Det beror väl på hur det är med de där lånevapnen?
Min klubb, som också utbildar inför jägarexamen, har vapen som passar både långa och korta (jag är kort), personer med långa armar och med korta armar o.s.v.
Men jakt är inte en rättighet, utan en möjlighet, och förslaget jag framför är inte att "aktiva jägare", som är medlemmar i ett jaktlag, enskilt arrenderar mark, är med i VVO, eller har egen eller familj med jaktmark, skulle behöva låna vapen, utan det är de som inte har, ska vi kalla det för "prenumeration" på jaktmark, som skulle tvingas låna av arrangören för jakten.
Ska man betala en hög med tusenlappar, och jaga en helg, får man ta jobbet på anläggningens skyttebana med att se till att vapnet fungerar.
Tar man betalt en massa tusenlappar, får man väl se till att det finns mer än någon rostig bössa i ett hörn att låna ut.
Sa jag inte också att det vore lämpligt med medlemskap och regelbunden/tillräcklig träning på jaktskytteklubb för att få hantera vapen, om man inte har egna licenser? Jo, det gjorde jag visst!
Och så en årlig, godkänd uppskjutning...
BTW, träning är urviktigt, så det är ju nästan så att de med egen mark/arrenderad mark etc, borde tvingas vissa uppskjutningsintyg, varje gång licensen ska förnyas.
Jag känner dom som jagar en gång om året, och som nästan aldrig tränar. Men licens har dom. Hela livet när dom väl har fått det.
Licens är inte en garanti för att någon tränar skytte, eller skjuter in sitt vapen regelbundet.