Vår! Dags att släppa ut?

Jag vill att vädret stabiliserar sig en aning. Som det är nu med runt nollan på nätterna vill jag inte släppa ut trots att hagarna är superfina och fulla med gräs. Får nog avvakta ett par veckor till tyvärr..
Så känner jag också, vill ha i alla fall 5+ på natten så att de kan gå nakna. Hoppas på att kunna släppa ut i maj, har inte så mycket gräs i hagarna i år, varit så pass dåliga vintrar de senaste åren att hagarna aldrig fått återhämta sig. Slitaget under vintern är väldigt mycket högre när det är regn och lera än när det är fruset och ngn cm snö.

Här är det betestillväxt utan tvekan. Men kyliga nätter och dyngsura marker. Så utsläpp ligger långt bort än. Ser man på 10-dygnsprognosen ligger det ivf 3 veckor bort ens med stödfodring

Det är så deprimerande!! Vill kunna släppa ut nu. Min dam vill inte in på kvällarna och då är de ändå ute 14 timmar..

Jag tycker sådana här trådar är roliga att läsa, det är så olika överallt och vad det verkar så kryper våren längre och längre norrut. Blir också lite avundsjuk på folk som kan släppa hästar på bete när jag ännu har snö i hagarna.

Jag bor rätt långt nere i Småland men med tanke på de kalla nätterna så får hästarna vara inne ett tag till. Smhi har till och med hotat med blötsnö nästa vecka :crazy:

Våra går ute...
Vi har också ett väder-relaterat problem, torka! Åkte ganska många mil uppåt i landet igår, det var snorkallt för det första för en stackars Kalmarit som är van vid många plusgrader nu, och sen kom det snöblandat regn. Det var blött hela vägen ner till norra kommungränsen ungefär, sen: snustorrt. Nu är det förvisso fortfarande vatten i diken osv så gräset växer, men träden är på god väg att slå ut här nu och då kommer det bli torrt. Vi fick stödfodra en stor del av förra sommaren p.g.a torka ända in i oktober, risken är att det blir ett sånt år igen.:(

Hade det bara varit upp till mig hade våra gått på betet nu, ute dygnet runt går de ju alltid. Men min stallkompis är orolig för sin islänning så hon vill ta det lugnt och det är helt ok:)

Mina släpps i sin sommarhage på tisdag, de kommer de första nätterna vara inne, har ca 300 m till stallet så det är inte så långt att gå. Så de får vila magarna lite i början.

Med tanke på väderprognos, att det kom snö i helgen?! och det faktum att tillväxen är sådär så kommer det nog dröja minst 2-3 veckor innan våra kan få komma ut. Känns tråkigt. Våra vinterhagar är inte jättestimulerande och min har dille på gräs och att beta så hade jag gärna släppt ut pronto!

Här växer gräset som ogräs och hästarna går ute i beteshagen på dagarna - får hösilage inne till natten och i vinterhagen till frukost innan de får gå ut till gräset. Jag säger till dem att de inte får gå ut på gräset förrän frukosten är uppäten. Den ena tjurar vid grinden och vägrar äta. Den andra står och tuggar långsamt och ser ut som ett barn som måste äta upp sin broccoli.

Nu längtar jag efter betessläpp! Här i norra Jämtland har det snöat i några dagar så fläckvis är det inte ens bart längre. :down: Men det känns ändå som våren och gräset snart är påväg så jag hoppas det är tillräckligt grönt i mitten/slutet av maj så plutten kan få åka iväg till betet och få några roliga jämnåriga lekkompisar igen. Vad avundsjuk jag är på er i södra Sverige ibland! :wtf:

Hej!
Nu är äntligen våren på väg med snabba steg där jag bor.

När brukar ni släppa ut era hästar nattetid?

Jag har alltid släppt mina nu (tre härligt tjocka med mycket päls) det är plus grader nattetid, dom är torra. Är de kyligt och regnig kommer dom givetvis in.
Kallt och regnigt så kommer dom i, dom är nästan fri tillgång till hö på natten ena hagen har vindskydd.

Kan vara i fel tråd.

Tack på förhand!
March? Bor du i Spain eller är det April skämt?

Nu längtar jag efter betessläpp! Här i norra Jämtland har det snöat i några dagar så fläckvis är det inte ens bart längre. :down: Men det känns ändå som våren och gräset snart är påväg så jag hoppas det är tillräckligt grönt i mitten/slutet av maj så plutten kan få åka iväg till betet och få några roliga jämnåriga lekkompisar igen. Vad avundsjuk jag är på er i södra Sverige ibland! :wtf:
Har du kållet SMHI? rain och kallt i Skåna, Snö och - har i Västgota.

Vår upplägg är att öppna till sommarhagen så fort marken bär. Året runt. Men bor i Skåne på lermark så stor del av vintern är det ju stängt. Båda hagarna är typ 0.5 ha gräs.

Hästarna har helt slutat äta grovfoder i hagen o äter 3-4 kg var på natten inne. De är inne nattetid året runt. Så här är det sommar förutom att de täckas efter väder o den helklippt ännu inte varit naken på natten :)

Senare dygnet har det dock snöat, haglat och varit massor med frost blandat med stekhett så lite aprilväder är det allt :D

Gräs äter mina med och jag har för ett par veckor snott en fodring för dem ute (förr fick de 8-12-16-20-24-04, nu får de 8-14-20-24-04)

Den lilla runda får mindre mat per fodring med, alla fordringar. Är för tidigt sätta på munkorg men syns på magen att gräset gör effekt.

Stora fröken har slutat städa efter sig när hon äter ute, och har tyvärr tappat lite i vikt men det är ingen fara på taket. De hävdar trots snöstorm light idag att det ÄR vår ;)

Själv är jag mer skeptisk och har inte bytt till sommardäck på bilen och låter mig inte luras till att lägga undan mössorna ;)

På måndag (om en vecka) går jag på semester och då åker hästarna ut. I och med att jag är hemma kan jag då täcka vid behov och i värsta fall även stalla in om det behövs.

Jag bor i östra Uppland och mina har gått ute dygnet runt utan ligghall sen tre veckor tillbaka. Dock så skäms jag nästan lite för att säga det högt för till och med jag tycker det var för tidigt. Vi flyttade till gård och hästarna skulle egentligen flyttats hit nu till helgen, men efter lite tjafs i förra stallet villa jag bara komma därifrån så fort som möjligt. De har sen dess gått och ätit gräs i hagen så lagligt är det nog att ha dem ute även om det var j*kligt på gränsen. Hagen är stor och de har en skogsdel att gå till om vädret blir dåligt. Den ena hästen är nyinköpt och var klippt så han går med täcke dygnet runt om det inte är soligt, har fått intrycket att han nog inte är jättevan att stå ute dygnet runt. Min andra, 15 år, har gått på lösdrift sen han föddes och har full koll på att man ställer sig under en gran om det regnar och blåser :D
Jag hägnade in en till del till deras hage i söndags och de kommer få klara sig utan lunchfodring från och med torsdag, helt enkelt för att jag inte är hemma på dagen då och på måndag börjar jag mitt nya jobb så därifrån är det inte heller tänkt någon lunch. Annars får de full högiva fortfarande, de har betat ner gräset rätt snabbt men det är åtminstone så de har att plocka med för att hålla magen igång under dagen.

Har du kållet SMHI? rain och kallt i Skåna, Snö och - har i Västgota.
Bor oxå i västragötaland och ja det snöade i söndags morse men inget som la sig på marken och Medeltemperaturen här sista månaden ligger på +6 grader och alla grannarna har klippt sina gräsmattor.

Har även hänt här att det snöat i juni.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama