Var det kul i helgen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker inte att det är ok att anordna en tävling på sådant underlag. Därmed är det ju inte arrangörernas fel att hästarna gick dåligt!
Hästen går ju så bra som ryttaren rider den!

Synd att westernridning alltmer blir hobby och alltmindre verklighet, eftersom vi ju alla vet att det går utmärkt att träna galoppvolter även på kalhyggen och att det ju är ryttarens goda omdöme och kunskap som gör att hästen inte skadar sig, alltså allsidig träning, en ryttare rider ju sin häst i all terräng och i alla väder.

De som VERKLIGEN använder häst bangar ju inte för ett dåligt underlag.

Arrangemanget tycker jag man kan kritisera för sig, i planering och utförande, men att hästar går dåligt beror ju oftast på att de inte är tillräckligt förberedda.

Helena.

Visst var underlaget under all kritik. På RHA's hemsida har ordförande skrivit en förklaring till varför det blev som det blev.

Underlaget gick dock att rida på - vi såg flera fina ritter där inga hästar gick omkull och man harvade hela tiden vilket var bra!

Vad skulle det kosta att ställa in tävlingarna några dagar innan? Mängder med pengar? Jag tror inte det varit försvarbart att ställa in med tanke på de pengar som High Chaparall och Hästfynd bland annat betalat. Alla anmälningsavgifter skall tillbaka, alla sponsorers och utställares pengar. Vad har det inte kostat att gräva ut platsen där tävlingarna hölls. Hur förbannade hade inte folk blivit när de inte fått tillbaka pengar de lagt ut på stugplatser, campingplatser etc.

Nä, jag tycker det var helt rätt att köra tävlingarna ändå. De flesta red ju vettigt med hänsyn till underlaget. Det var tråkigt för publiken och de tävlande att inte kunna satsa fullt ut. Men hellre det än inställda tävlingar.

Nu hoppas vi att man drar lärdom av årets misstag och att det blir ett höjdararrangemang nästa år istället!

Jag tyckte trots allt att vi såg flera fina ritter, duktiga hästar och ryttare och en härlig stämning på plats!

Det där har inte alls med hobby/verklighet att göra enligt mig. Om jag rider galoppvolter på kalhyggen eller banan spelar väl ingen roll. Det är ändå en hobbyverksamhet. Hur du utövar din hobby är en annan sak.
Det jag skrev syftade till det dagliga arbetet. Annti skrev:"Tänk, på prärien. Idag ska vi inte jobba med kreaturen, det har regnat" Vad jag menade var att vi inte använder våra hästar på det viset. Inte att man inte kan rida på kalhyggen om vill.
När min häst kom till Sverige så skadade hon sig om man red på annat än en plan bana. Det är givetvis inte okej. Det tog ett bra tag och många sår, men nu kan hon gå på steniga stiga osv. Det tycker jag att en häst skall klara. Men när jag tävlar så vill jag ha en bra bana med bästa förutsättning för att rida ett bra mönster. Två helt skilda saker enligt mig. Men som jag redan sagt innan. Ser man att banan är dålig så blir man ju tvunge´n att rida därefter.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Nu var inte inlägget på något sätt riktat mot dig roper, eftersom jag inte har en aaaaning om vem du är :angel:

Den som känner sig träffad får väl göra det...
Tycker dock att en av stoltheten i westernridningen måste vara att man kan ANVÄNDA sin häst, OAVSETT underlag. I fallet med tävlingen var det ju lika för alla. De hästar som faktiskt lyckades var ju MYCKET väl preparerade för att lyssna på sin ryttare, och ryttaren uppvisade ju där mycket god bedömningsförmåga.

Har man accepterat att rida in på en sådan bana, så har man väl också en aning om hur man rider där, och en kunskap om att hästen fungerar där.
Jag menar... den som är med i leken får väl leken tåla :devil:

Man kunde se många RYTTARE på Chaparrall oxå!
Som hanterade sina hästar!

Jag känner mig inte det minsta träffad, jag var aldrig nära att gå omkull.
Blir bara så trött på alla staketryttares åsikter som gärna är lite mästrande. Underlaget var OTROLIGT förädiskt och falskt, det är problemet, inte att du inte kan galoppera i skogen. På ytan såg det exakt likadant ut över hela arenan, inga färgskiftningar eller liknande som avslöjade vad som fanns under. Galopperar du volter på ett kallhygge har både du och hästen en sportslig chans att se och anpassa sig till rådande omständigheter. Dessutom är det en tävling där du vill kunna ge det där lilla extra för att ha en chans på pallen. Att bedömma när och var det är möjligt gick inte, så enkelt är det faktiskt. En liten felbedömning på fel ställe på arenan räckte för att den mest välridna häst och omdömmesfulla ryttare kunde olyckas.
Problemet var inte att underlaget var dåligt, det var att underlaget var förädiskt och falskt!
/Roper

Med vilje så pratar alla förbi varandra.
Underlaget var dåligt, helt klart, såg det själv, hade inte ridit där.
Men underlaget kan vi lämna därhän.
Vad jag tog upp från bärjan var standarden på tävlingsekipagen. Den var låg.
Som förklaring skyller alla på underlaget. Har inget sambamd. Man kan vara duktig på vilket underlag som helst ocg då också mindre duktig på alla underlag.
Standarden var dålig, förklara det istället.

Det fanns några som var bra enligt mig, men de bästa reiningekipagen (några undantagna) åkte inte till denna tävlingen. Jämför man tex med Grevagården så är standarden bättre. Bättre underlag = folk vågar satsa mer.

Att folk glömmer mönster osv kan hända alla som jag redan sagt. Angående galoppombytena så håller jag med dig. Allt för mycket ställa om hästen överdrivet mycket så den kastas in i nya volten.

Då får man väl plocka fram ridstilen för otroligt förrädiska underlag... :)

Tycker snarare att du väljer att bortse från allt annat än det som skrivs om underlaget.
Vi är flera stycken som håller med dig om att nivån är låg. Jag har redan skrivit att jag tror den stora problematiken är bristen på riktiga tränare. Väldigt få ryttare har en riktig tränare som de rider kontinuerligt för. I sämsta fall rider de kontinuerligt för någon av de med stora käftar och fina hemsidor eller åker på varenda clinic som finns för hundra olika tränare. Väldigt många missar oxå hundåren som alla ryttare oavsett diciplin måste lägga på att "bara" lära sig rida. Många missar även att träna hästen i grunden, utan sätter av och börjar tex spinna långt innan hästen ens klarar av att gå en tät volt i skritt utan att tappa bärigheten. Men att därifrån påstå att ingen kunde rida på HC som du inledde med påvisar enbart att du verkar tillhöra facket med stora käftar och fina hemsidor.

/Roper

Lär man sig inte rida riktigt av Latte?? Så man inte går omkull oavsett underlag eller yttre omständigheter??

/Roper

Det gör man nog, om man vill lära sig rida.... :cool:
Fast det är ju skillnad på kunskap och känsla... :idea:

Det var elakt skrivet med tanke på att en av dem som gick omkull red för Latte i många år och har enligt uppgift lärt sig rida rätt och i balans den hårda vägen hos honom. Men det är kanske som du skriver, det saknas känsla, det är upp till dig att bedömma.

/Roper

Vet vem du tänker på!!
En oerhört duktig ryttare som för många år sedan lärde sig rida hos Latte.

Diskuterar dock inte varken vänner eller Latte på nätet.

Eftersom Latte inte vill ha denna diskussion väljer jag att bryta den här.

Tycker inte heller att tävlingen hade så mycket med Latte att göra, att det finns fog för att diskutera honom.

Om jag för en diskussion här blandar jag gärna inte in någon annan än mig själv.

Vem är DU fegisroper som inte har något namn??
Nån som vet eller??

Du är välkommen att framföra din kritik till oss via telefon eller mail, ingen är så bra att den inte kan bli bättre.
Men att diskutera enskilda personer på nätet, som inte ens är berörda är väl lite magstarkt?

Försökte bara få dig att inse att alla som gick omkull inte är värdelösa eller okunniga ryttare utan omdöme. För den ryttare jag hänvisar till är definitivt inget av det, han är som du skriver mycket duktig!! Trots det gick han omkull........
(Vet även från säker källa att han kan galoppera på ett kalhygge.......)
Har ingen kritik att framföra till dig (och definitivt inte till Latte), mer än att jag hoppas du slutar dömma ryttare i parti och minut utan föreståelse. Som jag har citerat innan. "Den som förstår dömmer icke!!"

/Roper

Nu vet vi vem du är roper!!
Har ju en karl som är gammal nog i gemet att räkna ut detta!! :idea:

JAG kan inte döma, eftersom jag överhuvudtaget inte rider western. Jag kan bara ha åsikter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen avgörs ponny-SM i fälttävlan i Häggum utanför Skövde. Hos arrangerande Häggums sportryttarförening är förväntningarna höga. –...
Svar
0
· Visningar
101
Senast: Gunnar
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 476
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Vilken bank har ni ert huslån på? Vad betalar ni ränta? Är de klokt att binda räntan och isåfall hur länge? Är ny på detta då jag ska...
Svar
17
· Visningar
615
Senast: Eurydome
·
Fritid Ska tillbringa helgen i Linköping tydligen, vad finns det att hitta på där (plus minus några mil)? Två vuxna med hund (men hunden kan...
2
Svar
24
· Visningar
572
Senast: Stålvilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar