Var det kul i helgen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
João Lynce det vet jag vem det är :)
hälsa honom nästa gång och tack för att vi fick låna hans världsmästar häst en hel helg när vi var i Portugal. Den var en av dom bästa men kommer i lätthet inte i kapp våran arab. Men det beror på rasen inte tränaren.

Så här är det. Även om solen skinit den senaste veckan skulle inte banan vara perfekt, men bra mycket bättre i alla fall. Det har regnat på High Chaparral varje dag de senaste två veckorna. På midsommarafton regnade det 22 timmar i sträck. Det finns en myr bakom tävlingsbanan. Vid extremt regnande under långa perioder trycker den upp vatten underfrån i det sandtag där banan låg. Det händer mycket, mycket sällan. Det var enligt HC personal många år sedan det hände. Men det hände denna helg, på fredagen. Banan var alltså underminerad av vatten som kom underifrån vilket inte gjorde det hela bättre. Angående logistiken till och från tävlingsplatsen hade vi diskutioner med HC om detta både före tävlingen och på söndag morgon. De hade sina argumnet och vi rättade oss efter dem. Allt detta kommer att åtgärdas till nästa år, Helt nytt underlag, nya vägar, boxarna blir permanenta och mängder av saker kommer att åtgärdas. Detta var första gången vi gjorde detta, vädret var emot oss, men väldigt många höll humöret uppe och många ryttare tackade oss och hade full förståelse för våra problem.

Nej hon stupade inte där första barrel race tunnan hade stått..... Hon stupade på mitten och jag vet att inte barrel race tunnan stod där!!!!!

Så noga är det inte.. men hon stupade inte på mitten utan hästen började snubbla en bit från staketet och ramlade en bit från mitten in i volten. Det är möjligt att tunnan inte stod där men jag tror ändå inte att det var för att hästen hade dålig ork i benen som den ramlade. Underlaget var ju uppenbarligen dåligt oavsett.

Det konstiga är att vi westernryttare tillåter att arrangören har en sådan dålig bana emedan en dressyr eller hoppryttare aldrig hade tävlat sin häst där. Omkullridning pga dåligt underlag skall inte få förekomma då får man flytta tävlingen. Om vi westernryttare i Sverige börjar ställa lite högre krav på tävlingarna och allt vad där ingår kanske vi kan få arrangörerna att tänka om lite. Vi som vill att westernridning skall ses med seriösa ögon får nog se till att skärpa till oss.

Elisabeth i Göteborg

eller så får vi lära våra hästar att kunna gå även i dålig terräng. Inte bara på en välharvad grusplan

/mvh Lex

Varför det? Jag vill inte springa på så tungt underlag så varför skall min häst behöva det? Jag vill inte riskera inflammationer i leder odyligt bara för att träna hästen på att gå på underlag som ev kan tänkas dyka upp på tävling. Dessutom så är det väldigt svårt att göra slidestop och spin på ett underlag som är så djupt.

Jag hade gjort precis så som vissa gjorde på söndagen. Ridit i slowmotion och parkerat hästen i stoppet istället för att försöka få till något som liknade en slidestop och stora snabba.

Hmm sitter du och tränar galoppvolter ute på ett kalhygge med stubbar o sten? :confused: Om du betalar pengar i anmälningsavgifter licenser osv så skall du kunna kräva saker tillbaka. bla en bra ridbana, organisation osv osv.

Andra ryttare gör det vad är skillanden mellan dom och oss westernryttare. Eller är det coolhetsfaktor :confused:

//Elisabeth i Göteborg

Men det verkar som om dom inte kan rida på dåligt underlag????
Man får rida lite med huvudet, visa god horsemanship tex när det är sämre underlag.
Jag har inte sagt att man kan göra perfekt slidestop i lervälling, men man ska tex defenitivt inte gå omkull.

Jag tränar galoppombyte , öppna, sluta mm i skogen. Inga volter. Vad jag reagerar på är inte att man inte kan genomföra en bra ritt pga av underlaget, utan att man skyller på underlaget för att man går omkull. Jag anser att man kanske ska på titta på ryttaren om han har gjort en bra bedömning av situationen.

/mvh lex

eller så får vi lära våra hästar att kunna gå även i dålig terräng. Inte bara på en välharvad grusplan

/mvh Lex

:mad:Detta citat är ju nära på alltför dumt för att besvara! Varför förutsätter du att alla rider bara på ridbana. Vi har inte ens sådana faciliteter på vårt lilla torp, så det blir vackert till att antingen rida till ridhus/ridbana eller lasta och åka, dessutom är det underbart med skogsturer. Att underlaget på High Chaparral var undermåligt är ett faktum och frågar du vilken veterinär som helst så är jag säker på att de skulle avråda till att överhuvudtaget rida på det, men arrangörerna är medvetna om det och säger att det ska ändras till nästa år.

Simpe: Jag kände igen din hund från forumet och pratade med dig när du satt längst ner på läktaren så fick jag syn på din vovve när jag skulle passera. Jag berättade om att min kompis föder upp Amerikanska Akitor. :rofl:

Antti: Kul att du har arab, det är en underbar ras! Jag känner inte Jao Lynce personligen men Eva känner honom och hon sa att han hade tittat på invigningen av Scandinavium där vi var med i showen och kommenterat Leksak & mig, så det var jättekul! Jag ska åka och titta på en kurs han kommer att hålla en bit norr om Stockholm om ett par veckor, så får jag möjlighet så ska jag hälsa från dig. :)

//Mita

Varför förutsätter du att alla rider bara på ridbana.
Jag förutsätter inget.

Att underlaget på High Chaparral var undermåligt är ett faktum och frågar du vilken veterinär som helst så är jag säker på att de skulle avråda till att överhuvudtaget rida på det...

Ändå red du??? och så skyller du på underlaget när det är ditt dåliga omdöme som är orsaken till att ni gick omkull. :mad:

Tänk, på prärien. Idag ska vi inte jobba med kreaturen, det har regnat. Och ingen har gjort en plan bana som min westernhäst kan gå på utan att riskera att snubbla på gräsrötter :)
Nä, vi ställer in boskapsfösningen.

Varför förutsätter du att alla rider bara på ridbana.
Jag förutsätter inget.

Klart du förutsätter det när du skriver att folk borde lära sig rida på andra underlag och inte bara välharvade ridbanor.

Att underlaget på High Chaparral var undermåligt är ett faktum och frågar du vilken veterinär som helst så är jag säker på att de skulle avråda till att överhuvudtaget rida på det...

Ändå red du??? och så skyller du på underlaget när det är ditt dåliga omdöme som är orsaken till att ni gick omkull. :mad:

Mitt dåliga omdöme kan man naturligtvis ifrågasätta att jag inte strök mig ur varenda klass. I det har du delvis rätt, men det är ett obestridligt faktum att underlaget var uruselt och under all kritik så det är faktiskt underlagets fel att vi närapå gick omkull, även om jag egentligen och alla andra tävlande med mig skulle ha strukit oss från tävlingen och åkt hem. Strök mig gjorde jag ur söndagens pole bending-klass.

Undrar också varför du inte vågar stå för dina åsikter istället för att vara anonym. Det är ju lätt att ha brinnande åsikter när man kan gömma sig bakom en anonym signatur.

Hmm det jag ville säga är att varför accepterar vi att tävlingar genomförs med så dåligt underlag. Vilket ord är det som är oklart :confused:. Varför börja tjafsa om en massa andra saker när det är arrangörerna vi skall peka mot och kanske har den inställningen att nästa gång så vägrar man anmäla sig eller gör klart för tävlingsledaren/organisationen att detta köper man inte.
Det är ändå våra pengar/sponsorpengar osv som drar runt dessa tävlingar.

Lex/Antti
Ni snackar om inbördes beundran mellan dom som var med o tävlade . Vad håller ni på med nu då jo exakt den ni tidigare pekade finger mot.
:(

Och seriösa ryttare vet att det är en jävla skillnad på att driva boskap ute på fältet mot att tävla med allt vad det innebär i stress moment osv för alla inblandade på banan.
Så sånt snack är så enormt amatörmässigt att man blir ledsen att ens höra det...

//Elisabeth

Men nu använder vi inte våra hästar i det dagliga arbetet. detta är en hobby och tävlingsverksamhet vi pratar om. Vi vet nog allihop att du är emot western som tävlingsform, men jag undrar ju om och om igen vad du gör på forumet "Tävla western" då? Vi tycker om att tävla med våra hästar och vi kommer fortsätta göra det med eller utan dina gliringar. Om du en endaste gång kunde se saker ur en annan synvinkel så skulle det faktiskt kunna vara givande att diskutera med dig. För många av oss kan nog hålla med om en del av det du skriver men det faller tyvärr bort i all den bitterhet och sarkasm som du tyvärr utstrålar.

Jag kan hålla med dig. Hade det varit lervälling så hade nog flera tagit det ännu lugnare, men nu var det inte det. Det var bara förrädisk sand. det såg ju relativt bra ut och rätt vad det är så faller hästen. Jag vet flera som tog det löjligt lugnt på grund av underlaget men hur gör man i tex cutting? Där får du inte stödja hästen osv. Visserligen kunde du ha strukit dig, men om det är första klassen? Ingen vet hur underlaget är. Skall man fortfarande tala om dåligt horsemanship då? Eller kan det vara så att underlaget faktiskt var lömskt?

SOm sagt jag håller med om att en viss del får man skylla ryttarna för att de inte red lugnare, men faktum kvarstår, underlaget var kasst.

Bra att arrangörerna tagit till sig infon och skall förbättra till nästa år för då tror jag att folk kommer tillbaka!

Flåt Lex jag pekar mot Antti när det gäller inbördes beundran sorry :o

//Elisabeth

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen avgörs ponny-SM i fälttävlan i Häggum utanför Skövde. Hos arrangerande Häggums sportryttarförening är förväntningarna höga. –...
Svar
0
· Visningar
101
Senast: Gunnar
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 476
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Vilken bank har ni ert huslån på? Vad betalar ni ränta? Är de klokt att binda räntan och isåfall hur länge? Är ny på detta då jag ska...
Svar
17
· Visningar
615
Senast: Eurydome
·
Fritid Ska tillbringa helgen i Linköping tydligen, vad finns det att hitta på där (plus minus några mil)? Två vuxna med hund (men hunden kan...
2
Svar
24
· Visningar
572
Senast: Stålvilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar