Vapenlicens - bör reglerna skärpas? (utbruten från Skottlossning på skola)

Att vara döv är väl kanske inte optimalt om man ska jaga men det går nog. Människor är fantastiska på att anpassa sig.

Titta på de som tävlar i skytte på paraolymoics, de har kanske inte jägarexamen men de innehar nog vapenlicens. Tänker inte uttala mig tvärsäkert om den biten då jag inte alls är insatt i det.

Funktionsnedsättningar finns det flera av, dyslexi som nämnts innan är en funktionsnedsättning. Adhd är också en.
Har ett flertal vänner med ADHD, skulle definitivt inte vilja att de hade vapen - hur mycket jag än älskar dem och litar på dem annars. Impulskontrollen är ju sådär och blandar man inte lite psykisk ohälsa på det så..

Skulle inte vilja stöta på en döv jägare i skogen heller, hur märker hen att jag är där om hen inte hör mig?

Vi har en lång tradition av jakt i vårt land samt att en välutbildad jägarkår är viktig för vårt lands försvar. Våra svenska vapenlagar för lagliga vapen är helt rimliga, bara de efterföljs (dvs att läkare verkligen rapporterar in de som inte är lämpliga att ha vapen etc).

Lägg sedan till att eftersöksjakt utförs av "vanliga" jägare. Att bli av med en massa jägare skulle definitivt orsaka ett ökat lidande för påkörda djur.
Jamen absolut! Min fråga var egentligen bara huruvida GM var jägare eller varit jägare överhuvudtaget ? Hade han noll koppling till jakt så anser jag att han inte skulle haft rätt att äga vapen.

Har ett flertal vänner med ADHD, skulle definitivt inte vilja att de hade vapen - hur mycket jag än älskar dem och litar på dem annars. Impulskontrollen är ju sådär och blandar man inte lite psykisk ohälsa på det så..

Skulle inte vilja stöta på en döv jägare i skogen heller, hur märker hen att jag är där om hen inte hör mig?
Förespråkar inte på något sätt att alla med någon typ av funktionsnedsättningar ska ha vapenlicens men att exkludera människor som inte klarat av grundskolan pga exempelvis funktionsnedsättningar är inte ok. Då ska de inte ha körkort heller. Vart ska man dra gränsen.

Nej tyvärr du har inte klarat grundskolan då har vi rätt att exkludera dig. Vad ska vi exkludera dom från? Hela livet?

Håller med om att denna typ av vapen inte riktigt hör hemma hos var och varannan jägare. Men vill du ha striktare vapenlag annars om det återgick till hur det var tidigare? Hur vill du förändra det?

Jag har själv svårt att se vår, alltså Sveriges, vapenlag som orsak. Jag är inte rädd för varken jägare eller militärer (Mattias Flink var ju militär) generellt utan betydligt mer rädd för sprängningar och illegala vapen och skjutningar där kriminella "oj jag missade rätt person". Kanske är jag blind helt enkelt?
Först och främst vill jag att förbudet mot halvautomatiska gevär ska återställas som det var innan 2023.

Sedan så tar jag inte för givet att en van jägare eller skicklig militär, trots erfarenheter och meriter kommer förbli lämpliga att hantera vapen livet ut.

Det här har ju inte just med vapenlagar att göra, men jag skulle till och med föredra att polisen fungerade som den i Norge, dvs. bär inte vapen i normalfall (utan förvarar i bilen etc.)

Först och främst vill jag att förbudet mot halvautomatiska gevär ska återställas som det var innan 2023.

Sedan så tar jag inte för givet att en van jägare eller skicklig militär, trots erfarenheter och meriter kommer förbli lämpliga att hantera vapen livet ut.

Det här har ju inte just med vapenlagar att göra, men jag skulle till och med föredra att polisen fungerade som den i Norge, dvs. bär inte vapen i normalfall (utan förvarar i bilen etc.)
Men det håller jag med om, bara för att man en gång blev godkänd betyder inte det att man är godkänd ens 30 år senare. Däremot tycker jag att uppföljning av just hälsan ska göras regelbundet av den anledningen.

Jag har ADHD och psykiska issues, vapenlicens och vapen hemma känns rätt förödande.
Impulskontrollen och uppmärksamhetsförmågan är inte på topp direkt, inte så bra ihop med vapen.

Autism är en funktionsnedsättning som ibland kan göra att man inte klarar skolan. Också att man ibland har specialintresse, tex intresse i vapen. Har väldigt svårt att se att man skulle vara en sämre jägare pga autism. Tycker helt klart att det är den psykiska hälsan som avgör och inte betyg eller funktionsnedsättning.

Vi har ju specialregler för epileptiker och diabetiker vad gäller körkort. Har för mig även för autister där läkarintyg krävs. Känns inte som om det vore konstigt om liknande infördes för vapenlicens, för alla, att man har hälsa nog för att inneha vapen?
Jag höll på under ca 10 års tid och skickade in läkarintyg för att först få körkortstillstånd och sedan få fortsätta ha körkort. Bara för att jag har en Aspergers diagnos.

Halvautomatiska gevär var inte olagliga innan 2023...

Det är inget med ett halvautomatiskt gevär som gör det värre än ett repetergevär.

Jag höll på under ca 10 års tid och skickade in läkarintyg för att först få körkortstillstånd och sedan få fortsätta ha körkort. Bara för att jag har en Aspergers diagnos.
Jag hade för mig att det var lite bök med det, har hört något om det.
Jag kan förstå att det måste göras, men från det till att anta att alla med en diagnos är olämpliga för en viss grej känns jättesnett. Klart det måste särkerställas att man är lämplig, men att direkt uteslutas, känns fel.

Det är ju orimligt att man inte klarat grundskolan ska enskilt avgöra att man inte får vapenlicens, men frågan är om det kan vägas in i en samlad bedömning?

Likaså är det orimligt att en NPF-diagnos ska enskilt avgöra att man inte får vapenlicens, men frågan är om det kan vägas in i en samlad bedömning?

Arbetslöshet och psykisk ohälsa likaså...

Den grundläggande frågan i detta är om rätten till att äga vapen är just en rättighet, som staten måste bevisa att man enligt fastställa kriterier inte kan uppfylla...

...eller om möjligheten att äga vapen är något som man själv behöver visa att man uppfyller vissa kriterier för, för att man ska få det förtroendet?

Jag syftar alltså kring det förbudet att använda vapen som AR-15 i jakt som försvann 2023. Som ledde till en rejäl ökning.

Har du någon erfarenhet av vapen och att skjuta? Och en rejäl ökning av vad?

AR-15 är inte något magiskt enhörningsvapen som träffar bättre än något annat, du måste fortfarande vara tränad för att träffa det du siktar på.

Sedan vet vi inte ännu om den här skytten faktiskt använde ett AR-15.

Har du någon erfarenhet av vapen och att skjuta? Och en rejäl ökning av vad?

AR-15 är inte något magiskt enhörningsvapen som träffar bättre än något annat, du måste fortfarande vara tränad för att träffa det du siktar på.

Sedan vet vi inte ännu om den här skytten faktiskt använde ett AR-15.
Ökningen av antalet vapen av de modellerna.

Och om de nu inte träffar bättre (vilket jag inte ens påstått, varför är det då så viktigt att den typen av vapen som länkas till mängder av masskjutningar ska finnas lika tillgängliga som andra vapen?

Fast jag tycker inte det är rimligt att anta att en inte är en fungerande människa endast för att en inte klarar av grundskolan. En kan tex ha dyslexi. Det är också många med NPF som inte har kompletta betyg. Är de då inte fullt fungerande?
Ja inte fan är jag fullt fungerande utan speciella stöd från samhället.
Massor med NPF har inte fullständiga betyg, framför allt i dag när skolan ser ut som den gör. Tycker inte alls det ska vara skolbetyg som avgör huruvida man får ha vapenlicens och vapen, det ska vara den psykiska hälsan.
Och ej avklarad grundskola är ju en stark indikation på att den psykiska hälsan inte är på topp.
Alla som har NPF diagnoser kanske inte är lämpliga att ha vapen, även om många skulle kunna vara det.

Har någon en bristande impulskontroll, så är det väl definitivt ett problem.
Jag hoppas verkligen att jag inte skulle få vapenlicens om jag ville. Man måste ju skicka in läkarintyg regelbundet för att få behålla körkortet så det borde vara liknande regler vid jakt.
Så vi ska exkludera människor som tex inte klarat grundskolan pga funktionsnedsättningar? Det är inte ok.

Det dör fler människor i trafiken, ska vi exkludera de som inte har fullgjort grundskolan där med?
Ja om man inte kan ta till sig information och genomföra grundskolan så är man antagligen inte mentalt mogen att ta körkort.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka