Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: väntans tider

Visst känns det som en evighet Hera. :crazy: Mitt ena sto gick 8 dagar över tiden och man är ju så hialös. Men det är som shady säger 330 dagar är "normalt" men även 10 dagar plus-minus är också "normalt".
Vår lille är drygt 1 1/2 vecka nu fruktansvärt busig, :devil: en liten quarterhingst. Han finns med på fölsidan (joseys föl). Jag väntar på mitt andra föl som ska komma 14 april, det är mitt stos första avkomma så det blir lite mer nervöst. :) Lycka till Hera!
Gå in på min hemsida så har jag massor av roliga bilder och fler kommer.

Ha ha!!! Jag lever på att det är normalt med 330 dagar nu. Samt att det är normalt med plus minus 10 dagar. För då är det bara en dag kvar då hon är på 339 dagar nu :rofl: :rofl:

Söndagsbäbis är ju förutspått här på Buke :D

Jag hade en som gick över 27 dagar :crazy:
Hoppas verkligen inte det blir så med din....men det tror jag inte...i morrn.....:D

Jag har haft ett arabsto som gick
1:a 346 dygn- hingst
2:2 355 dygn- hingst
3:e 357 dygn- sto
4:e 362 dygn- hingst.

Har nu ett sto som väntar sitt första, har idag gått 327 dygn.
Inget jätte jätte juver, med ett stort ödem fram under nästan ½ magen. Olika stora juverhalvor...

Hur länge kan dom gå över ..

En häst i vårat stall skulle ha fölat för mer än en vecka sedan, hur lång tid är de mest vanligast att dom går över tiden?? Hon är jätte tjock och juvrerna är fyllda...Vi tror att hon kniper , pga av kylan :smirk: ..... Hur länge kan man behöva vänta ca?

Sv: Hur länge kan dom gå över ..

Min gick över i 2½ vecka och det var nog inte speciellt ovanligt. Verkar vara rätt vanligt att dom går över ett par veckor.

Sv: Hur länge kan dom gå över ..

Förra året gick PP över 26 dygn... hon som alltid fölat på dagen innan... hoppas inte det blir så iår!!!

*lånar knapp*

Brukar räkna på 11 mån. från sista bet. datum. Erfarenhetsmässigt har detta stämt bäst på mina ston....

I år har dock mitt sto gått över 6 dagar nu (ingeting i sammanhanget, men man vill ju ha ut de små)...340 dagar för de som räknar så.....Hon skulle alltså haft den 13:e mars....

Blir aldrig helt "klar" i juvret till fölningen, får aldrig vaxproppar...
De andra 2 fölen hon fått, har hon fått precis på dagen 11 mån. efter sista bet. datum. Båda stoföl....

Nu blir jag mer och mer säker på att pendlingen stämmer, d.v.s. hingstföl.....
Så vi får se NÄR damen behagar föla.....pustar, stånkar och stönar gör hon....

mvh
Carina

Sv: Väntans tider

Hej!
Har ett litet ponny sto som visade sig vara dräktigt. Importerade henne i maj-04.Det blev bevisat genom ett blodprov. Undrar om någon vet hur säker jag kan vara på det datumet som blev satt med hjälp av provsvaret.
Detta är första gången för mig. vet ej om hon har fölat tidigare. Hon har iallafall börjat fylla juvret lite. :crazy:

Det som ni kallar ödem är helt enkelt stots mjölkkanaler som löper under magen och känns då mjölken börjar rinna till. Inget att oroas för,helt normalt.

Nu är det min tur att börja "våndas" verkar det som. Mitt sto inseminerades första gången den 4 maj och sista gången den 6 maj. Hon får sitt första föl. Har inte fyllt sitt juver särskilt mycket men kan berätta att det (juvret) växt ordentligt under senaste timmarna. I e m började hon bli orolig. Lägger sig i boxen, äter inte, skrapar med framhovarna, tittar mot magen...igår var hon dessutom lös i magen.

Har skaffat en "baby watch" på Maxi (Ica) som jag varmt kan rekommendera. Har 60-70 meter till stallet och har monterat kameran alldeles utanför hennes box. Sitter vid köksbordet inomhus och ser henne jättebra!

Känns som det är lite för tidigt bara.....hon kanske luras??

Kallar mig för mormor!!!! Hoppas allt nu går bra, vill att hon väntar någon vecka till, det är lite för kyligt ute just nu. I efterhand tycker jag att vi var lite för tidigt ute med betäckning men vi trodde inte att det skulle "ta sig" så lätt!! :eek:

kurre2004 skrev:
Det som ni kallar ödem är helt enkelt stots mjölkkanaler som löper under magen och känns då mjölken börjar rinna till. Inget att oroas för,helt normalt.

De kan visst få ödem, och det är inte "mjölkkanaler".

(Vet inte om det är rätt ställe för denna fråga) Men jag undrar hur ni gjort med försäkring av era föl (eller blivande föl).

Mitt sto är betäckt med hingst med levande fölavgift (ska betalas om fölet blivit 2 dagar gammalt). Sen måste jag ju teckna en vanlig försäkring för fölet och den börjar inte gälla (A1) förrän fölet är 7 dagar gammalt. Vad händer om olyckan är framme mellan dag 2 och dag 6??? :confused: Att teckna foster- o fölförsäkring är nu försent för den försäkringen måste man ta innan dag 300. Mitt sto har gått 319 dagar nu. Det kanske är olika regler för olika försäkringsbolag. Hur har ni gjort? Det är så mycket man oroar sig för nu när det är så nära. :crazy:

Jag ber så mycket om ursäkt :confused: . Missuppfattade visst en aning. Mitt sto har en mjölkansamlig framför juvret. Jag trodde ni menade den för det har jag fått veta är normalt+ att jag kan känna kanalerna under magen vilket jag också har fått veta är normalt i fyllnings tider.

Har försäkrat mina föl från 2:a levnadsdygnet.
Det beror kanske på vilket försäkringsbolag du har? Jag har haft IF till mina. :)

Mitt sto har fått ett ödem mellan frambenen nu (dygn 320). Efter vad jag förstått så är det normalt och inte något farligt? Hon hade inte detta vid sin förra dräktighet.

*lånar knapp*

Mitt sto beräknas föla 12 april. Men nu när jag har läst era inlägg här så har ni räknat från sista betäckninsdag.
Jag har räknat från första dagen, är det fel då?
Hon gick ihop med hingsten i en vecka, fribetäckning.

man ska alltid räkna från sista betäckningsdatum, möjligen från sista brunstdagen om hon bara betäckts tidigt i brunsten... Så lägg du på en vecka till på beräknat fölningsdatum. :)

Vi tror iofs hon kommer föla innan det först beräknade datumet men vi får se,,,man vet ju aldrig....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
9
· Visningar
911
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 000
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 693
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18