Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Ja, nu ska jag bort igen. Skall till Gbg och gå på Horse Show.

Hoppas mammas dator funkar så jag kan låna den i helgen och se om Heras sto behagar föla snart.
Annars håller jag tummarna att allt går bra. :)

Tänk vad skönt för dig Hera att äntligen kunna sova en hel natt sen. :D
Undrar hur jag själv skall orka med en sådan fölvaka när det närmar sig. :angel:
Ha det gott!

Hur långt har hon gått över? Jag börjar lessna på min märr som gått 15 dagar över, tre av märrarna som var efter henne har redan gjort sitt men hon bara kniper.......

Nu ska jag gnälla lite:

Är det fel av mig att jag inte vill ha en massa spring och kompisar i stallet, medans jag väntar på fölet. Mitt gamla sto har klart och tydligt talat om att hon vill vara ifred så mkt som möjligt. Hon vill inte att folk/kompisar ska komma hit och titta på henne och gosa med henne.

Valde ut en kompis som har erfarenhet av fölningar för att hålla mig sällskap vissa nätter. Nå blir jag sågad och nästan anklagad för orättvisa av andra vänner pga detta. ???

Jag känner henne bäst och vet hur hon vill ha det. Vi vill inte ha en massa spring här när fölis är född heller. Vi är trötta och osociala både hon och jag. Vill vill bara vara på tysta, lugna och icke tjatande Bukefalos :)

Ursäkta tonen bukevänner. Men jag är så trött och gnällig. Och telefonen ringer oavbrutet med folk som vill våldgästa oss :D

Hur brukar ni göra med alla som ska komma och glo på fetknoppen och sen mindre fetis med fölis???

Vi har "besöksförbud" två veckor efter fölningar...de kan gärna se dom på avstånd i hagen, men inte mera...

Innan fölning har jag inte haft problem med bekanta som "ränner" omkring ;) Men efter kommer alla kompisar med små barn som så gärna vill klappa den lilla fölisen... :confused:

Likadant med valpningarna - inget folk hemma de första veckorna.

Säg att stoet inte mår bra av en massa besök, och låt dem titta på henne på övervakningen om de tvunget ska titta på henne!!! ja, ucsh vad svårt, man vill ju samtidigt inte vara taskig men klart att du måste säga till :cool: Men du borde ju säga till ditt sto att föda sin bebis snart, jag tror varje dag att hon har fått den, men men vem vet hon har kanske siktat in sig på söndag iallafall!

Lycka till! :banana:

Brukar avmaska samma dag som fölet är fött. Alltså för att fölet skall få i sig det genom mjölken. Vissa här tycker inte man skall göra så, men vissa andra gör som jag.

Hera: Om hon har fyllt hela spenarna ut så är det snart färdigt. :banana:

Nu har jag inget fölsto själv, men om jag hade det så hade jag ställt en motfråga. Om det var de som skulle föda ett barn om någon dag, kanske några timmar... hade de då velat ha en folkskara som klappar dem på magen när de har förvärkar/värkar, eller rusar in i rummet på BB, ett par timmar efter födseln och ska klappa bebis??!!

Tycker det är självklart att människor ska visa respekt och att stoet och hennes mage/senare bebis ska få lugn och ro. Förklara för dem vad som kan hända om hon blir stressad......
Själv skulle jag aldrig begära att få träffa bebis och mamman före de själva tycker att det är dags. De måste ju få vila.

Tyvärr är det ju så här med bebisar, synd att de är så söta. Det vore lättare om stoet blir ett monster när hon har en vecka kvar, och föder ut en gremlin........ :crazy: då fick de nog vara ifred ;)

Sätt gränser.... det är väl mitt enda råd.
Den vännen som du väljer, väljer du ju av en anledning. Kan inte de andra ta det så är de inte vänner som visar respekt...

Håller med dig, ni behöver lugn och ro, båda två. Skit i vad dom andra säger. Men var lugn, stormen kommer att bli värre när fölet är fött. Då kommer det ännu flera som vill titta. Men var benhård. Alla kan inte ha ett sto som jag, som vill ha oss närmaste omkring sig när hon fölar.

*lånar knapp* :)

Dygn 323.
Svarta tycker fölis i magen är väldigt jobbig nu. Hon orkar inte få i sig så mycket hösilage som hon VILL äta! :D Hon lämnar både i box och hage.
Igår kväll stod jag och borstade & gosade med henne 1 timme i boxen. Hon bara hängde med huvudet och njöööt! :love: (Hon har varit en riktig surmärr de senaste månaderna, men inte nu längre).
Juvret är lika välfyllt som det varit i flera veckor nu. Mjölken börjar faktiskt bli lite grumlig nu! :)

Matte får magsår

Halkar in här, måste få tankarna på lite annat i 5minuter.

Mitt sto (förstföderska) är nu inne på dygn 343 och är just nu ganska stirrig. Hon äter och dricker som vanligt. Har legat ner lite vilket hon inte gjort på länge. Väver som en dåre mellan tuggorna med mat. Knallar in och ut ur boxen och går inte att nå riktigt.

Kanske bäst att kolla med veterinären men det känns liksom lugnt på något vis.

Gissar på att det är värkarna som gör henne orolig och därför väver.

Upptäckte vaxproppar i juvret för snart 52 timmar sen så jag tycker det borde bli en liten inatt.

Vad tror ni?

Sv: Matte får magsår

Vaxproppar behöver inte alls vara något säkert fölningstecken.
Att hon varierar mellan lugn och vävning, samt knatar runt i boxen skulle jag nog tolka som att du förmodligen får en fölunge innan morgonen...
De gör ofta så strax innan det är dax.
Ringer du veterinären om detta så blir du förmodligen klassad som hysterisk :crazy:. Vänta tills hon ligger ner och krystar - om inget hänt efter en bra stund Då, så är det läge att ringa veterinären..

Lycka till!

He he...tänk så många ggr vi trott att min ska föla. Hon har vankat, matvägrat, hetsätit, släppt i banden, hade nått gult som liknade vaxproppar.

Den damen vet hur man får en hel släkt att inte sova och bara stirra på telefonen.... :rofl:

Är nu efter att ha sovit ett par timmar (ostört) mkt piggare!!!

mia.jpg

Här är min älskling som är inne på dag 322. :love:

Nej inte jag, men kanske hon :D 344 dagar idag.

Här är hon i vårsolen för ett par dagar sedan:

th_Drktig.jpg

Du att det börjar närma sig Söndag igen ;) Hur är det med henne förövrigt? Har hon släppt banden ordentligt, fyllt ut hela vägen i spenarna?

Till er andra

Kan en vet missa en dräcktighet på 88 dygn? Shady är ju kollad då, men har typiskt beteende på att vara dräcktig. Dock långt ifrån så tjock som hon brukar vara, eller är det bara en nojjig matte som saknar fölandet/vakandet som tycker detta?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
9
· Visningar
916
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 000
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 693
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka