Var finns stora kallblod?

Sv: Var finns stora kallblod?

Sicken en... denne kille får ju mina att se små och nätta ut :rofl:

Men han såg verkligen härlig ut :love:

/Jenny - med en tokkärlek för maffiga kallblod!

:) Han är otroligt härlig med! Jättelugn och trevlig att ahntera, och alla kan rida honom ipaddocken, ute är han dock väldigt framåt! Hade han fårr galoppera hela vägen hade han gjort det! :D

Ursäkta en "bred-sadel-nörd" :D, men vad sjutton har du för sadel till den hästen? Märke, bomvidd??

bettysmatte - som är övertygad om att någonstans MÅSTE det bara finnas en passande sadel till breda haflingerpållan...

Haha det är en gaaaammal stubbensadel med 160gjord! :)

ser inte bilden...:( jag vill se den jättestora nordisen!! :eek: :love:

glimfeather har en jättebra bild när hon hoppar honom, hon får lägga in den sen! Dock ser han inte så stor ut där, men hon kan ju lägga in en bild när hon hoppar sitt fullblod med, så ser ni skillnaden :D

Okej, bilden såg bara ut så då...

Ser fram emot bild på hoppningen!

Han är verkligen enorm... Och folk säger att min nordsvensk är så stor, hon som bara är 160cm! :D

Jag har en kallblodstravare på 168... Han är verkligen stor och grov och jag (som är 159) ser ut som ett barn på hans rygg. Dock är han mycket mjuk och följsam, fast det krävdes en hel del jobb innan han slutade behandla en som en fjärt....:crazy:

Min är e: Slogum Tor, har sett en del avkommor efter honom som varit stora och grova.

Lycka till i sökandet!

Jag har bestämt mig för att köpa en shetlandsponny, men tycker att jag ser så stor ut på dom, var är alla STORA shettisar!?
(Jag har en som är 1.70)

Alltså, kallblodstravaren ÄR en LITEN häst. Ej ponnystorlek, men den ligger runt 150 cm, 150-155. Jag misstänker att den stora variationen i storlek som här anges, beror på att det ej är kallblodstravare, helt enkelt, inte renrasiga i alla fall. Det är inte samma variation i hästens utseende och karaktär, som det är, tex, när det gäller svenskt halvblod.

Ett kallblod som är 1.60, då skulle jag titta på Nordsvensken, "nordsvensk brukshäst", som säkert kostar lite mera, men så är det ju, det finns ingen häst, nästan, som kan vara så billig som en dålig travare. Men det går ju inte att enbart gå efter priset heller.

Senast ändrad av en moderator:

Fast nu var det väl inte bara kallblodstravaren hon va ute efter utan ett kallblod överlag?

Sen tycker jag att det är jäkligt otrevligt att göra narr av folk på det sättet...:mad:

Jag har en kallblodstravare som är 160 och en vän till mig har också en, så dom finns kan jag lova dig.

Tycker inte alls att du ser för stor ut, men det kryllar av kallblod på 165 (travare alltså), vilket jag märkt mycket väl nu när jag har letat häst.
Syrran har ett kallblodssto på 150, hon är väl 165 nånting, och hon rider även på min fjordingkorsning på 137 utan att det ser alls knasigt ut. :D

Alltså, kallblodstravaren ÄR en LITEN häst. Ej ponnystorlek, men den ligger runt 150 cm, 150-155. Jag misstänker att den stora variationen i storlek som här anges, beror på att det ej är kallblodstravare, helt enkelt, inte renrasiga i alla fall.

Hrm. Jag sitter här och bläddrar i min "Avelsgodkända kallblodiga travhingstar 2004" och där borde det bara vara renrasiga hästar, eller hur?
Har hittills stött på 8 av de svenska hingstarna som är över 158 cm, många av dem 161, 162 cm. Jag har också stött på dem (som t.ex. Gullsvarten) som är 147-148 cm.
Det finns numera, pga. inflytandet av bl.a. norska hästar, ganska stora variationer. Man avlar på prestation, inte något annat, när det gäller travhästar. Alltså spelar utseende och storlek inte så stor roll, så länge hästen har presterat.
Visserligen är det vanligast att kallblodstravaren är 147-157 cm, men det finns verkligen en hel del som är större än så.

Men nog f-n begriper jag väl att man avlar travhästar på prestation, och inte på utseende, jag har väl inte påstått något annat heller!
Men jag har väl fått för mig då, att kallblodstravaren är en liten häst, eventuellt beroende på att de som jag har sett, alltid har varit i den storleken, men herrgud, jag har ju knappast sett alla kallblodstravare, även om det är en "norrlandshäst", så finns det naturligtvis många av den rasen också i övriga landet, ja, det är väl bäst att jag säger, att det finns många i norrland också som jag inte har sett. Fast de finns de som säger att rasen bör anses som utrotningshotad. Kallblodstravare storlek, står det här i något slags fakta om rasen, genomsnittlig mankhöjd på avelsgodkända hingstar är 154 cm med viss spridning, men bör på alla individer alltid vara minst 148 cm. Men som sagt, det är möjligt att jag har HELT FEL också, eftersom det är så många här, som har så stora kallblodstravare, så det måste väl vara konstigt då, att hon som sökte efter en större sådan, bara kunde hitta dom som var runt 150 cm. Det verkar ju konstigt då. Hon kanske ljuger.

Men tagga ner lite....
Har du PMS eller?:smirk:

(kom på mig själv med att sitta och säga såååå....sååååå....
som när en häst stirrar upp sig:p

Försöker du vinna SM i användning av kommatecken?

BTW har jag en finsk kallblodstravare på 156 i mankhöjd, skulle gärna ha sett att han skulle ha varit 10 cm lägre, eftersom jag bara är 152 cm lång.
Men han känns egentligen inte stor, det är mest att jag ser ut som en flugskit på ryggen....:p

(denna bilden har jag visat i femtielva trådar nu känns det som, men det är den bästa jag har)
framtnertskritt-1.jpg

Ojoj, hon försökte bara upplysa dig om att det är stor spridning i storleken på kallblodstravare och att det finns renrasiga uppåt 160 och däröver även om den lite mindre varianten är vanligare. Ts får helt enkelt fortsätta leta eller välja en annan kallblodsras om hon vill ha en lite högre häst.

:rofl:

Och nog f-n begriper du väl också att ditt inlägg kan läsas som både arrogant och besserwisseraktigt? Även om det kanske inte var så du menade???

Du gör som redan påpekats narr av TS önskan att hitta ett kallblod (hon har inte ens sagt att det måste vara en kallblodstravare) i större format. Du hävdar vidare att "Alltså, kallblodstravaren ÄR en LITEN häst" och att "Det är inte samma variation i hästens utseende och karaktär, som det är, tex, när det gäller svenskt halvblod".

DET är påståenden och dessa har ifrågasatts. Kallblodstravarna finns i större och mindre, och nej variationen är kanske inte LIKA stor som för tex. svenskt halvblod. Men variation finns ju. Du anger ju själv i ditt senare inlägg att genomsnittlig mankhöjd för avelsgodkända hingstar är 154 cm och att de bör vara över 148 cm. Det torde väl utan vidare innebära att det finns sådana som är både 148 och 160? Annars blir det ju svårt att få till genomsnittet liksom.

Jag känner då personligen en kallblodstravare (renrasig ja) som är 160 cm...

Det är så trist att gå ut med en nedlåtande attityd och sedan inte vara säker på att det man sagt är sant tycker jag.
/Jenny

Liknande trådar

Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar