Vanvårdad häst

ponilover

Trådstartare
Igår så tog vi emot en vanvårdad häst till stallet. Hästen har enormt mycket vinterpäls och vid första anblick såg pälsen fin ut. Men kollade man närmare så upptäckte man stora lerkakor i pälsen som satt fast i huden. Lerkakorna satt alltså väldigt långt ner och hästen visade att det gjorde ont när vi försökte få bort dom. Vi provade med allt, piggborste, gummiskrapa, magic brush, vanlig hårborste.. Provade även att spraya pälsglans för att lerkakorna kanske skulle glida av lättare.. Men det hjälpte inte mycket. Är det någon som har ett bra tips på hur man ev kan få bort dessa kakor i pälsen?

Sv: Vanvårdad häst

Tror inte det är lera, utan hudavlagringar. Jag hade nog velat att en veterinär tittade på det, och inte pilla för mycket på det.

Den vanvårdade shettisen vi tog emot hade just sådana hudavlagringar på ett par ställen på kroppen. Mycket smärtsamt (huden under var påverkad) och det visade sig sedan stå i relation till ett rejält angrepp av ohyra. Fick sitta kvar till vi framåt våren kunde tvätta honom, då hade det läkt under och gick lättare att försiktigt få bort när det var uppluckrat av fukten när vi tvättade.

Ta ut en veterinär som får titta och rör det inte.

Det kan behövas klippas, behandla ohyra eller bara tvätta men det är alltid bättre att någon kunnig tar en titt på det och kan säga vad det är för nåt samt ge lugnande om det behöver tas bort.

Igår så tog vi emot en vanvårdad häst till stallet. Hästen har enormt mycket vinterpäls och vid första anblick såg pälsen fin ut. Men kollade man närmare så upptäckte man stora lerkakor i pälsen som satt fast i huden. Lerkakorna satt alltså väldigt långt ner och hästen visade att det gjorde ont när vi försökte få bort dom. Vi provade med allt, piggborste, gummiskrapa, magic brush, vanlig hårborste.. Provade även att spraya pälsglans för att lerkakorna kanske skulle glida av lättare.. Men det hjälpte inte mycket. Är det någon som har ett bra tips på hur man ev kan få bort dessa kakor i pälsen?

salicylsyrevaselin

Håller med övriga låt en veterinär titta på hästen både för pälsen men också allmäntillstånd och få råd och plan för hästen den vägen kan ju vara mer än bara pälsen som behöver behandling

Är du säker på att det är lera? Det låter snarare som gödselkakor och de kan bara klippas bort. Mitt råd är att klippa hästen och täcka rejält istället. Om den är så vanvårdad så är det förmodligen inte någon kvalité på pälsen ändå. Dessutom är det lättare att se vilket skick hästen faktiskt är i.

Om det går... sitter problemet för nära huden kommer man inte åt med maskinen... kanske om hästen får en dusch, med olja i som kan lösa upp vad det nu än är... som får sitta i ett tag.. sen spola av o se vad om är kvar. Då kanske det går o klippa

Om det nu inte är hudavlagringar. Är dom inte "mogna" så gör det ont på hästen.

Jag har bara en enda gång i mitt hästliv kommit i kontakt med en riktigt misshandlad häst (tack och lov). Detta var dock i början på våren så man och svans klipptes ner rejält (ohyra) och så badade vi den flera gånger efter varandra lite försiktigt.

Det som var infekterat fick sen behandling annars lät vi pälsen vara ifred. Möjligtvis en mjuk, mjuk borste ibland men det var mest för pysslandets skull.

Resten fick bra mat och veterinärvård ta hand om. På hösten/vintern kunde man bara ana ärren.

Så lite täcke som möjligt för att lufta pälsen men samtidigt fick inte hästen frysa.

Vi hade dock daglig veterinärkontakt den första tiden.

Vet inte vad hästen råkat ut för. Ville inte veta.

Detta är 20 år sedan och den levde ett gott pensionärsliv för bara två år sedan. Idag vet jag inte om den lever längre.

Med tanke på att det är en vanvårdad häst så är det absolut nödvändigt att en veterinär gör en besiktning på den och att ni tar träckprov osv. Den kan ha med sig en massa otrevligheter som ni inte vill ha in i stallet till de andra hästarna, och det är bäst för alla att få reda på det så snart som möjligt! När det gäller "jordkockorna" får det mig att fundera på regnskållor eller någon annan hudinfektion. Veterinär på det alltså!

JAg skulle ha duschat hästen. Är det lera, så kommer det att lösa upp sig av varmt vatten. Kanske inte bästa årstiden att bada häst men på med fleecetäcke och ett tjokt termotäcke som andas.... Alt bara duscha den delen av ryggen som har "leran"? Som de andra säger, gnugga inte om den nu är regnskollor eller liknande... Men lera löser upp sig ;)

Det tycker jag absolut inte man ska göra innan det är fullständigt klart vad det rör sig om. Det kan ju bli betydligt värre med vatten.

Min häst hade 1dm lång päls och under magen var han full av kocker av avföring och annan skit.. han var så undernärd att han inte fällde så vi tog klippmaskinen och rakade hela hästen så gott det gick, resten satt jag med liten sax och klippte loss hårstrå för hårstrå. Han hade dock inge skorv eller liknande under pälsen. Så han fick gå täckad och så naken dom dagar vädret tillät för att lufta pälsen.

Det kan nog bara vara så att den lagt sig i något kletigt - gödsel , kåda, lera eller annat.
Det går nog jättebra att tvätta med varmt vattenoch såpa eller yes - som är milt mot huden.

Vanligt hårbalsam brukar också fungera väldigt bra att lösa upp och reda ut tovor.

Om det inte är så mycket kan det räcka med bara det. -Du kan försöka med balsam först

Tycker du pälsen ser fin ut vid första anblick så är den förmodligen det också - stöv och annat skräp brukar gå bra att borsta ut. ;)

Jag vill bara upplysa om att det är vanföreställning att såpa är milt. Tvärt om är det ett ganska skarp rengöringsmedel och ska definitivt inte användas när det redan finns hudproblem.
Tyvärr har jag själv förr trott på vad folk säger om såpa och fått lära mig den hårda vägen att det inte stämmer. Har aldrig blivit så utskälld av en veterinär som jag tvättat med såpa. Då var det ändå en väldigt "mild/väl utspädd" såplösning jag använde.

Såpa är en naturprodukt och innehåller inte en massa kemikalier men det är inte lika med att den är mild.

Yes är verkligen inte milt mot huden, duschar du själv med yes?

Jag använder lactacyd, klorhexidinschampoo (starkt!) eller oparfymerat människoschampoo till min :-).

Verkligen ogenomtänkta råd, kan t o m vara skadligt för hästen att följa de råd du lämnar här.

Produkterna du föreslår är inte snälla, och behandlingen med vatten kan verkligen göra mer ont än gott - beroende på vad hästen lider av.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 950
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Elton har knäckt ena sporren (framtass). Klon har liksom gått av på mitten, så pulpan är blottad men klodelen närmast huden sitter fast...
Svar
3
· Visningar
2 644
Senast: Kivina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka