Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 293
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

OJ, nu börjar det hända grejjer här!! Har idag haft vaxproppar och ett kanon stort ljuver. Hon är nu väldigt slapp baktill och ser "annorlunda ut"...kanske inatt??
Har hejjar ramsan kanske hjälpt till ?? Ja det återstår att se...

åå jag är liite nervös, kollar henne ofta i natt..

å va spännande :)

min märr har varit konstig ända sen i morse
stirr och det ser ut som hon har ont
inga proppar här
men ljuvret märkbart fyllt
kollar henne ofta

håller tummarna för er
kram

Inget föl i natt, men hon har hetts ätit i boxen och vankat av och an. Nu rinner det råmjölk längs benen och hon är "överkelig".
Släpper ut henne i hagen under övervakning idag....

återkommer...

Hoppas din är på "G" nu Xbella, håller tummarna för dig också!! ;)

Nattsudd skrev:
Inget föl i natt, men hon har hetts ätit i boxen och vankat av och an. Nu rinner det råmjölk längs benen och hon är "överkelig".

återkommer...

Hoppas din är på "G" nu Xbella, håller tummarna för dig också!! ;)
Hoppas att hon kommer snart då. Jag får vänta ända till 16maj på nästa fölis.Tur att jag har två som föddes tidigare i år.

Hej
Igår var mitt sto aldeles tokigt i hagen, hon gnäggade och rusade runt i hagen som en vildhäst... ställde sig vid grinden och sparkade med frambenen, skit tänkte jag, nu är det dags... hon har haft juver sen i lördags...Så när min sambo kom hem och tog hand om dottern sprang jag ut och fixade färdigt det sista i stallet och hon skrek i hagen så jag sprang ut i hagen och hämtade henne och dom andra hästarna, men när hon kom in ställde hon sig och åt.... och inget mer...hur lugn som hellst...

Tack för välkomnandet! :)

Så det är första gången även för dig. Skönt, då är man inte ensam!!
Jag känner mig fruktansvärt okunnig och tycker att det känns jättespännande.

Jag vet ju inte vad som väntar mig sedan och hur det blir när fölet kommer.... lite som när jag väntade mitt första barn ju...

Förstår nu att din måste föla närsomhelst.. För jag antar att det inte är så vanligt att det rinner råmjölk nedför benen. I alla fall inte om det är nära förestående..

Herregud så spännande!

Sover du i stallet eller?

mvh Eva

lånar knapp...

Tänkte bara höra vilka det är mera än jag som väntar sitt första föl?

Och vilka på tråden väntar föl lite längre fram, typ om en månad?
(Jag väntar mitt till den 25 maj)

mvh Eva *som håller tummarna för alla som väntar föl nu i dagarna*

Nattsudd skrev:

återkommer...

Hoppas din är på "G" nu Xbella, håller tummarna för dig också!! ;)[/QU

:banana: :banana: GRATTIS!!!! :banana: :banana: Drar en lättnandes suck, vad skönt att det gick bra för Er! :bow:

Hej på er alla avelskunniga!
Jag är ny här och väntar mina två första föl i år. Ett sto var beräknad tills i går och det andra ska ha i midsommar. Har följt Hera och hennes väntan liksom ni andra - grattis förresten Hera! Att vänta föl är definitivt mycket värre än att vänta barn själv. Tur man har detta Avelsforum - har lärt mig otroligt mycket genom att läsa här, från vilken kamera som är bäst till övervakning till vilken napp som passar bäst om man är tvungen att ge råmjölk genom flaska..... Sedan frågar man ju alla avelskunniga man känner - men det finns ju inga fixa svar, ston liksom människor är olika och tecknen kan variera. Så kameran har varit på i en vecka men stoet är mycket lugnt, fyllt på juvret men inte fullt, och bara genomskinlig "vätska" kommer ur juvret. Man letar ju tecken, vill så gärna se något, men det enda hon kan åstadkomma är väl några extra svansviftningar. Så jag tror jag får vänta minst en vecka till....

_Eva_ skrev:
Tack för välkomnandet! :)

Så det är första gången även för dig. Skönt, då är man inte ensam!!
Jag känner mig fruktansvärt okunnig och tycker att det känns jättespännande.

Jag vet ju inte vad som väntar mig sedan och hur det blir när fölet kommer.... lite som när jag väntade mitt första barn ju...

Förstår nu att din måste föla närsomhelst.. För jag antar att det inte är så vanligt att det rinner råmjölk nedför benen. I alla fall inte om det är nära förestående..

Herregud så spännande!

Sover du i stallet eller?

mvh Eva

Jag har sovit de senaste två nätterna i stallet och det lär ju bli i natt också. Tanken var att vi skulle ha en video övervakning till vårat hus som ligger ca 50 meter från stallet, men tyvärr ligger det ett annat stall i vägen och blockade signalen....
Då tänkte jag sova i cafee byggnaden utanför stallet och köpte då en "babywatcher" som funkade jättebra på dagtiden, men behöver mycket ljus på nattetid för att visa någon bild. (Det sket sig också alltså)
Så, japp nu ligger jag på tältsängen i stallet ihop med gårdens katter. Dom la tex en död näbbmus bredvid mig på huvudkudden i natt....som uppskattning att dom får sova hos mig... :crazy:

Nu skall jag lägga mig en stund på dagen, det lär ju bli en lång natt!

Hej

Jag väntar också mitt och stoets första föl. Hon är beräknad till 5 maj.
Jag har som alla andra engagerat mig så hårt i Hera att jag nästan glömt bort mitt eget sto. När jag började följa Hera var det ju över en månad kvar till mitt sto skulle ha. Kändes ju som om det var en evighet kvar. Så nu när Hera äntligen fick så upptäckte jag att hoppsann nu ska ju min redan ha.
I söndags upptäckte jag att hon läckt genomskinlig vätska på benen. Bäckenbanden har börjat släppa. Hur mycket mer "lösare" det ska bli vet jag inte.
Yttre könsorganen har svullnat.
Jag hade inte planerat att börja vaka förrän på söndag. Vi får se om jag måste börja lite tidigare. Har så fruktansvärt mycket på jobbet nu så jag kan inte ta ledigt.

Jag väntar också mitt första föl, det är beräknat till den 11 maj.

Jag är borta och jobbar 50 mil hemifrån så jag oroar mig enormt för att hon ska få för tidigt. Men på tisdag åker jag hem, hoppas innerligt att inget kommer att hända innan dess... min medryttare och sambo håller koll, och börjar det bli på gång åker jag hem innan så klart.

Men det känns ju lite konstigt att inte vara där nu förstås! Det känns faktiskt skönt att kunna gå in här och följa alla andras väntan, så man känner sig lite delaktig. Håller med, detta slår oron över att vänta eget barn, alla gånger! Då har man ju lite mer kontroll över läget...

Hi hi Du har inte förstått ...det är ju Du som har äran att sova hos stallkatterna !

Jag tror att din märr kommer att få snart, just det där när de börjar tokvandra är ett bra tecken.

Vi väntar också vårt första egna föl, både jag och pållan! :banana: Min far har fött upp tidigare, men då var jag så liten så den erfarenheten räknas liksom inte för mig..

Tror dessvärre hon håller på att göra en ny "Hera", var satt till den 5 april (efter devisen 330 dagar), är nu på 352 och inget tecken i världen på att hon ska föla snart... Trivs underbart i solen i hagen, och äter om möjligt ännu mer mat än tidigare :crazy:
Jag har ett dilemma också - stoet står inte hemma ännu, står hos en veterinär som har koll på allt åt mig. Hon och fölet ska komma hem i början av juni, och jag förväntade ju fölet skulle födas i april. Därför har jag lovat jobbet att jag kunde ta en resa i maj (två och en halv vecka ute), eftersom jag därefter inte kan resa på lääänge... Nu bär det sig ju inte bättre än att fölet antagligen inte hinner födas innan det är tänkt att jag ska resa :crazy:
Jag har ju sett fram emot det här i över tre år (skulle ha vår egen gård innan vi betäckte), och nu riskerar jag att missa det.... :cry:
Plus - mitt sto är en fruktansvärd "enmanshäst", och jag är rädd att hon kan bli en ragata när fölet föds mot alla. Vill just därför extra mycket vara med - tänk om något går fel, och hon inte låter någon annan komma inpå? Tänk om hon inte "accepterar fölet"? Det är vanligtvis bara jag som hon släpper tätt inpå utan att hota. Kan ju bli 100 resor värre om hon till på köpet har ett föl :crazy:

Vad sjutton gör man för att få ett sto att sluta njuta solen och börja göra sig klar!? :eek:

Mitt sto väntar också sitt första föl :) Hon är på sitt 332:e dygn idag. Det har runnit lite genomskinlig mjölk i fyra dagar. Men hon är inte så slapp i bäckenbanden än. Får vaka några nätter till verkar det som.... Har inte eget stall så det blir många turer fram och tillbaka. Lite nervöst är det nu, skulle vara väldigt kul att vara med om fölningen !!

jaha nu har min pålla gått över en dag. undrar hur länge man ska behöva vänta?

Mitt arabsto är beräknad den 25 maj och det är både hennes och min första fölning. Hmm väldigt pirrigt. Men jag omger mig med stallkamrater som har varit med förut. Tack Ulle :bow: .

Det som känns mest jobbigt är väl att jag har henne installad ca en halvtimmes väg hemifrån så man kan ju inte kolla henne riktig som man vill.

//Elisabeth

Thildha skrev:
Vad sjutton gör man för att få ett sto att sluta njuta solen och börja göra sig klar!? :eek:
DET! undrar jag med :D
Mitt jädra sto (Danska, hm danska solnjutare?) njuter och ser ut att tycka att hon är så gudomligt välmående.
Hon var beräknad till 15/4, har gått och muttrat och varit rädd att hon ska föla och få ett rödblackt hingsföl den sista april, dvs det datum som jag tog bort min rödblacka unghingst ifjol.

Välmående såg förövrigt min dräktiga Angoraget ut ifjol strax innan hon skulle, föda, det gick åt h-e, har aldrig hört ett djur skrika så av smärta. Usch nu var jag tok skraj, dumt att tänka på det nu :crazy: :eek:

Väntar stoets och mitt första stora föl (fått b ponny tidigare)

Var beräknat till i går (26/4) men får någ vänta några dagar till. Hon har haft genomskinlig mjölk hur länge som helst, börjar bli slappare runt svansen. Har "kalciun stickor" så lite bättre koll han man (får jag hoppas :smirk: )
Hoppas bara jag inte missar fölningen skulle bli surt ;)

Hur eller vart sitter bandet? har inte riktigt koll på vart det är :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 393
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
741
Senast: Freazer
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 261
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?