E

endora

Jag undrar vart man egentligen vänder sig om man känner till ett fall med en misskött häst? SVHs jour telefon verkar inte existera längre.

Sv: VanvÅrd

Om hästen verkligen är VANSKÖTT ring till miljö och hälsovårds myndigheten i din komun dom är skyldiga att kolla upp fallet. Svenska hästars värn har inga befogenheter att gå in i stall och dyligt. Det är inga problem att göra en anonym anmälan.

Sv: VanvÅrd

Det finns många andra trådar på bukefalos som rör vanvård och vad som inräknas och vart man kan vända sej .. och vad som (inte) händer.
SHV skulle jag lägga ned om jag var du, de har inga befogenheter på så vis utan köper in de hästar de själv anser vara värda att satsa på och lämnar ut dem på foder.. och efter vissa artiklar som jag läst på senare tid har SHV inte precis gjort ett bra intryck på mig..

Tyvärr är det så att det jag anser vara vanvård, att aldrig låta hästen gå i riktig hage exempelvis, räknas inte som vanvård eftersom att det bara är reglerat hur lång en utevistelse får vara och inte hur länge hästen kan stå inne... enligt lagar och förordningar kan du i teorin stalla upp en häst i ett par/tre år i stöten om du vill.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 813
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama