4-åringen växer fortfarande....

Immer

Min förra häst som tyvärr vandrar på de evigt gröna ängarna var också E. Texas Per och han var 162cm i mankhöjd.

Mitt kblsto som var 158cm ,jag själv 172 cm. Kändes alldeles lagom ,då det var mkt häst att rida ihop i dressyren.
Hon var e.Rigel Jo.

jo men det var ju prislappen som var lite tveksam i fråga om shire :crazy: dom kostar ju multum :eek:

Hästen ska jag ha till fritidsridning, alltså inget tävlande ;)
Möjligtvis träna tornerspel.

Även om jag bara ska ha en häst att ha kul med så vill jag att det ska se harmoniskt ut...

varför inte köpa en shire korsning?

Det var fasligt vad alla ska ha stroa hästar hela tiden! Jag har en på 150 och en som fortfarande växer och är 137 ( den ska ifs lillesyrran ha i första hand) Jag är 165 lång och ca 59-60kg. Känns jättebra!

Man kan inte hela tiden titta på mankhöjden. jag kan lova dig att en välbyggd nordsvensk på 145 klarar mins lika mycket som ett nätt halvblod på 160. Sen ska man ju inte blanda ihop kraftig och välmusklad med fet heller:p.

Sen ska man kanske inte vara jättemkt för lång heller, men det känns betydligt värre om hästen är för tunn än om den är några cm lägre.

Shire korsningar kan vara väldigt lyckat.
Det här är min, han är korsad med kallblodstravare.
Bilden är från förra året, men den bästa profilbilden jag har.
Här är han 155cm. Idag är han 165 och 3 år och något biffigare

Jag har en nordis på 155 och är själv 170 och väger över 80.
Rider även en nordis på 153 som jag inte alls känner mig stor på.

Liknande trådar

Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar