Vanvårdad häst!

M

melvinsmamma

Jag fick ett erbjudande om att köpa tillbaka min förra häst och nappade på det diekt! Jag och en kompis åkte ut och kollade på honom för att hämta hem honom.
Ägaren hade ändrat sig och vi kom hem utan häst.

Dock blev jag väldigt chockad av vad jag såg!

Min förra häst var vanvårdad till max!!
All vinterpäls kvar, du kunde räkna revbenen på flera meters avstånd. Man såg alla knölar, alltså han var kantig och dan. ca 10cm av svansen släpades i marken!

jag har anmält ägaren och en kontroll ska göras!
hur kan jag som förredetta ägare agera för att försöka få tillbaka honom om dom inte vill sälja honom till mig. Kan länsstyrelsen hjälpa mig med detta?

dom påstår att han äter 12 kg hö om dagen. när jag ägde honom var han aldrig tunn på något sätt. han var i gott hull sommar som vinter och fick bara 8-10kg hö om dagen av mig så det går inte riktigt ihop för mig.

Han är 15år så det har inget med ålern att göra, sålde honom för ca 2år sedan.

Alla tips på hur man ska agera är tacksamma!!

Sv: Vanvårdad häst!

Jag hade nog bara köpt tillbaka hästen och sett till att göda upp honom igen.

..efter att ha läst lite här på buke så verkar inte anmälningar göra någon nytta. Men det finns nog förmodligen någon med mer koll.

Problemet är att jag tror inte dom vill sälja honom till mig nu efter att jag sagt att han ser hemsk ut.
Dom anser inte själv att han är mager utan att han bara behöver lite muskler sen ser han bra ut. När jag ägde honom så vägde han 600-650 och nu vägde han ca 400- 450.
Han är ett varmblod på 160-165, den grova modellen.

Dom sa när jag anmälde att dom skulle åka ut och kolla på honom inom 2veckor och sen kontakt mig igen.
Kändes som att han på länsstyrelsen ändå tog allvarligt på det.

Tog du någon bild på honom? Det krävs ganska mycket för att dom ska ta en häst, så utan bild kan jag inte avgöra om den är vanvårdad.

Ja han är en fd.travare. har endast gått ett fåtal lopp men kom ingenstans med det. jag köpte honom för 4 -5år sedan sen sålde jag honom för lite mer än 2år sedan då jag var gravid och tiden räckte inte till m.m.

Nej jag tog ingen bild vilket var dumt!
Skulle tagit bild på honom, men första tanken va att de kan man inte göra så hemsk som han ser ut för då undrar dom väl varför man tar kort.
Men sen i eftertanke så hade jag kunnat tagit det för enligt dom var han inte mager ju...

Han är vanvårdad!
Du kunde se alla revbenen genom vinterpälsen som satt kvar. Höftbenen putade upp rejält, han fick stora "fickor" bakom revbenen när han böjde sig ner för att beta gräs. Svansen var på tok för lång och asades i marken.

Kan kolla om jag hittar någon bild på google som påminner om hans utseende.

Denna bilden påminner om hans utseende och hur han skulle sett ut bakom all vinterpäls, om kanske inte snäppet värre!!!
visabild.asp

åk tillbaka och ta en bild, du kan visa upp bilden för länstyrelsen om han är så illa som du beskriver kommer de nog få eld i rumpan. Jag hoppas allt ordnar sig för hästen till det bästa!

visar jag mig där så kommer nog inte ägarna bli glada! han går inte ut mot vägen heller annars hade jag bara kunnat stanna vid vägen och tagit bilder. länsstyrelsern sa inom 2 veckor skulle dom ha kollat på de och ringt till mig.
men jag vill gärna att han kommer till mig om dom skulle ta honom från dom, skulle de finnas en möjlighet till de tro?
har gott om folk som kan bevisa att han aldrig sett ut så då han var hos mig.

du måste lägga upp bilden på internet t.ex facebook eller photobook eller något sedan kopierar du URL adressen in i bildinfon... så kommer bilden att synas.

tror inte att det har någon betydelse med dina vitnen, antingen avvaktar du länstyrelsen eller så åker du dit och tar bilden i "smyg"... svår sits!

dom har inte hästen på annons utan ringde mig eftersom jag ägt honom innan. Dom ändrade sig och ska inte sälja honom, speciellt inte till mig då jag inte "kan hästar. Alla hästar går ner sig under vintern och äter upp sig under sommaren. Skulle han väl hamna på annons kommer jag göra som du säger.

Med tanke på att du anger en för lång släpande svans som en av orsakerna till vanvård, ställer jag mig lite undrande faktiskt.

En travare i den storleken å¨650kg hade jag nog kallat smällfet och gärna velat banta.

Du har anmält och länstyrelsen kommer nu att göra vad de anser är bäst.

Vill inte ägarna sälja hästen till dig kan de inte tvingas till det.

En travare brukar vaga 450-500 kg, vagde den 600 nar du hade den sa var den vralfet. Den kanske ar normal nu men att du uppfattar den som smal? Lang svans har inget med vanvard att gora.

Kan nog bli svårt att få tillbaka honom även om du anmält dem. Antar att de om han nu är för smal ,bara säger att han bör gå upp i vikt. Jag tror inte att de bara tar hästen ifrån dem så.

Sambons travare har en period när han blir smal på våren och han är inte världens snyggaste häst direkt. Inte som på bilden dock, men efter ett par veckor på bete så blir han jättefin, så om han får gräs snart så kan ju hans hull ändras ganska ordenligt.

Du får väl hålla koll på annonsidorna och be nån åka och titta på honom och ev köpa, och sen köper du honom av dem.

Om man tittar på bilden som TS lagt in som beskrivning på hur hästen skulle sett ut så var den inte smällfet innan. Visst det är väl klart att den kanske inte var världens smalaste, men vad vet jag har inte sett den. Har träffat på varmblod som legat runt 550 kg, modell större och tyngre.

Men att svansen är för lång tyder väl inte direkt på vanvård, dock kan det vara en indikation om att ägaren inte bryr sig. En häst som är ompysslad brukar svansen vara klippt på och revbenen brukar i normala fall inte synas (inget ont om de hästägare vars hästar faller ur på våren och är supersvåra att hålla i vikt, har varit med om det själv, det är inte lätt att tokgöda en häst som inte heller vill äta all mat den får).

Åk och ta smygfoto, be en kompis åka dit och be han/hon hitta på en historia om att de åkt fel om de blir påkomna. Antingen fotar de i smyg eller så berömmer de hennes fina häst och ber att få ta kort på den då den är så söt el. nåt.

Lycka till!

Hade det varit jag som var i din sits hade jag inte gjort som har gjort. Jag hade köpt hästen först, tagit hem den, veterinärbesiktigat och sedan anmält. Nu är det nog ganska kört för dig att få tillbaka den.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 351
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 890
Senast: QueenLilith
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 260
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar