Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 293
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

bonzie skrev:
fortsätt på din ramsa du, det är många föl kvar som ska ut innan "bukes-fölvaka" är över för i vår :)
Jahapp, nu är den klar för den som fortfarande väntar. Om den ger resultat måste ni säga till mig så jag får ta patent på den fantasifulla *host* ramsan. Fast det blev som en sång i stället, det kanske funkar bättre än ramsa. Har till och med rimmat :angel:
Melodin kan ni nog lista ut lätt :D

Kallar den för fölningssången. Om inte annat föder de väl av blotta förskräckelsen :D ;)

Nu ska alla fölen ut, ut, ut,
fölsäsongen är snart slut, slut, slut.
Kom igen, ta i och klämm,
släpp nu på, håll ej igen.
Det är inge roligt.

Mjölken droppar ner så vit, vit, vit,
du har kommit ända hit, hit, hit.
Visa nu att du har ork,
Tryck ut fölet som en kork,
i den mjuka halmen.

Matte är nu väldigt trött, trött, trött,
Vill att fölet ska va fött, fött, fött.
Orkar inte vaka mer,
allt är dubbelt som hon ser,
Hon vill bara sova.

Snälla hästen kom igen, gen, gen,
Föla NU och inte SEN, sen, sen.
Föla, tvätta, upp och stå,
Dia, sova, ut och gå,
Njut i varma solen!

När sen bäbisen är torr, torr, torr,
Matte sovit natten lång, lång, lång.
Då ska ni på promenad,
kanske får ni sen ett bad,
Lev nu livet, BÅDA!

Hmm... fantasin tröt på slutet :angel:

Senast ändrad:

Vilken underbart bra heja-sång!

Apropå föla och vaka, är det någon som kan peppa med lite råd?
När bör man egentligen börja vaka?
Jag har en dam på 321 dagar, juvret är stort och hårt men inte mjölkfyllt. Nästan bara körtelvävnad vad jag kan avgöra. Och NEJ, jag klämmer inte fram några droppar här inte! Jag är lite för "mjölkbondig" för att våga göra något sådant.
Hon är väldigt lång, slapp och svullen bak i musen eller vad man säger, men har väl inte släppt bäckenbanden nog mycket.

Skall man börja när ett visst antal tecken uppträtt, vid första tecknet eller har ni någon slags magkänsla?
Nog för att det varit spännande med Heras sto, men jag vill inte göra om hennes bravad!

"Lånar knapp"

Jättestort grattis till Hera och hennes sto!! Kanske man äntligen kan få lite gjort på jobbet nu när fölis äntligen behagat komma ut och när allt gick bra :bump: :bump: :banana: :banana:

Jätte bra hejar-sång:)

ska genast ut och sjunga för min dam så hon sätter fart, 336dygn idag, vet inte vad hon väntar på, bättre väder kan hon ju i alla fall inte få... hoppas verkligen att hon inte tänker vänta in kompisen som är 301 dygn idag...

:rofl: :rofl: :bow: :bow: :bow: :bow:

Den blir nog en hit!! :D :D

Jag ska skriva ut den och sätta upp i stallet, så alla får öva in den tills det börjar bli dags. Då ställer vi upp oss i en kör utanför boxen, så kommer nog tanten att föla fortare än kvickt!

GRATTIS HERA!!! Här är ytterligare en som följt följetongen med spänning! Får nu nästan tårar i ögonen. :bump:

PROSIT - vilken härlig text! Underbar! :bow:

Äntligen, Hera!!!!! Vad skönt för er och ett JÄTTEGRATTIS!!!!! Sov sött....

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Den ska jag skriva u, så att jag kan köra den nästa år!
Kan ju inte annat är fungera!

Det låter som mitt sto ungefär, hon har gått 328 dagar idag. :)

Jag har övervakningskameran på på nätterna och kollar så allt e lugnt innan jag somnar men förväntar mig att det e lite tid kvar än!!

Oj att det var så många som har följt mig och mitt toksto. :)
Känner mig riktigt poppis!

Tack till alla som har stöttat under denna tid. För det har varit riktigt jobbig periodvis. Speciellt efter undersökningen förra veckan, då förutsättningarna inte verkade så bra.

Det hoppas jag verkligen att du förstår att vi har tänkt på dig och ditt sto. Vad blir namnet nu? Hoppas för övrigt att du sovit gott inatt. Kan tillägga att det har inte jag, kompisens sto är på G att föla så jag har vakat i min ensamhet här hemma i min säng. :crazy: Medans stoets matte lungt legat i sängen och tittat på tv med stoet. Konstigt att man kan engagera sig så i en fölning som inte är ens egna så man inte kan sova.

Vilken kanonbra hejja ramsa!! :banana: Skall ut i hagen och dra den för mitt sto, så kanske kanske hon kan ta och klämma lite nu snart!!

I morse var hennes juver som sprängfyllt, trodde aldrig det kunde bli så fullt!! :o Men det läcker lite och det ser inte ut som mjölk ännu, bara genomskinligt klibbigt.

Hoppas på ett Fredagsföl denna veckan!!

Nu är min väntan över!! :bump: :bump: :D

Tidigt i morse föddes en välskapt stor hingst!! :love:
Ska lägga in bilder på föltråden strax!!
Så nu försvinner även jag "till andra sidan".

Lycka till ni andra som fortfarande väntar! :)

Tack till alla som berömmer min lilla visa!!! :bow: Blir alldeles generad här, trodde ni skulle garva åt mig ju!! :bump:

lånar knapp...

Hoppar in här. Nu börjar det bli nervöst... Första gången för både mig och mitt 10-åriga Quartersto som är på dag 301.
Tänkte att hon skulle föla ute, har fixat en bra hage så jag har henne nära hemma, tagit lite av trädgården, nära huset så jag ser från vardagsrummet.
Handlade lite nervöst Klyx igår, så det finns hemma...
Her pendlat och det visar på Hingst.

Spännande är det.. I helgen hade hon börjat sätta juver. Igår var hon tjurig och ville inte att jag skulle ta på dem, inte ens i närheten.

Slutat rida nu då hon börjar bli tjurig och tycker att det är jobbigt.

emmadocdraktig2.JPG

mvh Eva

Prosit skrev:
Tack till alla som berömmer min lilla visa!!! :bow: Blir alldeles generad här, trodde ni skulle garva åt mig ju!! :bump:

Tyckte oxå att den var bra!!! Årets Visa!! :)

Prosit skrev:
Nu ska alla fölen ut, ut, ut,
fölsäsongen är snart slut, slut, slut.
Kom igen, ta i och klämm,
släpp nu på, håll ej igen.
Det är inge roligt.

Mjölken droppar ner så vit, vit, vit,
du har kommit ända hit, hit, hit.
Visa nu att du har ork,
Tryck ut fölet som en kork,
i den mjuka halmen.

Matte är nu väldigt trött, trött, trött,
Vill att fölet ska va fött, fött, fött.
Orkar inte vaka mer,
allt är dubbelt som hon ser,
Hon vill bara sova.

Snälla hästen kom igen, gen, gen,
Föla NU och inte SEN, sen, sen.
Föla, tvätta, upp och stå,
Dia, sova, ut och gå,
Njut i varma solen!

När sen bäbisen är torr, torr, torr,
Matte sovit natten lång, lång, lång.
Då ska ni på promenad,
kanske får ni sen ett bad,
Lev nu livet, BÅDA!

Hmm... fantasin tröt på slutet :angel:

Ska skriva ut den och kraxa den för mitt fjordsto ikväll, börjar viljja få ut den lilla nu :D
Håller med de övriga den var ju bra! :D

Välkommen _EVA_, ja ännu är vi några kvar här på "I väntans tider". ;) Vi är en hög som är med om fölningar för första gången.

Var precis och hälsade på min kompis nykläckta föl E. For feeling
Helt underbar litet sto. Gnäggade glatt när jag gick fram emot henne och stoet, sedan skulle det tuggas lite här och där på mig... :love:

Jag blev helt sjuk av längtan, vill ju oxå ha NU!! (kanske man kan låna den lite sålänge.. :angel: )

Nattsudd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 393
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
741
Senast: Freazer
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 261
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?