Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: väntans tider

Hej Rapp, jag är nog som du, förstagången - otålig, orolig, vill veta allt. Och ju mer jag läser på olika ställen desto mer frågor väcks i mitt arma huvud. Det kan vara bra att ha något stabilt att luta sig emot, rekommenderar boken "Att bli med föl" (ICA bokförlag 2001), den läser jag nästan varje kväll. Mitt sto förväntas föla månadsskiftet april/maj.

Mitt sto svettades ingenting, fick inga vaxproppar, absolut ingenting! Vi trodde inte hon skulle föla, men så gjorde hon det ändå... (i vår närvaro :) ) Det hela gick jättefort, från vattnet hade gått till ungen var ute och hon stod på benen tog det mindre än 5 min... Hon var förstfölerska, hade hon varit van hade hon kanske legat kvar lite längre, men nu var hon så nyfiken på vad som hände därbak...

Hejsan!

I morse när jag va o tittade till mitt dräktiga sto visade det sig att hon börjar på att fylla juvret :rofl: Men det lustiga är att hon ska inte ha förrän i slutet av maj :( är det inte lite väl tidigt att fylla juvret??

Men jag börja undra om hon tog på första insem. ändå... för om hon börja fylla juvret nu så stämmer det in på första insemin. kan det vara så att ve. såg fel när hon gjorde första ultraljuden (18:e) för då sa hon att hon inte var dräktig... och vi insem hon igen och när det var dags för koll, så visade det sig att det befruktade ägget var mkt större än vad det normalt är vid 18 dagar... Eller så kanske hon kommer att föla mkt tidgare än beräknat... :confused:

//kram

Senast ändrad:

Att dom börjar fylla juvret tidigt är inget att oroa sig för. Vissa ston fyller väldigt länge också. Medans andra fyller upp väldigt sent.

Omöjligt att vet kan ha sett fel är det inte. När var hon seminerad första gången?

Jag skulle vilja påstå att det är omöjligt att seminera ett redan dräktigt sto i och med att man ska in genom livmodertappen för att deponera sperman.
Är stoet redan dräktigt så är cervix så sluten att det inte går att få igenom fingret med annat än ordentligt tvång, och det hoppas jag verkligen att ingen försöker med! :eek:

Det som kan ha varit med fosterblåsan vid 18 dagar, du sa den var ovanligt stor, är att det var två fosterblåsor som kletat ihop sig.

hmm det går lånsamt framåt, för varje dag fylls juvrena mera och mera...Tänkte ringa vetrinären så dom kanske kan komma och "öppna" henne ngn gång nästa vecka. (caslick op..) :crazy:
Fattar nästan inte att det är så nära...man har ju väntat såå länge nu. :smirk:
Vad skulle ni önska er för kön och färg, om ni utgår ifrån att allt gick okomplicerat??
Min högsta dröm är att det sticker ut ett stoföl som blir skimmer!! :love:

När beräknas nästa "bukefölis" komma till världen?

:banana:

Dag 316.
Trött i benen. Allmänt grinig - men ändå väldigt gosig. Ibland nervös för minsta ljud. Magen är ENORM, juvret likaså. Vaxproppar. Magen har ändrat form. Banden har börjat släppa. (Det MÅSTE de ha gjort! För de sista dagarna har hon blivit helt insjunken och konstig i formen bak!) Min stackars gumma vill ha ut fölisen nu... Det e för jobbigt nu - "säger" hon! :crazy:

VAKA: Jag köpte en övervakningskamera häromdan. (baby-watch) Men va tusan; kom inte mer än ett par meter från huset, så funkade inte eländet!!! :mad: Så jag har ju 0 koll på läget nattetid... :( TYVÄRR är jag en ensamstående 2 barnsmor som bor på landet med diverse djur, vedhuggning, skolbarn m.m...som MÅSTE göras!!! Har inte en chans/ork att vaka under natten!!! :cry: Så en övervakningskamera med ljud vore ju TOPPEN!!! Snälla...Kan jag få tips på en BRA kamera - som man KAN dra ut till stallet och man får mottagning in till huset! (Stallet ligger bara 30 meter från huset!) Förresten...När det börjar bli dax för fölning; låter stona då - stönar de el nåt dyl?! (Jag har faktiskt varit med om en kalvfödsel! :p Och DÅ tjöööt/råååmade den stackars kossan lääänge innan kalven föddes fram! *stackarn* GIVETVIS är inte en hästfödsel lika, men det kanske är NÅT som är ungefär lika?! :smirk: )

Hejsan!

Tack för alla trevliga svar... :)

Jag inseminerade första gången den 3/6-04 den 23 va jag in för koll (och då var hon inte dräktig). Andra insem var 28/6 och hon kollades den 16 och då var hon dräktig :banana:

Det är alltså inge onormalt eller farligt att hon fyller juvret redan nu??

Mvh Johanna :

Lånar knapp

jaha då vill jag också vara med på ett hörn.
Mitt sto är beräknad till den 25:e första fölet.

Hon har fyllt juver och i onsdags natt så la hon sig ner flera gånger men blev bara liggandes ett litet tag.
I natt så låg hon bara en gång, var allmänt irriterad slog med svansen och bakbenen samt slängde med huvudet.

Känner verkligen att jag vill ha föl nu, då min kompis fick sitt föl i natt en underbar svartskäck hingst :love:

Men om hon är caslicksydd så måste ni ju öppna innan fölningen! När jag jobbade på station tog vi stygnen så fort hästen konstaterades dräktig. Tanken på att hålla stoet sytt långt in i dräktigheten verkar konstig, för tänk om hon kastar?

De flesta ston är ju caslickopererade för att de drar in massa dynga i slidan, och detta kan göra att de kastar, även om cervix ska vara ordentligt sluten under dräktigheten, är det inte nyttigt att ha en massa baskilusker där.
Kastar stona när de är sydda är det inte hela världen, de spricker ju oftast där de är sydda, även om det inte blir så snyggt.

Så roligt med alla små föl :rofl:
Mitt sto (e. last liberty, utrillo) är dräktig med Ulrich Z.
Det är första gången för oss båda :smirk:
Hur många dagar räknar ni med att stona går? Har hört både 330 och 350 dagar....
De andra hästarna i stallet ska avmaskas nu, kan man avmaska henne som vanligt?
Hur gör man med de andra hästarna när den lille har kommit, kan dom gå i samma hage? Är ett sto och en valack (som tycks tro att det är han som ska bli pappa och ha blivit lite hingstig) Får klart gå själva i början...

Räkna på runt 330 dygn. Jag brukar avmaska samma dygn som dom fölar. Första tiden skall sto och föl gå ensammna, tycker jag. Släpper inte ihop förrän efter någon månad med andra hästar. Fast mitt sto är supervaktig och riktig elak mot andra hästar till att börja med.

Men Shady!!! Om man räknar 330 dagar så är ju mitt sto 8 dagar över tiden..... Då MÅSTE den komma snart :)

Förstår att du börjar bli det. Men generellt brukar man räkna på 330-332 dagar eller var det 334. Det är i alla fall vad jag lärt mig, och skall man gå efter shady så stämmer det ju ganska bra.

Jag hoppas på ett skäckföl, brun/vit,,,,helst en hingst men egentligen spelar det ingen roll. Huvudsaken är att den är frisk och är OK.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
9
· Visningar
893
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
996
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka