Var bo i närheten av Arlanda en natt?

vix

Trådstartare
Jag och dottern ska åka till Arlanda och vi kommer att spendera en dag och en fm där. Var kan man bo billigt och vad kan man roa sig med? Väldigt tacksam för tips =)

Jag och dottern ska åka till Arlanda och vi kommer att spendera en dag och en fm där. Var kan man bo billigt och vad kan man roa sig med? Väldigt tacksam för tips =)
Jag och min sambo har bott på Rest and Fly som ligger precis bredvid Sky City. Pyttesmå men mysiga rum, billigt och SÅ smidigt att bo mitt i flygplatsen. Alltid när vi flyger tidigt på morgonen bor vi där, för att spara tid på morgonen. Det är dock billigast om man bara bokar 10 timmar så kanske inte aktuellt för er.

På själva flygplatsen roar man sig inte med särskilt mycket. Maten är dyr och shoppingen rätt trist.

Finns massa hotell i närheten, har dock inte koll på vilka som är billiga eller inte, men vill man bara komma undan billigt så ligger det ett ibishotell precis brevid ena landningsbanan. Kan dock bara påpeka att är man inte van vid planen så kan man lätt drömma om ljudet. Tänker om de landar där under natten, vi bor nämligen precis under inflygningen och det var precis vad som hände mig i början när vi flyttade hit ;)

Nu vet jag inte vad ni är för typ av personer, men det finns inte jätte många aktiviteter jag känner till. Däremot så ligger "cable park" precis vid samma landningsbana som ibis. Det är en wake board-park där man typ.. åker som efter en lift (tänk skidlift) istället för efter en båt. Där kan man hyra utrustning osv. Sjön man åker på ligger PRECIS under landningen så har man tur att planen landar då så får man verkligen första parkett! Om man nu gillar sånt vill säga.

Tyvärr har jag inte så mycket koll annars. Sigtuna är ju fint om man vill ta en promenad och en lunch typ. Sedan finns Steningeslott man kan besöka.

@Ninnurur Fast shoppingen i arlandastad - eurostop, är ju inte mycket att hänga i julgranen. Det är typ, Ica, HM, Lindex, Kappahl, statium outlet, en skobutik, en jaktbutik, kicks... thats it. Eller jo, ytterligare en klädbutik som säljer typ vero moda kläder bla. (I min värld är inte det speciellt bra shopping..)

@Ninnurur Fast shoppingen i arlandastad - eurostop, är ju inte mycket att hänga i julgranen. Det är typ, Ica, HM, Lindex, Kappahl, statium outlet, en skobutik, en jaktbutik, kicks... thats it. Eller jo, ytterligare en klädbutik som säljer typ vero moda kläder bla. (I min värld är inte det speciellt bra shopping..)
Iofs, men det är bättre än Sky City ;)

En dag OCH en FM? Det i samma kontext som billigt går inte ihop... Alla hotell runt Arlanda är generellt dyra. Men har ni så mycket tid på er tar ni er ju hur långt som helst. Uppsalapendeln passerar Arlanda och kostar 125 in till city. Tror flygbussen går på något liknande. Beroende på när ni reser kan Arlanda Express ha bra erbjudanden.
Arlanda är dyrt, tips, är man sugen på kycklingsallad äts denna på max eller mcDonlads för 65 kr istället för restaurangerna som tar 180 kr. Kolla upp om ni har tillträde till någon av loungerna, där finns mat och dricka som ingår i entrén, riktigt trist att sitta där och uggla, men lika trist att sitta i en gate och uggla och gaten finns inga gratis snax.

Tack för alla svar!
Glömde skriva att vi bor i norra delarna av landet och dottern är 5 år så allt är nog spännade och nytt =)

Jaha, då är det kanske lite svårt med wake board ;) Men jag hade nog satsat på att åka in till sthlm en dag och den där fm hade jag nog tagit en pick nick och tittat på flygplanen. Det är faktiskt väldigt mäktigt att sitta och titta när de startar och landar. Ffa när jubo jeten startar 13:30, knappt man tror att den faktiskt ska kunna lyfta!

Stockholm är stort, det beror på vart i sthlm man ska, vad man vill göra osv ;)
Men en femåring hade jag nog tagit till junibacken eller grönalund/skansen tror jag. Sen har jag ju ingen aning om hur hotellbudgeten ser ut, så det hade jag nog googlat mig fram till om jag var du.

Med tanke på att det är ganska lång tid kan du ju om du vill åka till Uppsala. Kollade snabbt vandrarhemspriser (finns en del centralt) och tvåbäddsrum med delat badrum kostar ca 500 på flera ställen. Du har då tillgång till en riktig stad där den centrala stadskärnan är ganska liten och det är gångavstånd överallt. Finns flera parker mm, Upplandsmuseet är gratis och jag tror de har en barnhörna. Bland annat. Till Uppsala kommer man t ex med flygbuss som går ca 2 ggr/timmen och kostar ca 100 kr (vet ej priser för barn). Det finns även tåg.

Jag håller med ovanstående. Åk in till Stockholm den dag ni är där hela dagen och gå på Skansen eller Junibacken istället. Det kommer att bli mycket roligare än att hänga i Arlanda! :) Sov i Stockholm. Den förmiddag som ni ska vara på Arlanda så kan ni åka in lite tidigare och titta på när flygplanen startar och landar.

Med tanke på att det är ganska lång tid kan du ju om du vill åka till Uppsala. Kollade snabbt vandrarhemspriser (finns en del centralt) och tvåbäddsrum med delat badrum kostar ca 500 på flera ställen. Du har då tillgång till en riktig stad där den centrala stadskärnan är ganska liten och det är gångavstånd överallt. Finns flera parker mm, Upplandsmuseet är gratis och jag tror de har en barnhörna. Bland annat. Till Uppsala kommer man t ex med flygbuss som går ca 2 ggr/timmen och kostar ca 100 kr (vet ej priser för barn). Det finns även tåg.

Annat som är poppis i Uppsala om man har barn är att gå på äventyrsbadet Fyrishov, Evolutionsmuseet där det finns dinosaurieskelett, Biotopia som har en del barnaktiviteter, lekpark och fik. Om ni kommer den 14 juni eller senare har de dessutom hunnit inviga Pelle Svanslös lekpark.

Åh, det verkar ju finnas massor att göra om man bara åker en liten bit.
Tack för alla tips. Är det mycket längre att åka till Stockholm än Uppsala?

Åh, det verkar ju finnas massor att göra om man bara åker en liten bit.
Tack för alla tips. Är det mycket längre att åka till Stockholm än Uppsala?

Med Flygbussarna så kommer du in till Cityterminalen i Stockholm på 45 minuter. Bussarna avgår var 10-15:e minut.

Du kan även ta tåg:
  • Arlanda Express tar 20 minuter, men är rätt dyrt.
  • SL:s pendeltåg mellan Uppsala och Stockholm passerar Arlanda och tar 37 minuter. Nackdelen är att det tar aningens längre tid att ta sig ner till tågen jämfört med till bussarna och att de går mer sällan. Dödtiden äter snabbt upp de minuter som man sparar jämfört med bussfärden.
  • SJ:s Regionaltåg tar också bara 20 minuter, men är absurt dyrt så det rekommenderar jag inte. De går heller inte särskilt ofta.
Ungefär samma tidsintervaller (45 minuter med SL/UL, 20 min med SJ Regionaltåg) gäller även mellan Arlanda och Uppsala. Buss ca. 40 minuter.

• Gilla
Reactions: vix

Liknande trådar

Tjatter Vart bort ni när ni behöver boende 1 natt på Arlanda? Eller precis i närheten typ max ett par km ifrån Arlanda? Så billigt som möjligt...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: dobbis
·
Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 290
Senast: Otherside
·
Samhälle Nästa vecka ska vi åka till Stockholm. Det är jag och min man, tre av våra barn (11, 13, 14) och hunden. Vi har bytt bostad med en annan...
2
Svar
29
· Visningar
1 374
Senast: Mia_R
·
Fritid Hej vänner! Om en dryg vecka ska jag åka på kurs några dagar på en skola som ligger mellan Falun-borlänge. Jag tänkte att jag dagarna...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 576
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel