Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 292
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

shady skrev:
Du lär garanterat inte vara den sista. Vet folk som skall ha i Juli och morotsbitens sto (om hon är dräcktig) skall väl ha i augusti om jag inte missminner mig.

Va?! Den ska hon ju betäcka igen?

Bonzie,
Det verkar vettigt att titta till som du gör. Hur menar du med magkänslan? Är hon lixom inte mogen bara? På nått sätt du inte kan förklara? Eller?

Pialotta och amkm Välkomma! Ni skall ju föla runt midsommar båda två (och flera kommer nog till innan det är klart) så tråden lär nog hållas vid liv.

mvh Eva *Dag 303 idag*

Ja, åren går och man har varit med ett tag... Men oavsett det så skulle jag då aldrig våga låta bli att övervaka fölningarna, men det är skönt att kunna pricka in fölningarna något sånär. Vi tittar på dem i monitorn ofta och även de första dygnen efter fölning har vi koll på dem via kamera. Det är skönt att se att fölen är uppe och äter ofta och att de ser ut att må bra.
Din lösning låter utmärkt. Du behöver bara kika på henne genom fönstret, hon blir ej störd och din nattsömn blir inte lika störd som om du måste stiga upp.
Lycka till!

Magkännslan handlar väl om lite erfarenhet att, "nej än är det nog inte dags", det är vissligen bara mitt andra "egna föl", har fått ett gäng föl där jag jobbat innan men som någon annan skrv tidigare, det är skillnad på "mina barn och andras ungar..". Detta sto är lite för mkt "som vanligt" än så länge, men eftersom jag inte känner henne så jätte bra än så håller jag viss koll på henne, var just ut i hagen och kliade lite på damerna, de blir riktigt keliga nu när de är högdräktiga:)

Jag tycker att mitt sto är lite hård mot den lilla.

Luktar på henne och piper. Igår i hagen kickade hon nästan åt henne.

Är det uppfostran eller?

det var bra att veta att jag inte blir ensam kvar runt midsommar...

Jag tror inte att du behöver vara orolig, det är nog bara uppfostarn och ev lite ömma tuttar.. :)

Själv får man fortsätta att vänta... De har tiden ute om 19, 20, 24 och 32 dgr...

Grattis till er som fått :-)

jättekul

min har gått över 12 dgr nu :smirk:

Jag väntar mitt och hästens första föl. Beräknad till 13 juni. Börjar närma sig sakta men säkert..... :d

GRATTIS Hera!!!!
Äntligen!!! :banana: :banana: :banana:

TACK!
Ja det känns som en gyllene medelväg, som passar för oss..

Lycka till själv nu!

mvh Eva *Dag 303*

Jamen då har du ju jobbat som "barnmorska" förr...

Visserligen lite nervöst för att det är din egen men ändock, du har ju massa bra erfarenheter med dig i bagaget om hur stona brukar kunna bete sig.

Vi får hålla tummarna för din nu!

mvh Eva *dag 303*

Nog är vi fler som skall ha i juni.... här är det dags den 11:e juni. :)
Så det är 286 dygn idag... man håller ju räkningen... Damen det gäller är ett halvblodssto och det är hennes och min tredje fölning :love:

Hera skrev:
Jag tycker att mitt sto är lite hård mot den lilla.

Luktar på henne och piper. Igår i hagen kickade hon nästan åt henne.

Är det uppfostran eller?

Är det hennes första föl? När mitt sto fick sitt första föl var det väldigt hårda tag i början... mycket pip, och bitande när han skulle dia... efter några dygn blev hon mer mammig och beskyddande, men visst kan det vara tuffa tag... när hon fick föl nästa gång var hon helt annorlunda mot sitt föl, mer tålmodig... Lycka till! :)

Det är nog hennes tredje föl, tror jag. Det är inte när hon diar, då piper hon bara om lillan biter fel :smirk:

Det är när de luktar på varandra, då beter sig mamman som hon gör när hon träffar en ny häst. Piper och viftar m frambenet.

Fast hon var inte lika hård mot Lillan idag. Stackars mamma har fullt upp med att trava efter Lillan som galoppar som en tok. Mamma vill äta gräs och Lillan vill bara busa :)

Då kan jag inte skylla på ovana vid smått då! Du ska se att hon blir snällare ju längre tiden går... och det blir mer vardag igen, en del ston är ju mer pip/tjutiga av sig, så det ger sig säkert :)

Hejsan!

Vill börja med att säga GRATTIS till alla er som har fått era föl. :banana:

Själv väntar jag mitt och stoets första föl, och jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra. Är lite nervös :crazy: men det är väl alla mer eller mindre när man väntar föl.

Mitt sto är på 305 dr.dygnet. Så det är ca 1 månad kvar...

Men det som har varit litet "oroligt" är att hon började fylla juvret redan för 1 månad sen... :confused:

Det känns både nervöst men samtidigt spännande, :banana: snart har jag mitt efterlängtade föl :rofl:

// Kexet

Grattis alla ni som fátt föl!

Själv har jag nu ocksá fátt ett.... igár kväll kom hon, men allt gick inte som det var tänkt. :(
Mamma och föl stár nu pá kliniken eftersom stoet igár var i nágon slags chock.
Hon reagerade inte pá nágot, hade hög puls och svettades nágot enormt.
Efter behandling var hon normal över natten, fö att idag igen bli sämre. :cry: Vet fortfarande inte säkert vad det är.
Lilla fölet är en charmig, brun liten dam med stärn och tre vita "fötter". Hon är efter Future - Sack.
Allt var lugnt nu pá kliniken, men jag hoppas ändá att de kan hitta nágot....

Hej igen, har varit lite sparsam med skrivandet, har haft fullt upp - som så många andra här på sidan - med att följa alla andras äventyr. Men nu är vårat inne på upploppet! Idag firar vi min mans födelsedag OCH dag 332. Tillbringade natten i stallet för första gången igår, ganska mysigt faktiskt, dock förtäljer påsarna under ögonen något annat. Madame är glad och nöjd med sitt tillstånd, har börjat fylla ut juvren, men ännu inga spretande spenar. Min man, som inte är nån hästkarl precis lyckades kommentera en kompis dräktiga sto med orden "Imorgon natt kommer fölet" - och så blev det! Så han går omkring med kännarmin och vet helt plötsligt väldigt mycket om detta mysterium....Jag är inte lika kallsinnig, så jag vakar redan nu.

Pirayan - hoppas allt går åt rätt håll :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 393
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
741
Senast: Freazer
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 261
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31