Var det kul i helgen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alla måste börja någonstans. De ekipage som hade ett uppträdande som du beskriver och är nöjda med det bör kanske inte uppmuntras. Men de flesta åker nog hem med nya lärdomar och erfarenheter hur både människa och häst kan uppträda i olika situationer. Förhoppningsvis återkommer de på nästa tävling och är lite bättre än sist. En del blir kanske aldrig bättre, en del faller kanske bort på resan några kanske kommer till toppen. För många av oss är steget att börja tävla det enda sättet att komma vidare. Jag kan lova dig att varken jag eller min häst har samma betende på en tävlingsbana som hemma på trygga gården. Men visst har du en poäng i att nivån är låg generellt i Sverige. En mkt personlig åsikt är att problemet ligger i att kompetensen på tränarkåren i Sverige är på tok för låg. Det är många som har fina hemsidor och stora käftar men väldigt, väldigt få som verkligen kan sin sak. (Och framför allt kan förmedla den.)

/Roper

Ja man kan ju inte annat än att hålla med dig o alla andra här som skriver om det kassa
underlaget. Nu hörde ju jag till staketryttarna men vem som helst som har lite normalt
tänkande när det gäller underlag såg att det inte var det lättaste underlaget.
Det var ju rena kvicksanden!

Nå väl jag tycker det var modigt av de tävlande att de red in där för jag hade då aldrig gjort det.

- Jessica -

jag skulle bara vara där i lördags egentligen... men fick ett dåligt första intryck de första jag hör i högtalarna.. klockan är då 4 "Lunchen är inställd"... Min första tanke var LUNCH?????

Ja ja sen hade min mosters man problem me sin van o folk var väldigt hjälpsamma även de som hjälpte till på tävlingen...

Dåligt arrangerat måste jag hålla med om o hemsk ridbana mion kompis som tävlar vågade inte släppa sin häst som hon brukar göra i fartgrenarna....hon ville inte riskera hennes och hästens hälsa...Förstår henne...

Ville ju se team penningen och den började inte förrens vid 11 på kvällen...... :eek:
Säger bara stackars dem som red western plesure efter....

Fick åka tillbaka i söndags...då jag fick gratis inträde eftersom vi hade reserv delar och sånt till vanen.... Så då kollade jag lite på tävlingen med... måste säga att de va bra me prispengar i alla fall..

Min kompis som fick ett pris som jag nu inte kommer i håg namnet på fick ju sporrar för 500 DOLLAR!!!!!

Kom hem klockan två i natt e fortfarande trött...

Nu måste jag stänga av åska...

Ja du Antti, när jag läser ditt inlägg blir jag upprörd. Att reiningen inte var den
bästa kan jag köpa men det var nog olika faktorer som spelade in. Tyckte nog att
det var en del som gjorde så gått de kunde i detta väder och med det underlag som var.

Att springa runt i den sanden kan inte varit roligt, utan måste varit fruktansvärt jobbigt.
Bara att tänka tanken att springa runt där på "banan" själv gör en helt utmattad.
Kan tänka mig att det känns i kroppen idag på hästarn, ja ryttarna också efter som de
fick driva på ganska bra för att få hästara att inte "break the gate".

Att inte rida det perfekta mönstret eller utföra det rätt händer alla.
Vi har väl alla fått hjärnsläpp någon gång. Kanske inte du för du kanske gör allt korrekt,
inte vet jag för jag har ingen aning om vem du är men ditt namn passar tycker jag just nu iallafall.

- Jessica -

Säga att det var dåligt arrangerat tycker jag är att ta i så man blir blå.
Den stora arrangörsmissen låg väl enbart i den otroliga tidsförskjutningen på framförallt lördagen. Dock är detta ett problem som alla tävlingar dras med. Självklart finns det andra saker att förbättra oxå.
Men med tanke på tävlingens storlek och att det var första gången för arrangörerna så lyfter åtminstone jag på hatten. Tycker samma sak här som om ekipagen, ta man till sig av bristerna och försöker förbättra sig till nästa gång är allt förlåtet. (Vilket en del andra arrangörer definitivt inte gör....)

/Roper

Nja...tycker faktiskt det var mer än bara tidsförskjutningen som var dåligt men det var mest jag hörde andra som sa till mig jag upplevde ju inte allt själv i och med att jag inte tävlade men kände många som tyckte att de inte var så himla bra...men som du säger man måste ju lära sig man kan ju inte göra en felfri tävling när de e förstå gången...tror inte någon kommer lyckas göra det hur många tävlingar man än gör...

Tycker i alla fall att entrén och utgången var under all kritik, och av vissa av funktionärerna att döma så hade de fått tåla en hel del kritik annars försöker man väl åtminståne vara LITE serviceinriktad.

Vad det gäller tidsförskjutningen borde man nog ha räknat ut innan UNGEFÄR hur lång tid klasserna tar, med underlag av antal starter. Naturligtvis svårt, men det funkar på många andra tävlingar.

Boxarnas utseende är ju också något man i förväg kan planera till ett så här stort arrangemang.

När det gäller bana och framridningsbana borde man ju skaffa kunskap om sådana byggen innan man sätter igång.
Framförallt storleken av framridningsbanan borde funnits med i beräkningarna.

Regnväder måste ju också tas med i beräkningarna, därför borde man ju provridit banan ordentligt långt innan tävlingsdatumet, verkar ju konstigt att acceptera en sådan slirig bana.

Kunskap om att det tar tid för en nyanlagd ridbana att sätta sig ordentligt samt olika underlags egenskaper borde man ju ha, kanske...

Hoppas att det inte arrangeras en hopptävling t. ex. på en dylik bana, hua..Det räckte ju med alla omkullridningar som var kan man tycka....
:crazy:

Nåja, man får se fram emot nästa tävling om några veckor. Den brukar alltid vara lika trevlig!:banana:

Det var 125 anmälda, och sammanlagt 150 ekipage. Första dagen var det 316 starter, runt 600 båda dagarna.
I början var det så få som var anmälda att de funderade på att lägga ner alltihop, men då kom MASSOR av anmälningar på en gång, så efter 150 ekipage satte dom stopp. :crazy:

Nästa år är det tävlingar på High Chaparral igen, men då tre dagar är det tänkt.

Ja stackars Leksak var en av dom..

Hej, Skäcken!
Tack för omtanken! Leksak är OK efter fallet i pole bendingen då Leksak gick ner på framknäna och vi nästan gick omkull vilket jag inte kan beskriva i ord hur glad jag är över det! Leksak är min ögonsten! Stukade foten själv en aning bara, men det är rätt OK! Jag strök mig på söndagen från pole bendingen pga underlaget. På lördagens reining dog Leksak i det tunga underlaget och jag vågade inte rida på på det förrädiska underlaget heller eller försöka satsa på stop vilket är hans starka sida. :( Spinnen som inte är hans starkare sida direkt dog han i totalt och duktiga spinnare gjorde det samma. Synd att det blev så här med banan framförallt men jag har pratat med arrangörerna som säger att det ska ändras till nästa år och att det glädjande nog aldrig har varit större publik någonsin på någon westerntävling i Sverige vilket är mycket glädjande. Det var flera grejer som inte var bra, bl.a boxarna som var som pooler och spånet fick vi vänta på att det skulle komma från ca 17:00 på fredagen till ca halv elva-elva på kvällen så tältet fick jag och min kompis Annika sätta upp under ficklampans sken då solen hade gått ner. Jobbigt att vara instängda också, men det berodde på High Chaparral inte arrangörerna. Lite mer tillmötesgående funktionärer kanske inte skulle skada. Min kompis skulle hjälpa mig på ridbanan och istället för att släppa igenom henne förbi avspärrningen ca 1 meter från mig och Leksak så sa funktionären att min kompis skulle gå runt hela arenan. Samma funktionär hjälpte mig med dyvåta, sandiga skydd sedan som gått upp och då var hon jättehjälpsam! Tackar för det! På söndagen hade jag "kommit underfund" med det usla underlaget och vågade rida på en aning mer och det känns som om ritten blev ganska skaplig, är oerhört förvånad att Leksak lyckades stoppa skapligt i 2 av stoppen i alla fall. Tyvärr så snavade Leksak på sitt ena framskydd som hade gått upp igen i ena bytet och då fick jag hjärnsläpp och red en stor snabb istället för en liten långsam som det skulle vara, men sådant händer även om det är lustigt att så ovanligt många också red bort sig i mönstret liksom jag, men tror underlaget spelade hjärnspöke för ryttarna som mer tänkte på att inte gå omkull än att tänka på mönstret.

High Chaparral kan bli en supertrevlig tävling till nästa år för häftigare ställe får man leta efter!

Tråkigt händelsen med din fina GJD (Great Japanese Dog eller Amerikansk Akita i vardagsmun) Simpe!

Tycker det är trevligt att någon engagerar sig och vågar sig på att arrangera ett sådant här stort evenemang även om det kanske hade varit bättre att arrangera en mindre tävling först för att testa live, men till nästa år så hoppas jag dessa "barnsjukdomar" ska har rättats till och då lär det bli succé!!! :rofl:

Ha det så bra allihop och gå gärna in på min nya "hemmis" med adress www.leksak.net Den är under uppbyggnad och inte riktigt färdig så ni får ha överseende med det, har ni några förslag vad jag kan förbättra eller lägga till på den så kom gärna med förslag till min mail-adress mita.r@telia.com

Kramiz till er alla inklusive High Chaparrals arrangörer och funktionärer som i alla fall försökte och vågade! :bow:

//Mita

Hej där!
Stod mitt för er just när det hände såg himla otäckt ut men som du skrev tur att det gick som det gick. Stackars leksak såg väldigt förvånad ut när han hade hela munnen full av sand när han reste sig igen :crazy:
Tycker ni alla var otroligt duktiga i det hemska underlaget :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Men så är det en sak till, många av dom som deltog är ju tränare som ska lära nästa generations ryttare.
Istället för att ta upp det som brast i ekipagen så tar man upp arrangörer mm. Tycker synd om dom som var tvugna att rida i så tungt underlagg mm.
Klappa varandra på ryggen, förstår det. Verkar vara klubben för inbördes beundran som var och tävlade.

Bara för att man säger lite negativt och lite positivt så betyder det inte att det är klubben för inbördes beundran. Vissa av oss kan se ljusglimtar här och där. Andra har kanske inte den förmågan.
Själv anser jag att vissa red uselt, men det är sådana som oftast gör det. Att de bästa inte klarade av att rida så bra anser jag berodde på underlaget. Konstigt annars att förra tävlingen gick bra för dem och förmodligen nästa också men inte denna. Det skyller jag på underlaget. Har inget med inbördes beundran att göra. Felridningar kan alla göra, nybörjare som tränare. Det har väl inget med "lära nästa generation" att göra. Minnet får man stå för själv. Hade tränare (och andra) slitit hästarna i munnen och sporrat på som satan så hade jag varit den första att sätta mig emot, och har också gjort det vid valt tillfälle. Anser att man skall veta när man ger kritik och när man skall hålla tyst.

Många av de som tävlade är inte byxade till att vara tränare, men är det ändå. DET är ett stort problem, inte att de tävlade!!
Klart vi klappar varandra på ryggen, vi vågade klättra ner från läktaren och försöka. På en skylt utanför High Chaparral stod följande som stämmer in på staketryttare vs. hästryttare. "Den som förstår dömmer icke"
Möjligen är det så med dig som med alla andra stora missförstådda konstnärer, du får upprättelse först efter din död.
/Roper

Klart det fanns ljus åxå.
Men det som är bra behöver man inte göra nått åt. Genom att ta bort det dåliga och förbättra därifrån blir nivå bättre. Inte genom att påtala det som redan är ok.

Det finns mycket mer att ta upp men det är bortkastat på w-ryttare, gamla erfarenheter :)
Tex. istället för att släppa ut tygeln med meter slak i sånt underlag så kan man korta upp och stödja hästen. Då klarar man sig ett tag till utan att gå omkull.
Man kan ha en häst jobbandes bakifrån med lätthet i fram. Då stupar den inte på nosen för att den inte får upp framen mm.
Med hästen i samling så kan man göra snyggare byten utan att behöva kasta hästen in i riktnings ändringar osv.
Men allt är meningslöst för enligt w-ryttare så går hästarna samlat :) och bärigt. Regelboken, har inte läst den på länge, sade att man ska ridsa med lätt kontakt. Den varianten ser man inte. Man ser meter slak eller två händer som drar som f-n.
Så vad underlaget visade var brister i ridkunskap. Sen att hästar halkar är något annat.

Det finns mycket mer att ta upp men det är bortkastat på w-ryttare, gamla erfarenheter :)
Tex. istället för att släppa ut tygeln med meter slak i sånt underlag så kan man korta upp och stödja hästen. Då klarar man sig ett tag till utan att gå omkull.
Man kan ha en häst jobbandes bakifrån med lätthet i fram. Då stupar den inte på nosen för att den inte får upp framen mm.
Med hästen i samling så kan man göra snyggare byten utan att behöva kasta hästen in i riktnings ändringar osv.
Men allt är meningslöst för enligt w-ryttare så går hästarna samlat :) och bärigt. Regelboken, har inte läst den på länge, sade att man ska ridsa med lätt kontakt. Den varianten ser man inte. Man ser meter slak eller två händer som drar som f-n.
Så vad underlaget visade var brister i ridkunskap. Sen att hästar halkar är något annat.

Visst finns det dåliga ryttare inom w-ridningen liksom inom all annan ridning med för den delen. Jag såg några på High Chaparral som kanske skulle tävlat på en lägre nivå, visst fanns det sådana, men att dra alla över en kam tycker jag är lite väl "anti". =)

Själv rider jag i första hand western på min arab Leksak och visst, ibland får vi inte till det, liksom även Jan Brink, Helena Lundbäck m.fl. inte heller alltid får till det. Jag kämpar på med min arab i reiningen, vilket araber egentligen inte är byggda för, men med min envishet och med en häst med ett temperament så underbart att jag önskar alla andra hade en sådan häst så gör han nästan alltid sitt bästa, så vi ligger ofta i topp eller straxt under även i konkurrens med quarterhästar som är mer byggda för ändamålet. Western riding som vi också håller på med, där har å andra sidan araberna lite försprång för de byter galopp i regel lättare, så det man förlorar på gungorna vinner man ibland på karusellen, eller hur det nu var? =)
Versatile Horse håller vi också på med och även western horsemanship.

Det var w-grenarna vi håller på med. Sedan har jag även kört in Leksak för Maria Henriksson och tränar regelbundet för en tjej som heter Ankan. Har även varit på flera kurser för Christer Pålsson som ordagrant har sagt "Vilken underbar häst!" (har jag inspelat på video =) ). Tränar även lite working equitation som är väldigt kul också, så stackars Leksak får vara med på det mesta! Enligt Eva Eternell Hagen så såg working equitation världsmästaren Jao Lynce min reiningritt på Scandinavium och tyckte han skulle passa ypperligt till working equitation. Ska jag vara helt ärlig så tror jag egentligen att Leksak skulle passa bäst som working Equitation-häst istället för reininghäst med tanke på den byggnad han har som mer är åt det spanska/portugisiska hållet. Nu är det på det viset att jag själv tycker reiningen är det som är absoulut roligast så därför satsar jag mest på det även om vi "fuskar" i andra discipliner också.

Att vi nästintill gick omkull klandrar jag faktiskt underlaget. Det var flera välridna hästar som gick omkull, inte bara obalanserade hästar.

Roligt att du Antti som är så "anti" mot westernridningen ändå dök upp på High Chaparral. Nästa år kanske vi får se dig tävla där så vi andra får se hur det "ska gå till".

Hälsningar
Marita

Ps. Det finns två sorters människor; De som gör det, och de som inte gör det. Ds. (Med tanke på att det är lättast att rida bakom staket).

Lånar knapp

Är det bestämt att det blir nästa år redan??? *hoppas*
Jag missade tävlingarna i helgen, men så blir det ibland...

Måste bara fråga dig Mita, pratade du med mig och Mica? :o Såg dig på framridning men tror inte att jag känner igen dig utan hatt :crazy: :o

Mica ska få följa med till Hjo för att se att de inte skjuter på andra hästtävlingar, vill ju inte att hon ska bli rädd för att åka med ut. Sätter in en bild på henne så kanske någon känner igen henne från helgen. Det har ju blivit så nu att folk kommer fram och hälsar för att de känner igen hunden och inte mig :D

http://medlem.spray.se/louise670413/hpbimg/mica%20och%20jag.jpg

Jag hade fullt upp med att hålla henne ur alla barnvagnar, hon älskar barn och vill hälsa så fort hon ser en barnvagn :D
Alla mammor uppskattar ju inte att få en stor Akita i barnansiktet :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen avgörs ponny-SM i fälttävlan i Häggum utanför Skövde. Hos arrangerande Häggums sportryttarförening är förväntningarna höga. –...
Svar
0
· Visningar
101
Senast: Gunnar
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 476
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Vilken bank har ni ert huslån på? Vad betalar ni ränta? Är de klokt att binda räntan och isåfall hur länge? Är ny på detta då jag ska...
Svar
17
· Visningar
615
Senast: Eurydome
·
Fritid Ska tillbringa helgen i Linköping tydligen, vad finns det att hitta på där (plus minus några mil)? Två vuxna med hund (men hunden kan...
2
Svar
24
· Visningar
572
Senast: Stålvilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar