Var det kul i helgen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul att träffa alla människor, men dåligt organiserat...o farligt hal bana...o låååångt att gå :mad:

Hoppas att det bara är jag som är på dåligt humör och att andra har haft det trevligare! :)

var där från start på lördag. Mycket regnande blev det men vi hade super trevligt ändå och dagen blev lång. åkte hem samma dag eller ja.. sent på kvällen. Tyckte inte att det var så farligt långt att gå kanske.. men aj.. vilken hemske hal bana. Många omkullridningar mm. Annars som sagt en tervlig och underhållande dag.

Så ni hade otur med vädret?
Var det bra ridning? Läskigt om det var många omkullridningar!

Var nog det sämsta reining deltagandet jag sett. Ingen hade en häst som var redo. Eller red bedrövligt illa. Lämnade tävlandet efter PL:s ritt. Hoppas det kom nån som gjorde ett korrekt mönster.
Av dom som jag såg så var det nån arab som orkade hela mönstret, Q-hästarna kröp nästan fram i sanden. En palomino stupade på rakt spår, har dom inget ork i benen?

Usch, missade hela grejen!

Jobbade, var på bröllop och red så när jag kom dit pöå söndagkvällen syntes knappt ett spår! :eek:

Vi som bor i GGVV-regionen hade ju också gratis inträde så det hade jag gärna utnyttjat! :love: Hade så gärna velat köpa grejer i stånden, nåja, får väl nöja mig med Ullared imorron! :love: :D

Hoppas det kommer tillbaka hit nästa år! :bow: :idea: Då ska jag ta ledigt om jag jobbar..

Hann se tre omkullridningar, inga direkt snabba, utan en, som Antti skrev, på rakt spår.

Sorgligt att folk inte tränar hemma istället....

Ork i benen? Jag hade inte velat springa i den sanden. Vem som helst kan ju gå under för mindre. Banan var hal och sönderriden på vissa ställen. Inte konstigt att hästarna går omkull då. Synd om dem som åkt långt att det var så uselt underlag! Jag hade inte velat starta min häst där.

Palominon stupade på den stora snabba volten och inte på rakt spår. Om jag inte såg fel så var det där någonstans som första barrelracetunnan stod. Uppriden sand kan vara lömsk. Tänk själv när det plötsligt är djupare sand och hästen missbedömmer. Det har väl knappast med ork att göra?!

Förstår reiningryttarna att de tog det lugnt. Bättre att krypa fram än att riskera o gå omkull. Vet en som kröp fram efter en omkullridning i WC.

Du skrev: Hoppas någon red ett korrekt mönster. Jag gick också strax efter PL och jag såg flera korrekta mönster. Kanske inte den bästa reining jag sett, men hur lätt är det att göra en slidestop i djup sand. När de backa så såg man ju att de sjönk ca 10 cm för varje steg. Bra fäste?!

Det var väldigt synd att det var dåligt väder mer eller mindre hela tiden. Toppen med en stor slänt som gjorde att alla kunde få plats och se. Med andra ord så trängdes inte folk framme vid staketet. Mycket bra.

Underlaget var verkligen under all kritik. Väldigt synd eftersom ritterna blev därefter.

Tror att det hela hade kunnat bli en riktig toppentävling om vädret varit bättre. Tyvärr var planeringen kass och det kan man inte skylla på vädret.
Klasserna var slut klockan tolv på lördagkvällen vilket gjorde det mesta avslaget tycker jag. Det var väl inte mycket bättre på söndagen. Synd om dem som skall åka långt och upp o jobba på måndagen. Det var nog en del som inte fick många timmars sömn..

Jag håller helt med dig där. Pratade med en nära pekant "tävlande" som sa att hästarna fullkomligt dog på banan pga. underlaget så jag tror mycket berode just på detta. Såg i och försig många gröna hästar med men underlaget gjorde nog sitt till i första hand.

Lustigt att de bästa ryttarna aldrig lämnar läktaren mer än när de åker hem.
Visst håller det låg kvalite, men det gör westernridningen i Sverige om du jämför med Europa och USA. En stor eloge till alla som kämpa och tränar och har modet att tävla trotts att man inte har chansen att placera sig, men det kanske kommer..... Ni är alla vinnare för att ni hade modet att gå in och tävla inför denna enorma publik och på det underlaget. ALLA på läktaren ser upp till er för att ni är så modiga och duktiga, de bara uttrycker det lite olika.

Ork i benen?? Har aldrig, aldrig, aldrig ridit på ett så förädiskt underlag. Från fast och fin, till direkt gungfly, till isbana, till tung blöt välling och om igen. Det var inte ETT underlag, det var minst tio.

/Roper

Det enda som var bra med det mjuka underlaget var väl att ingen verkade skada sig. Trots ben under hästarna osv. De bara sjönk undan i sanden. Men om det inte varit ett sådant underlag så hade de ju inte gått omkull.

Håller helt klart med om att de tävlande var oerhört modiga som vågade sig ut på underlaget!!

Inte ska man på en sådan här stor tävling behöva vara rädd för att gå omkull när man rider trail t. ex.

Hoppas att inga hästar gick sönder i benen bara!

Tror att arrangörerna tog sig vatten över huvudet.....
Men lite vänligt och professionellt bemötande från funktionärerna hade suttit på sin plats, även om inte tävlingen blev vad de hade tänkt...

Stor eloge till ryttarna!! :banana: Det motsatta till arrangörerna och planeringen!! :mad:

Jag är riktigt besviken på en sak; när jag fick senaste hästfynd stog det att det var förbjudet att skjuta på tävlingsområdet och fanns det en karta som visade vart man kunde gå in och då var det två ingångar, en via westernstaden och en via campingen. Perfekt tänkte jag då kan min skotträdda hund följa med. Sen fick vi inte gå via campingen utan jag fick släpa stackars Mica genom staden där skotten ven. När jag dragit henne igenom där 3 gånger och skulle ut bad jag riktigt snällt att få passera genom den andra ingången och de två första var jättegulliga och förstod men den tredje var så otrevlig att jag mådde illa. Fick mig en skopa om att jag var dum i huvudet som tog med en hund hit. Tur att jag bet ihop och inte svarade tillbaka men jag packade ihop på söndag morgon för det var inte kul att gå tillbaka. Jag har full förståelse för att de inte vill ha massa publik springande bland djuren men varför inte sätta ut att ingången var via westernstaden i förväg? :confused: Tur att jag inte tog med hästen för han är mer skotträdd än hunden :crazy:
Annars var det kul att träffa alla trevliga vänner och en eloge till alla som höll ut i reget.
Hotrodder, jag glömmer inte haltergrimmorna till Danmnark :D

Instämmer!!
Fuktansvärt otrevlig personal vid tävlingsingången/utgången. Förstår också att man inte vill ha folk springande bland djuren, men det kunde väl ha stått någon vid den igenstängda bron mellan campingen och tävlingen så att man slapp passera maskeraden inne i westernstaden.
Det gick ju dock att klättra över stängslet vid bron, dock ej med hund.
Hade det varit lite varmare ute kunde man ju oxå vadat över ån. :D
Hoppas bara att besökarna till westernstaden inte förknippar seriös westernridning, med cowboyjippot inne i staden....

Klart man ska uppmuntra.
Men man ska stävja också.
Det är tragiskt att se hästar flippra ur fullständigt på banan. Se dessa ryttare utan kontakt med sin häst. Tvinga den att fullfölja fast ekipaget redan är diskat, speciellt då på detta underlag.
Har inget minne av att så många hästar har missköt sig inne på banan. Detta har inget med underlaget att göra.
Och åter är galoppombytena fruktansvärt dåliga. Bygger på att kasta en felställd häst in i ny riktning och hoppas på att den byter. Så var det förr och sist jag var på SM så tyckte jag att mönstret var brutet och att bytena började bli riktigt skolade. Men det var kanske bara en tillfällighet.
Det var hästarna som bestämde spåren. Fanns nog ingen som jag såg som kunde själv välja vilket spår hästen skulle gå i. Run downen skedde lite var som helst :)
Volterna varierade från max vad banan tillät till just inget alls, ändå så finns det koner utsatt.
Felaktiga kindkedjor som lät bettet tippa i munnen. Tyglelängd som räcker till körning.
Listan är inte slut där men ska detta uppmuntras?

Som de flesta andra redan sagt var underlaget så dåligt att jag är förvånad över att inte alla (åtminstone i grenar som reining och WC) strök sig. Personligen så är jag inte särskilt förtjust i banor som är mer rund-ovala än fyrkantiga- är jättesvårt att rida runda, centrerade volter för att inte tala om run down:sen som blir jätteknepiga på en sån här bana.

Framridningsbanan var lika dåligt underlag och dessutom på tok för liten. Stallarna liknade mer eller mindre gyttjebad och jag kunde iaf inte se nån spolspilta någonstans (nu behövdes det kanske inte med tanke på vädret...) Dessutom var boxarnas mellanväggar så låga att hingstarna höll på att klättra in till varandra och de utlovade skiljeväggarna som skulle sättas upp såg iaf aldrig jag skymten av...

Jag är trots allt ganska glad att jag blev tvungen att lämna min häst hemma.

Däremot tyckte jag att funktionärerna höll modet uppe förvånansvärt bra med tanke på vädret.

/Malin

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen avgörs ponny-SM i fälttävlan i Häggum utanför Skövde. Hos arrangerande Häggums sportryttarförening är förväntningarna höga. –...
Svar
0
· Visningar
101
Senast: Gunnar
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 476
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Vilken bank har ni ert huslån på? Vad betalar ni ränta? Är de klokt att binda räntan och isåfall hur länge? Är ny på detta då jag ska...
Svar
17
· Visningar
615
Senast: Eurydome
·
Fritid Ska tillbringa helgen i Linköping tydligen, vad finns det att hitta på där (plus minus några mil)? Två vuxna med hund (men hunden kan...
2
Svar
24
· Visningar
572
Senast: Stålvilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar