Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Jet skrev:
Har försäkrat mina föl från 2:a levnadsdygnet.
Det beror kanske på vilket försäkringsbolag du har? Jag har haft IF till mina. :)
Både på F-sam och Ag-a kan man teckna från dag 2 men det är karens på 7 resp. 8 dagar innan den börjar gälla! :confused: På IF.s hemsida fanns ingen detaljerad info om försäkringar men ska ringa dem i morgon.

Inget föl ännu, men det är några timmar kvar för de som hoppas på en söndagsbäbis... :D

Aha! Men fölet får väl använda mammans veterinärvårdsförsäkring t.o.m den är 20 dygn, har jag för mig?? (Kanske skulle leta upp villkoren och läsa dem igen!) :)

Nu börjar det hända saker även här, mitt sto är beräknat tills nu på lördag! :love:

Hon har fyllt upp ordentligt, är riktigt arg på magen står och hugger på den! Gissar jag så tror jag att det kommer att bli en Långfredags bebis :angel:

Det ska bli så spännande!

Ja det är ju några timmar kvar. Annars så får hon snällt ta och knipa till nästa söndag ;) Tala om det för henne, för en söndags fölis är det ju sagt ju.

Hera skrev:
Inget föl ännu, men det är några timmar kvar för de som hoppas på en söndagsbäbis... :D
Åh, denna väntan är ju värre än värsta dokusåpan ;) ...

/ kristel, som väntar fölis på tisdag :crazy:

335:e dygnet

Halloj,

Mitt sto är nu inne på 335:e dygnet och verkar inte ha någon avsikt att föla :confused: Hon har haft lite förvärkar och sådant, men inte något föl än så länge.

Hur länge ska jag låta henne gå utan att ta ut veterinär?

//Jenni

Hera, välkommen i gänget!!

När jag skulle få min första fölis så vakade jag i 3 ½ vecka innan :angel:
När tvåan skulle komma så var jag inte ute i lika god tid.
Bara 2½ vecka innan.
Då bodde jag lång från stallet så jag sov i sadelkammaren.

Hur är det med din egen sömn?
Pigg på jobbet varje dag?

Men nu blir det inget söndagsföl, det blir en tisdagsunge!!!

Sv: 335:e dygnet

Man ska inte stirra sig blind på dagarna. 330 dygn är enligt mina erfarenheter för lite. De går i allmänhet minst 11 månader från sista bestäckningsdag, dvs är sista betäckning 1 maj, räknar jag med 1 april. De flesta ston går ytterligare några dagar och upp till 2-3 veckor över tiden är helt normalt. Hon kommer att föla när det är dags. Det finns ingen anledning att ta ut en veterinär om inte stoet verkar må dåligt.
Det finns massor av ston som alltid går 1 helt år och även enstaka som gått upp till 9 veckor över tiden och fått levande föl.

:eek: Var helt övertygad om att jag skulle få läsa om en söndags fölis idag, men inte. Hon håller på sig damen.

Sv: 335:e dygnet

Tack för svaret, då tag jag det lungt ett tag till :-)

näää, fyy vad jobbigt, hoppas det blir en måndags bebbe istället då...

Retfull märr du har ;)

hur går det med din märr då??? har du fortfarande inte fått svar??? Isåfall måste det ju ha blivit nåt fel....att dom tappat bort provet eller så...

Hej igen

Nu har jag varit och åkt skidor i 1 vecka och trodde jag skulle få se lite fina bilder på din fölis, Hera, nu när jag kom tillbaka.
Det var väldans vad ditt sto retas med oss. ;)

Hoppas inte min kommer att visa lika många fölningstecken så här långt innan. Jag bor en mil från stallet och tänkte sova i husvagn men har ju inte lust att bo där i flera veckor.
Hon är beräknad till 5 maj.

Håller tummarna för dig och ditt sto. :bump:

Inatt har jag varit vaken sen kl 3, trodde att hon skulle föla. La sig ner upprepade ggr, vandrade omkring och hade inte ätit nåt hö sen lunch.

Har precis kommit hem från en dressyrlektion och är helt utmattad. Kunde knappt hålla mig vaken de 10 min det tar att köra hem.

Magen ser nu spetsig ut undertill istället för rund, kan det vara så väl att bäbis har vänt sig. Hon står ute och solar sig nu och det rör sig mkt i magen. (de e rätt, bara gör dig obekväm i magen fölis, gör det :devil: :D )

Jo jag fick svar för en typ en vecka sedan eller nåt. Står här uppe i tråden.
negativt tyvärr........
Jag har inte fått provsvaret hemskickat, bara över telefon av delägaren, men hon skulle ha ett värde på över 200 för att vara dräktig, typ 180-190 kunde accepteras också, men hon hade......0.2.......
Hoppla, jag tror min gamla vallack har större avelsvärde än henne just nu! Men jag har smält besvikelsen så nu hoppas vi på en varm vår med bra brunster och Dräktighet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
9
· Visningar
911
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 000
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 693
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar