Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 292
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

*lånar knapp*

Hihi, här har vi också ett sto som står och njuuuter av solen hela dagarna.
Men nu börjar dte nog ändå närma sej. Inne på 327 dygnet nu, har släppt rätt mycket i bäckenbanden, har fyllt ut juvret relativt mycket, är svullen i yttre genitalier osv.
Igår hade hon avrit halvknäpp i hagen och rusat runt och tokat sej, och varit lite orolig efter intag (inte ätit, stått och lyft svansen och "slagit ihop läpparna" [så gör hon när hon blir lite uppåt i varv]), men det var lugnt inatt ändå, kollades ett par gånger sent på kvällen.

Har inte provat mjölka ur "mycket" men några gånger har det blivit nu, och idag då - det är helt klart VATTNIGT, men väldigt gult. Helmysko, sist tycker jag mej minnas att det var bra mycket "Klarare" - mot vithållet, längre. Tyder inte det gula på att det börjar närma sej råmjölk?
Idag upplevde jag det som att magen kommit ännu längre ner och blivit mer långsmal. Fölis lever om rätt ordentligt därinne och stoet verkar ha det tungt att båda röra sej och att andas.

Gah, nervös blir man! Men inatt blir det inget vak iaf, än är det inte dags -tror jag inte.
Men vi får väl se imorgon....

anja skrev:
Jag väntar också mitt första föl, det är beräknat till den 11 maj.

Jag är borta och jobbar 50 mil hemifrån så jag oroar mig enormt för att hon ska få för tidigt. Men på tisdag åker jag hem, hoppas innerligt att inget kommer att hända innan dess... min medryttare och sambo håller koll, och börjar det bli på gång åker jag hem innan så klart.

Men det känns ju lite konstigt att inte vara där nu förstås! Det känns faktiskt skönt att kunna gå in här och följa alla andras väntan, så man känner sig lite delaktig. Håller med, detta slår oron över att vänta eget barn, alla gånger! Då har man ju lite mer kontroll över läget...
Våra skall ha ungefär sammtidigt. Mitt skall ha 12 maj. Mitt andra föl. Då fick hon på dag 329 som 11 maj nu då.
Spännande är det fast lite oroligt.
316 dagar i morgon
Har fyllt spenarna men intte riktigt. Inte släppt i bäcken banden ännu. Så det dröjer nog om hon inte luras.

Mitt sto fölade igår, hann precis se halva fölningen. Det gick jättefort ! Det blev en hingst e. Lipton född kvart i nio på kvällen. Så jag behövde inte vaka mer än en natt. Tänker på dig Hera som fick vaka så länge. Tur att allt gick bra ! :bump: Lycka till ni andra !

I går kl 14.15 föddes Armagnac ett STORT hingstföl. Galopperade runt i boxen efter en timme. Tyvärr fick han kolik på kvällen, men det verkar som om Vetrinärens insatts hjälpte till att få ingång systemet. Var precis och kollade till honom, sprang runt som en tokig i boxen!! Jah är sååå Lycklig!! :love: :love:

Då så, nu flyttar jag mig oxå till "andra sidan"

TJOOHOO!!!

Grattis till Nattsudd och Zappohontas! :bump:

Trist att vi som är nyinhoppade på tråden knappt hann se er innan ni fick hoppa vidare till föltråden. Men, men det är ju så det skall vara. Skönt att ni slapp långvaka i stallet :) En Hera vill ingen mera göra...

Välkommen till tråden Cameron, Kima, Anja, Thilda, Joyride och Arapaloosa!!! :) ...och har jag glömt någon "gud förbude" så är du välkommen du med....

Vad roligt att vi är flera "förstföderskor"!!!! En annan hänger inte med riktigt i jargongen och känner sig vilsen i fölningsdjungeln så det är skönt med några som kanske känner igen sig litegrann...

Igår fick jag ta på min häst under magen igen, inte fullt så stingslig även om hon har börjat bita sig i sidorna (såg blöta bitmärken).

Sedan såg jag något konstigt.. I fram, bringan, där den går ner mellan frambenen så brukar det ju kunna vara ett veck i mitten mellan båda muskelhalvorna (eller hur man nu ska uttrycka det). I alla fall där var det två extraveck så istället för att ha två limpor som går ner mellan frambenen så var det fyra baguetter...???
Och sedan liksom fortsatte de yttre baguetterna vidare längs med magen till åtminstone 3/4. Låg som en förtjockning utanpå magen hela vägen...
Nån som haft så på sitt sto? Är det normalt eller?

Är det någon som fattar vad jag menar eller skall jag klämma ett par bilder?

mvh Eva *Dag 303 idag*

Senast ändrad:

Det låter som vätskeödem. Inget farligt och ganska vanligt.

Jag väntar tre föl ungefär 5:e, 18:e och 22:e maj. Vi har inte börjat vaka över det första ännu, en 4-åring. Hon är inte färdig än på ett tag. Kamerorna ska iallafall monteras upp i helgen.

Min pålle VAR på dygn 340 igår, hon står hos min kopis för fölning ca 5 mil bort..Var och kelade med henne igår och sa till henne att matte ville ha hem sina pållar nu...Klockan 23 ringer telefonen och då var det färdigt :banana: :banana: :banana:
En långbent mörk hingst utan tecken blev det. :love: :love:
Ska åka och se "mitt" lilla underverk i em efter jobbet!!!
Bilder kommer att komma på andra sidan senare.
Hoppas nu att det går bra för alla er andra som väntar på era små krabater.

Aha!
Tack Jarrah! :bow: Det låter rimligt som du säger... En annan hade ju liknande när jag väntade mina egna barn, så varför inte hästen...

Såg oxå att du väntar tre!!! Det var till att ta i. Skall du vaka över alla så kommer du ju inte få sova ordentligt på hela maj! :eek:

Grattis till Lille Skutt!!!! :bump:

Med anledning av ovan så måste jag fråga om det är vanligt med dräktighets-ödem på hästar? Jarrah eller någon annan som vet? Är det flera här som har det på sina?

mvh Eva *På dag 303 idag*

*lånar knapp*

Inget föl än här heller, sto ett är på 338dygn idag, haft vit mjölk som droppar i snart två veckor, här om kvällen när vi stod och tittade på henne så sprutade mjölken, men inget föl inte :mad:
Annars mår hon bara bra, njuter i solen, vet inte vad hon väntar på bättre väder kan hon i alla fall inte få... hon väntar kanske tills på lördag för att se till att matte inte är ute och slarvar på valborg :angel: utan håller sig hemma och vakar föl :D

eller så väntar hon in "bästa vänninan" de har väldigt svårt att vara mer än ett par meter ifrån varandra, det stoet är på 308 dygn idag, gick 341 förra året så det är nog ett tag kvar, började fylla juver för en vecka sen...

Vore skönt om sto ett kunde ta och föla snart, så vi får sova lite innan det är dags att hålla koll på sto nr två... Vill ha fölis nu!! :banana:

Mitt sto hade också ett ödem mellan frambenen som sträckte sig bakåt under magen. Det kom runt dag 320, och gick bort på en vecka ungefär.. Min vet sa att det var mycket vanligt, så ingen orsak till oro :)

Thilda,
Ahh!
Så skönt att vi är flera med "ödem-pållar"...
Förvisso sade Jarrah att det är ganska vanligt.... men nojig är man ju...

bonzie,
Då har du redan vakat lite drygt en vecka nu?
Sover du i stallet eller har du kamera och grejjor som många andra verkar ha?

mvh Eva *Dag 303, och ingen fölvakt eller kamera...*

Det är vanligt att de får ödem, inget farligt alls.

Det är nog ingen större fara med nattsömnen. Vi brukar sällan vaka mer än någon eller ett par nätter på stona. Känner man dem, så vet man med ganska stor säkerhet när det är dags. De två gamla kan man oftast säga på kvällen, att i natt blir det... Ungstoet är ju mer osäkert, men med ganska många års vana så blir det ändå inte så mycket "onödigt" vakande. Vi har dessutom flera kameror uppsatta i stallet och tidigare har vi haft en fölvakt till låns. Vi ska investera i en egen till nästa år då vi förhoppningsvis ska få 5 eller 6 föl.

Har vakat litegran sen i helgen, ingen kamera och ingen fölvakt, men ska nog införsaffa till nästa år... just nu kollar vi till henne varannan timme, jag har ca 200m till stallet och mina föräldrar som hjälper mig, så vi bara behöver gå upp en gång i var per natt, har ca 50m till stallet. Än så länge har magkännslan sagt att det inte riktigt är på g än, men när det verkar vara det, då kollar vi dem varje timme. Det är stoets andra föl men hennes första hos mig, förra gången kom hon tre veckor tidigt, så är glad att hon inte gjorde det i år, men hon behöver ju inte gå över tre veckor... vill ju se hur fölis blir:)

Jag kliver in här också eftersom jag också går och väntar å väntar..

Mitt sto är en IC/Tinker och är betäckt med en IC/Tinkerhingsten Winston Light,väntas föla runt midsommar.Är nu på dygn 278..

Och om allt går som det ska så kommer det även ett dräktigt fullblodssto hem till mig nästa vecka,min nya häst.Nu dräktig på dygn 290 om jag minns rätt.
Dräktig med Bugatti Hilltop.

hej på er alla. Ville bara sända en hälsning, man håller ju tummen för allihopa här. Det är dramatik på högsta nivå, skönt att det gick bra för hera till slut.
Om två månader tänkte jag vara här, min kommer på midsommarafton tippar jag. Så jag hoppas att den här tråden hålls vid liv tills dess, jag lär väl vara den siste...

pialotta

Tack Jarrah! Skönt med lite lugnande ord när man som jag är "tvärfärsk" på detta med fölston..

Jag förstår nu att du varit med ett tag så det känns tryggt!

Å det är klart, med lite kameror och kännedom om de enskilda individerna så borde det bli hyfsat smärtfritt..

Sedan kan man fundera över detta med vaka och övervakning.. Många ston, som jag har hört berättas om, verkar "hålla på sig" så länge man vakar. Och så fort det är ett obevakat ögonblick så kläcker de ur sig...

En kompis till mig rådde att inte vaka, nästan tvärtom, för att man inte skulle störa.. Denna kompisen har fått flera fina friska föl... så snurrig kan man bli..

Det blir nog nått mittimmellan... Hage nära huset så jag kan se henne från vardagsrumsfönstret hela tiden. Kanske jag bäddar i vardagsrummet oxå (om jag oroar mig för mycket) Då kan jag sätta mig upp och titta till någon gång i timman.

Och rycka ut om något ser att inte stå rätt till..

Verkar det vettigt?

mvh Eva *Dag 303 idag*

Nejdå, du är inte sist, jag väntar det andra fölet just i midsommar... Det Feliciano-stoet gick förra året över två veckor med förra ägaren, så jag lär nog vara bland de sista.

För övrigt har inget hänt med det stoet som tiden gick ut för i måndags. Lugnt, lugnt.....

Du lär garanterat inte vara den sista. Vet folk som skall ha i Juli och morotsbitens sto (om hon är dräcktig) skall väl ha i augusti om jag inte missminner mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 393
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
741
Senast: Freazer
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 261
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31