Nekats eftersom han inte hade gymnasiebetyg. Han sökte flertalet gånger.Har han nekats militärtjänst eller varit en av dem som inte blivit utvald?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nekats eftersom han inte hade gymnasiebetyg. Han sökte flertalet gånger.Har han nekats militärtjänst eller varit en av dem som inte blivit utvald?
Aha, samma som min äldsta, man ska ha godkända betyg i kärnämnena för att få göra militärtjänstgöring. Ska jag vara ärlig så har det inget att göra med huruvida man är en bra jägare eller inte. Min son har dyslexi...Han har inte fått göra militärtjänst (läste jag i antingen DN eller Aftonbladet). Det hade med hans betyg (att de saknades) att göra.
Fast det är skillnad på att inta ha betygen på gymnasiet och i grundskolan.Aha, samma som min äldsta, man ska ha godkända betyg i kärnämnena för att få göra militärtjänstgöring. Ska jag vara ärlig så har det inget att göra med huruvida man är en bra jägare eller inte. Min son har dyslexi...
Det har min son också gjort. Han har inte planerat att skjuta någon. Den sista person på jorden jag tror skulle göra det också.Nekats eftersom han inte hade gymnasiebetyg. Han sökte flertalet gånger.
Menar du att dyslexi gör skillnad på vilken skolform man går i? Eller att man är olämplig för att man har svårt i skolan?Fast det är skillnad på att inta ha betygen på gymnasiet och i grundskolan.
Ja, man måste angripa problemet/problemen från alla håll. England har t.ex. just nu jätteproblem med random knivhuggningar snarare än attacker med skjutvapen. Men att tänka att man ska kunna ta bort alla former av psykisk ohälsa är en utopi om än en underbar sådan. Det kommer aldrig att hända. Människan kommer alltid att vara benägen till detta. Givetvis ska det till hjälp i all möjlig mån, men hur? Hade GM överhuvudtaget accepterat hjälp? Kan man tvinga människor till hjälpåtgärder enbart för att de är enstöringar? Jättesvårt alltsammans…..Det kan ju stämma, men de har en helt annan vapenlag där och var och varannan har lagligt alternativt ett olagligt vapen i sitt hem typ. Lite skillnad mot här i Sverige där jag upplever en vettigare syn på vapen generellt hos de allra flesta och en vettigare vapenlag. Däremot tänker jag att om man tror att man löser problemen helt genom att plocka bort alla lagliga vapen är man ute och cyklar. Det går att använda kniv, svärd och bil för att massmörda folk också, det finns sådana exempel. Hur löser vi 14 åringen som sköt på en restaurang då? Vill man lösa problemen tycker jag att man allra helst ska fokusera på själva problemet och inte vad de använder sig av. Människor är kreativa.
Problemet är väl att det är billigare och enklare att diskutera vapenlagen än att vården för psykiskt sjuka människor är extremt dåligt och behöver åtgärder.
Nej du har rätt, inget blir värre för gemene man, antagligen för jägarna men det kan jag inte uttala mig om då jag inte är jägare, men jag gissar att med skärpta lagar blir det träligare för dem. Men jag har ändå lite svårt att se att vi skulle vinna särdeles mycket på skärpta lagar- om vi inte tar bort vapen helt, eftersom så mycket skit som sker med vapen handlar om just illegala vapen.Ja, man måste angripa problemet/problemen från alla håll. England har t.ex. just nu jätteproblem med random knivhuggningar snarare än attacker med skjutvapen. Men att tänka att man ska kunna ta bort alla former av psykisk ohälsa är en utopi om än en underbar sådan. Det kommer aldrig att hända. Människan kommer alltid att vara benägen till detta. Givetvis ska det till hjälp i all möjlig mån, men hur? Hade GM överhuvudtaget accepterat hjälp? Kan man tvinga människor till hjälpåtgärder enbart för att de är enstöringar? Jättesvårt alltsammans…..Men inget blir VÄRRE för att man t.ex. skärper vapenlagarna. VARFÖR behövde GM dessa vapen!?? Varför var det en rättighet?!
Nej, nu missförstår du med flit. Jag menar att det är annorlunda krav i grundskola och gymnasieskola. Grundskolan bör ha mer resurser för att eleven ska få ett slutbetyg. På gymnasiet ska resurser finnas, men det är också mer självständigt arbete.Menar du att dyslexi gör skillnad på vilken skolform man går i? Eller att man är olämplig för att man har svårt i skolan?
Inte kapabel att vara en fullt fungerande vuxen? För att man inte har fulla betyg från skolan?Har bara skummat diskussionen om vapenlicens. Det som förbluffar mig är att det inte verkar finnas några grundläggande krav utöver utbildningen? Rätta mig om jag har fel. GM hade inte ens ett fullständigt grundskolebetyg och har nekats militärtjänst. Hur kan man då få ta jaktlicens? Det är så verklighetsfrånvänt för mig? En sådan person är uppenbarligen inte kapabel till att vara en fullt fungerande vuxen och bör än mindre hantera vapen.
Och innan någon börjar skrika, ja, jag vet att det finns undantag som Lisen Bratt Fredriksson som inte heller gått klart grundskolan, men hon har inte heller haft konstanta kontakter med statliga instanser i sitt vuxna liv.
Larvigt.Ska människor som inte har behov av bil för tillfället få ha körkort då? Det har ju hänt att folk har kört in i folkmassor eller frontalkrockat med andra med flit. Eller folk som inte har ett behov, odla giftiga växter? Osv, det går att reglera sönder samhället totalt med den logiken. Självklart kommer den här typen av gärningspersoner då hitta ett annat sätt som är mer lättillgängligt om det är så att viljan finns.
Enligt diverse tidningsuppgifter så har inte fått mönstra eftersom han inte klarade grundskolan.Har han nekats militärtjänst eller varit en av dem som inte blivit utvald?
Nej det är inte onödigt. Klarar man inte grundskolan så bör man inte få ta jaktlicens tycker jag. Så enkelt är det.Inte kapabel att vara en fullt fungerande vuxen? För att man inte har fulla betyg från skolan?
Nu hårddrar och stigmatiserar du väl på ett rätt onödigt sätt. Det finns diverse orsaker att folk inte har har fulla skolbetyg. Och det behöver inte alls spegla någon mer allmän inkompetens eller dysfunktionalitet som diskvalificerar en som samhällsmedborgare
Ja, man måste angripa problemet/problemen från alla håll. England har t.ex. just nu jätteproblem med random knivhuggningar snarare än attacker med skjutvapen. Men att tänka att man ska kunna ta bort alla former av psykisk ohälsa är en utopi om än en underbar sådan. Det kommer aldrig att hända. Människan kommer alltid att vara benägen till detta. Givetvis ska det till hjälp i all möjlig mån, men hur? Hade GM överhuvudtaget accepterat hjälp? Kan man tvinga människor till hjälpåtgärder enbart för att de är enstöringar? Jättesvårt alltsammans…..Men inget blir VÄRRE för att man t.ex. skärper vapenlagarna. VARFÖR behövde GM dessa vapen!?? Varför var det en rättighet?!
Jag kommenterade inte frågan om jaktlicens.Nej det är inte onödigt. Klarar man inte grundskolan så bör man inte få ta jaktlicens tycker jag. Så enkelt är det.
Nej det är inte onödigt. Klarar man inte grundskolan så bör man inte få ta jaktlicens tycker jag. Så enkelt är det.
Nej du har ju uppenbarligen inte kunnat godgöra dig grundläggande utbildning då. Alltså kan du inte fungera fullt ut.Jag kommenterade inte frågan om jaktlicens.
Jag kommenterade påståendet att inte ha skolbetyg skulle vara liktydigt med att inte kunna vara en 'fullt fungerande vuxen'.
Ja det är jag medveten om att det såklart finns såna som han. Men någon rimlighet måste det väl ändå vara?Då hade det varit väldigt nära att särbon inte fått ta jägarexamen (han har betyg men det var på gränsen i vissa ämnen pga dyslexi). Han är militär och civil skytteinstruktör, dvs ungefär så bra skytt en kan bli samt mycket väl insatt i vilka lagar och regler som gäller.
Det gör jag också, och det behöver inte vara något man skyller på. Men att inte klara av skolan behöver inte göra att man inte kan vara en fungerande människa i allmänhet. Att det finns mer resurser i grundskolan är en sanning med modifikation. Det beror på var man går i skolan osv.Nej, nu missförstår du med flit. Jag menar att det är annorlunda krav i grundskola och gymnasieskola. Grundskolan bör ha mer resurser för att eleven ska få ett slutbetyg. På gymnasiet ska resurser finnas, men det är också mer självständigt arbete.
Jag känner också flera personer med universitetsutbildning trots dyslexi så jag köper inte att man kan skylla på det.
Ja det är jag medveten om att det såklart finns såna som han. Men någon rimlighet måste det väl ändå vara?
Nu låter du som en av de amerikanska vapenförespråkarna.Vi har en lång tradition av jakt i vårt land samt att en välutbildad jägarkår är viktig för vårt lands försvar. Våra svenska vapenlagar för lagliga vapen är helt rimliga, bara de efterföljs (dvs att läkare verkligen rapporterar in de som inte är lämpliga att ha vapen etc).
Lägg sedan till att eftersöksjakt utförs av "vanliga" jägare. Att bli av med en massa jägare skulle definitivt orsaka ett ökat lidande för påkörda djur.