Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: väntans tider

Hoj hoj. Nu ha jag läst o följt den här tråden lite i smyg.. :angel:

Och jag håller tummarna att allt går bra. :love:

:confused: Hitta något segt i min stos svans i dag, var som en klump o drog man i sär var det jätte segt, var även rosa färgat :confused: Vad kan detta vara? beränkar föla om ca en månad.
Även en annan dag då hade hon något torkat kladd(som om hon brunstat typ) bara en lite "fläck" gick lätt att borsta bort.
:crazy: :confused:

Längtar till fölning, hoppas bara allt går bra o att föl o sto mår bra efter oxå :) Börjar fylla lite nu

:banana: Idag var veterinären ut. Han kände ett huvud och ett ben!!! Känns så skönt att få det bekräftat. ca en och en halv månad kvar. Måste vara den lyckligaste i världen!! :rofl:

Hej allihopa!
Mitt sto är runt 220:e dräktighetsdagen. Hennes första och min första. Jag behöver er hjälp.... :confused: Vad ska göras innan fölning och vad ska göras efter fölning??? Alltså med avmaskning, vaccinering, tillskott osv, osv
Åh, vad spännande med alla fölningar.... Jag bara längtar :love:

Mitt sto är nu i 270 dagar.
Stor och rund. Lite grinig. Äter mycke.
Hon är beräknad till 11 maj.
Lycka till alla som väntar. :bump:

*lånar*

Mitt sto är också dräktigt. Hon ska föla om 4 veckor, den 12 april.

Det är hennes första gång och mitt första egna föl.
Hon är 16 år nu till våren.
I sina yngre år så försökte man få henne dräktig fem gånger utan resultat så det är lite roligt att hon blev dräktig nu.

Bara på en vecka har storleken på hennes juver tredubblats. Det är full rulle på fölet i magen och ibland tycker hon det är jättejobbigt.
Det går massa tankar i mitt huvud.

Tyvärr så står hon ca. 1 1/5 mil hemifrån så jag och stallägaren är väldigt observanta på hennes beteènde. Vill ju inte missa fölningen så det är jätteintressant att höra hur era ston beter sig innan det är dags att föla.

Har förstått när jag läst era inlägg att de kan visa fölningstecken långt innan så jag hoppas jag väljer rätt tidpunkt att börja vaka.

Meningen är jag ska vara där under nätterna.
Vi ska låna en svettdetektor men har inte riktigt kläm på hur den fungerar.
Jag förstår att den visar när hästen börjar svettas men kan man tex. vara inne i huset och så ger den någon signal till något man har med sig in eller? Förstår ni hur jag menar?

Sedan undrar jag hur känsliga fölen är.
Det är ganska kallt i vårat stall, inte dragit på något vis men kallt. Det är klart att det blir varmare när alla hästarna är inne men klarar fölet det eller måste de ha mycket värme?
När kan man släppa ut fölet första gången?

mitt sto

beräknat till den 16 april

har mått kanon hela tiden
de sista två veckorna barsk och slö
äter som två
svullen under buken vätska
fyllt sina ljuver lite
buken spänd
har sjunkit nedåt

skall bli jättekul :-)

De är inte speciellt känsliga, det är nog viktigt att det blir torrt fort om det är mycket kallt. Mitt föl kom 6/1, då var det visserligen rätt varmt ute (+8) men han har klarat den efterkommande kylan mycket bra. Han gick ut första dagen i flera omgångar, nu är han lite över 2 månader och går på lösdrift (dvs de går ut och in som de vill)

Blev lite orolig nu när jag var ute och kvällsfodrade, mitt fullblodssto som är beräknat till 20april, hade genomskinliga "vaxproppar" har inte släppt bäckenbanden. Kan det vara kastning på G?? :crazy:

"genomskinliga vaxproppar" är inte några "riktiga" vaxproppar, utan bara resultat av att en pyttedroppe av den genomskinliga ofärdiga mjölken i juvret pressats ut i luften och koagulerat. Detta är jättevanligt (MIN erfarenhet i alla fall) och behöver inte alls förebåda någon kastning.

För övrigt anser jag att vaxproppar är det mest opålitliga fölningstecknet. På de 15 fölningar jag har varit med om så har jag sett vaxpropp EN gång...

Svettdetektorn fungerar så att du har en sändare på stoet som reagerar på svett (fukt) och skickar en signal till en mottagare inne i huset eller var du nu är. Dö inte av skräck när den väl tjuter, för det låter fördj....igt. Du kan testa att signalen går fram genom att hålla en blöt handduk mot den lilla mojängen som ligger an mot stoets hals. det är bra att ha testat en gång så att du är säker på att signalen går fram till mottagaren samt att du har hört signalen. Jag brukar använda svettdetektor samt kamera och den har alltid larmat som den ska och precis när stoet börjar svettas och det är dags att kliva ur sängen.
Om det är kallt i stallet gör ingenting så länge den har en torr bädd att ligga i. Våra föl får gå ut redan dag 1, men då håller vi stoet i lina. Det gör vi ett par gånger per dag de första 2-3 dagarna eftersom en del ston springer så med sina små. Efter detta får de gå ut flera korta pass per dag, men aldrig så länge att de lägger sig ute. Det blir ett pyssel med ut och insläpp i början, men vi är livrädda för lunginflammation och det är kallt på marken långt fram på våren. (Jag pratar om halvblod)

Mina äldre ston har alltid vaxproppar innan fölning, stora doningar som ser ut som "stearinrinningar" på ett ljus. På yngre ston kan de komma och gå utan att det betyder så mycket.
Precis som du säger är de små genomskinliga propparna väldigt vanliga sista tiden när juvret växer till och är inte i närheten av en riktig vaxpropp.

ameo skrev:
"
För övrigt anser jag att vaxproppar är det mest opålitliga fölningstecknet. På de 15 fölningar jag har varit med om så har jag sett vaxpropp EN gång...

Vad har du för ston??? ;)

Mina(stonas alltså...inte mina egna :p ) ser ut som stelnat,runnet stearin kvällen innan...

Däremot på förstfölerskor brukar det synas mindre...

För mig är det den självklara signalen att det blir föl inatt...

Fast iår får jag vänta till i mitten av maj...suck

Senast ändrad:

Här händer det fortfarande ingenting.

Juvret såg större ut idag, magen ser väldigt kantig ut.

Skickade hem nattvaks-kompisen igår. Har fått för mig att stoet kanske inte kommer till ro och kanske bara vill ha familjen hemma, så att allt är som vanligt....

Fortsätter att vänta.... :smirk:

Har också haft ston som har haft vaxproppar i veckor *ler* så jag litar inte heller på det precis.

Jag skulle inte våga lita på en svettdetektor - jag har haft ett par ston som inte har svettats en droppe inför/vid fölning...

Hos mig är det kamera som gäller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
9
· Visningar
894
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
996
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Leksak som belöning