Var det dyrt?

kolblakkur

Trådstartare
Jag ringde en hästtransportör då jag hittat en häst på Gotland. Ägaren har skickat med denna transportör tidigare och då betalat runt 1500:-. Ringde idag och hörde vad en resa på 30 mil kostade;

3000+moms :eek:

Jag har hört folk i Skåne som har fått betala det när de hämtat ner en häst från nordliga Sverige. Vad tycker ni, är det dyrt?

Sv: Var det dyrt?

Det lät lite som i svettigaste laget.

Men jag har inte anlitat transportör på några år nu så priserna kanske har dragit iväg.

//Waern

Ring runt på olika och fråga.. Ev kan du lösa det så att nuvarande ägare kanske kan köra till fastlandet och därifrån åka med transportör söderut, Kanske blir billigare.

Jag har skicka från norr och söderut för under 3000:-

Kan ju vara så att färjan blivit dyrare och det mesta blir lite dyrare under lågkonjunktur, gäller ju att klara sig på det man får.

Skulle skriva samma sak. Färjeturen är otroligt dyr för den som inte är skriven på Gotland. Köpte själv häst från Gotland förra året så jag vet att det är så. Vi löste det på så sätt att säljaren tog hästen till fastlandet där vi hämtade den och på det viset sparade tusenlappar.
Så om du kan få din säljare till att göra samma sak Shetlandskusk, så kan du få ner priset på transporten väldigt mycket.

Jag ringde en hästtransportör då jag hittat en häst på Gotland. Ägaren har skickat med denna transportör tidigare och då betalat runt 1500:-. Ringde idag och hörde vad en resa på 30 mil kostade;

3000+moms :eek:

Jag har hört folk i Skåne som har fått betala det när de hämtat ner en häst från nordliga Sverige. Vad tycker ni, är det dyrt?

Mjah, beror på vart i norrland såfall.

Luleå till mittskåne kostar 5000:- +moms

Jag har precis tagit ner två hästar från Norrland till Skåne (Malmö), fick den sista nu i tisdags. En häst kommer från Ö-vik och kostade 3700 inkl moms. Den andra kommer från Älvsbyn och kostade 5000 inkl moms.
Så det är nog mycket upp till vem man väljer som transportör, det är ju inte helt fel att höra runt lite innan man beställer.

Jag har tagit en häst från Sollefteåtrakten till typ Hässleholm/Skåne. 6000:- inkls moms kostade det.

Hässleholm - Göteborg kostade 1500:- + moms.

Kl

När min arab skulle från kalmar till stockholm kosta det 1200inkl moms.
men från Gotland e nog dyrt...

Skulle skriva samma sak. Färjeturen är otroligt dyr för den som inte är skriven på Gotland. Köpte själv häst från Gotland förra året så jag vet att det är så. Vi löste det på så sätt att säljaren tog hästen till fastlandet där vi hämtade den och på det viset sparade tusenlappar.
Så om du kan få din säljare till att göra samma sak Shetlandskusk, så kan du få ner priset på transporten väldigt mycket.

För att inte tala om drivmedel, den kostar enormt.

KL

betalade 2500 kr för transport Västerås-Göteborg (ca 40 mil) i höstas. ett himla bra företag, ska använda samma nu när hästen ska tillbaka i vår.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 207
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 630
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 935
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka