Vår! Dags att släppa ut?

För att det ska räknas som betestillväxt och du inte behöver ligghall måste det minst vara plusgrader, tror man talar om meteorologisk vår eller medeltemperatur på plus fem grader i fem dygn (Länsstyrelsen Västernorrland) . Inte bara att det växer litegrann så att hästarna pillar i sig @Fideli

Fast meteorologisk vår var det här för flera veckor sedan, sedan blev det kallt igen... Då, när våren officiellt kom, växte det inget gräs, det är först nu för knappt en vecka sedan som det började komma. Hur som helst så är det ju inget vi personligen behöver bekymra oss om eftersom våra hästar har en väldigt fina ligghallar, både vinter och sommar.

Mina har tidigare brukat gå ute från maj-juni någon gång, ungefär, men de har inte alltid gått på bete utan är ute dygnet runt även i grusad hage om väder och insekter tillåter.
I år vet jag inte hur det blir, då vi bytt stall och där brukar alla gå in nattetid året om. Jag vill ändå gärna ha mina ute när det går, så jag ska kolla upp om det finns möjlighet till det. Isåfall blir det troligen från slutet på maj eller så.

Hej!
Nu är äntligen våren på väg med snabba steg där jag bor.

När brukar ni släppa ut era hästar nattetid?

Jag har alltid släppt mina nu (tre härligt tjocka med mycket päls) det är plus grader nattetid, dom är torra. Är de kyligt och regnig kommer dom givetvis in.
Kallt och regnigt så kommer dom i, dom är nästan fri tillgång till hö på natten ena hagen har vindskydd.

Kan vara i fel tråd.

Tack på förhand!
Hästar får gå ute dygnet mer än 16 h per dygn utan ligghall från det att betestillväxt sker. Detta betyder INTE att det måste finnas bete så det räcker för hästarna, utan endast att det sker tillväxt. Så beroende på vart man bor i landet är det nog okej nu. Det har börjat växa här (Uppland) men man vet aldrig vad länsstyrelsen tycker så jag väntar till mitten på april för säkerhets skull. From 1 maj har vi aldrig behövt stödfodra. I nuläget får hästarna väldigt lite mat och dom äter inte upp det ordentligt så det finns uppenbarligen redan och dessutom blir behovet mindre när det är så varmt.

Mina går alltid ute dygnet runt. Vi brukar byta hage i slutet på april eller i början på maj, helt enkelt för att då finns det gräs som de klarar sig på.
Hemma har grannen klippt gräset för första gången redan, så visst finns det tillväxt, men beteshagen är mager och det tar lite extra tid för det fina gräset där att komma upp.

Om man vill släppa ut utan ligghall och är osäker på när det är okej, ring till länsstyrelsen i ditt län och fråga vad dom tycker. Det är trots allt dom som gör bedömningen om en anmälan görs så om dom säger att det är ok så är det ok.

Jag ringde precis till länsstyrelsen i mitt län och frågade och dom rekommenderade mig att vänta ett par veckor, till mitten av april som jag misstänkt (sthlm). Dom sa att man bedömer att den varma årstiden inträtt när medeltemperaturen är över 4 grader (över hela dygnet sett) under 5 dagar i rad. Vart jag kan få tag i uppgifter om när detta sker i mitt län vet jag inte, och han visste inte själv så han tyckte därför att det säkraste vore att vänta ett par veckor till så att vädret och tillväxten hinner stabilisera sig lite.

Medel temperaturen senaste veckan är här 4,8 grader, torsdag morgon var det som kallast med -4,6 och som varmast på måndag med 12,5 grader.

Gräset växer och tussilagon blommar:D

Lägger till att mina har ligghall så tänker inte på när det blir lagligt ute utan på våren eller hösten.

Bor mellan Göteborg och Kungsbacka.

Strax norr om Karlstad har betestillväxten börjat. Inte direkt så det syns, men det syns på hur hästarna går och betar. (Svårt att förklara, men det ser annorlunda ut när de går och drar i gammalt fjolårsgräs och när de pillar i sig av alldeles nytt, kortkort gräs.)
Gräset börjar bli grönt på gräsmattan hemma (också strax norr om Karlstad).
När man går i beteshagen och tittar på marken ser man det också.

Hur är det man avgör när betestillväxt sker? visst är det temperaturen dygnet över som avgör? Här syns det att gräset har börjat sticka upp, blir längre och grönare för varje dag.
Det där verkar vara väldigt svårt att säga, man får nog prata med sin länsstyrelse och fråga för det är trots allt dom som gör bedömningen. Året är uppdelat i den "varma" och den "kalla" årstiden. Den varma årstiden börjar när medeltemperaturen är över 4 grader i 5 dagar. Men sen kan ju vädret växla ganska mycket i mars/april så man kanske ska invänta tills vädret känns stabilt. Som sagt ringde jag min länsstyrelse och de tyckte att jag ska vänta en eller två veckor till så att tillväxten och vädret stabiliserats lite till - trots att medeltemperaturen enligt mig garanterat är över 4 grader här nu. Vi har haft över 15 grader dagtid i påsk och max nån minusgrad någon natt. Samtidigt kunde kan inte säga om den varma årstiden inträtt och inte heller vart jag kunde få information om hur medeltemperaturen är i länet, så ja, jag antar att det är bäst att inte tänja för mycket på gränserna utan ta det säkra före det osäkra. ;) Fråga länsstyrelsen helt enkelt.

Det där verkar vara väldigt svårt att säga, man får nog prata med sin länsstyrelse och fråga för det är trots allt dom som gör bedömningen. Året är uppdelat i den "varma" och den "kalla" årstiden. Den varma årstiden börjar när medeltemperaturen är över 4 grader i 5 dagar. Men sen kan ju vädret växla ganska mycket i mars/april så man kanske ska invänta tills vädret känns stabilt. Som sagt ringde jag min länsstyrelse och de tyckte att jag ska vänta en eller två veckor till så att tillväxten och vädret stabiliserats lite till - trots att medeltemperaturen enligt mig garanterat är över 4 grader här nu. Vi har haft över 15 grader dagtid i påsk och max nån minusgrad någon natt. Samtidigt kunde kan inte säga om den varma årstiden inträtt och inte heller vart jag kunde få information om hur medeltemperaturen är i länet, så ja, jag antar att det är bäst att inte tänja för mycket på gränserna utan ta det säkra före det osäkra. ;) Fråga länsstyrelsen helt enkelt.
På SMHIs hemsida finns en karta som visar hur långt årstiderna har kommit i landet och våren är när medel temperaturen ligger på 5 plus i 5 dagar så det behövs inte ringas till ls.

Om gräset växer, så växer det ju.
Du ser uppenbarligen att gräset växer...
Jo men såklart , jag menar ju mer det som är tillåtet enligt lagen att när betestillväxt sker kan hästarna gå ute utan skydd för väder och vind. Jag menar ju om det gäller även om det växer och ändå inte upplevs så varmt ;) kanske inte bästa förklaringen men jag tror du förstår.

Tripp mig
På SMHIs hemsida finns en karta som visar hur långt årstiderna har kommit i landet och våren är när medel temperaturen ligger på 5 plus i 5 dagar så det behövs inte ringas till ls.
Tro mig, det är bäst att ringa ls. Dom gör nämligen egna regler efter vad dom själva tycker ibland och där har man inget att säga till om. Tyvärr.

Våra går sedan förra vintern ute dygnet runt, året runt - med ligghallar. Bästa hästhållningsförändringen som någonsin gjorts i stallet - lugna o harmoniska hästar och mycket mindre stök vid fodring. Enda nackdelen är att det blir svårare med individuell fodring.

Dock går de än så länge bara i grushagar - det är för blött i marken för att kunna släppa dem i beteshagarna utan att de trampar upp och förstör. Så några veckor till är det vinterhagarna som gäller...

jag släpper ut då jag blir trött på att mocka och hästarna hellre är ute, dvs runt maj.

ena hästen brukar vara tydlig när det är dax, dvs då vill hon ut redan vid 4 tiden på morgonen.
sen ska det såklart vara någorlunda med gräs ute, brukar stödfodra med hö tills de inte äter upp det. kan ta ett par dagar till en månad. sen släpper jag in dem vid dåligt väder och när det börjar kännas synd om dem att gå ute ;) dvs runt slutet av september

Här är det dags att klippa gräsmattan för andra gången och det växer bra i hagarna. Hästarna går på gräsinvänjning några timmar om dagen. I slutet av veckan räknar jag med att de går i gräshagen hela dagarna och bara får hö till natten inne. Om de sen får gå kvar ute över natten eller inte tar vi beslut om beroende på väder och förutsättningar varje dag.

Vi får inte ha ute dygnet runt i våra vinterhagar men vi har börjat vänja in dem på gräs lite försiktigt. Betessläpp i stallet är i början på juni-början på september men möjlighet till att släppa tidigare och ta in senare om så önskas och väder och betestillväxt tillåter. Jag hoppas på att de skall kunna gå ut på sommarbetet i mitten på maj och stå där september ut :)

Jag vill att vädret stabiliserar sig en aning. Som det är nu med runt nollan på nätterna vill jag inte släppa ut trots att hagarna är superfina och fulla med gräs. Får nog avvakta ett par veckor till tyvärr..

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30