Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Hej Hera!
Grattis till fölet.
Själv fick min 4-åring ett stoföl den 19 /4.
Hon var lite pipig mot fölet dom första dygnen, precis som du beskriver men det har gått bort helt. Hos mig är det snarare brist på fostran numer.
Den lilla får nästan göra som hon vill, sparka på mamma, stegra på mamma. :devil:
Jag har haft några fölungar innan men ingen som det är så mkt humör i. :crazy:
Det kanske tar några dagar innan dom tycker att dom pipigt färdigt?!
Mvh B!

Nattsudd skrev:
Välkommen _EVA_, ja ännu är vi några kvar här på "I väntans tider". ;) Vi är en hög som är med om fölningar för första gången.

Var precis och hälsade på min kompis nykläckta föl E. For feeling
Helt underbar litet sto. Gnäggade glatt när jag gick fram emot henne och stoet, sedan skulle det tuggas lite här och där på mig... :love:

Jag blev helt sjuk av längtan, vill ju oxå ha NU!! (kanske man kan låna den lite sålänge.. :angel: )

Nattsudd
Jag har en fölning kvar. Hon skall föla den 16maj. Tur att jag redan har fått två föl.

Vad tråkigt för dig att det blev så med sto och föl. Håller tummarna att det går bra.

*lånar knapp*

Hej, mitt sto är nu på dag 320. Hon ser nästan helt klar ut :crazy: Spenarna var inte fyllda tror jag. men "mjölken" har börjat droppa (dock genomskinlig fortfarande men klibbigare än förut). Jag kommer ju inte ihåg hur hon gjorde i fjol......Mjölken rann men jag kommer inte ihåg vilken färg den hade innan hon fölade :o Tror ni att det är dags att börja vaka? Det känns inte som att det är dags än, men man blir ju såå nojig :o

jag får väl fylla luckan mellan 11:e och 13:e juni, min ska komma den 12:e!

GRATTIS Hera!!!! :bump:

Mitt sto som var förstföderska har lustigt nog hållit sig dödscool med fölungen, hon födde, tittade på honom, la sig ner och somnade!!!

Annars har hon varit gudasnäll, ammat och haft sig men hon har adrig brytt sig särskilt mycket om att skydda sin lille utan den biten har erfarna mormor fått ta hand om! Hon är nog en rätt bekväm mamma!

Camilla

Inget föl i natt heller :mad: , 340 dygn nu, damen är rund och god, mjölken är vit och ömsom droppar ömsom sprutar, helt utslätad i bak och slapp i banden, har sett ut så här en dryg vecka nu så jag tycker damen ska ta och sätta fart :devil: matte vill ju se hur bäbis blir :banana:

354 dagar här - och intet nytt...

Fast nu har solen gett upp och regnet hänger i luften, så kanske, kanske tröttnar hon på att vara enda sto utan bebis snart när hon inte ens kan njuta solen mer :D
Stackars pålla, hon har det hårt.. :p

Prosit skrev:
*Lånar din knapp*
Ni får börja sjunga för era sega tjejer så kanske fölen börjar ramla ut!!! ;)

Men det hjälper ju inte, jag tror hon har bomull i öronen! hon trivs så oförskämt bra i sitt tillstånd, dumma häst :crazy: :D

Då sjunger du inte tillräckligt falskt!!! Gå nu ut och yla för allt du är värd, seså, bjud grannarna på ett gott skratt!!

Håller tummarna för ditt sto! Hoppas att hon snart blir frisk igen så hon kan ta hand om sitt lilla föl! Hur mår hon nu?

Prosit skrev:
Då sjunger du inte tillräckligt falskt!!! Gå nu ut och yla för allt du är värd, seså, bjud grannarna på ett gott skratt!!
:rofl: å jag som trodde att det var för att jag sjöng för falskt! :D
Men grannarna :eek: i h-e att dom sura jävlarna (ursäkta) ska bjudas på underhållning. Nä 4-bentingarna får endast njuta av det :angel:

Pirayan skrev:
Grattis alla ni som fátt föl!

Själv har jag nu ocksá fátt ett.... igár kväll kom hon, men allt gick inte som det var tänkt. :(
Mamma och föl stár nu pá kliniken eftersom stoet igár var i nágon slags chock.
Hon reagerade inte pá nágot, hade hög puls och svettades nágot enormt.
....

Usch låter verklgien inge kul, hoppas att det ordnar sig för er!

En lite fundering som jag kom in på appropå det, ni som har lite mer koll på många fölningar och så. Hur vanligt är det att en häst får någon typ av förlossningdepp? (eller liknande).
Tänkte bara på en kviga som vi hade ifjol, hon hade först en svår förlossning och när kalven väl var ute så försökte hon i dryga tre dagar att ha ihjäl den. Inte kul att se, men sen lossnade allt och det var fullkomligt som det skulle mellan mor och son.
Händer sådant med ston eller ja det gör det säkert, men hur ofta?

Mitt sto har fått någon slags förlossningsdepp, men inte på fölet utan på mig! :cry: Hon ser ut som en :devil: :devil: :devil: :eek: bara hon ser mig, fortfarande (fölis är 14 dagar nu).

Dag 333. Natten var krävande, dvs inte mycket sömn men oj vad det hände grejor! Under hela natten nafsade hon sig mot flanken, vandrade runt, låg och stod om vartannat och framförallt lät hon - stönade, stånkadeoch suckade. Lägg därtill en serenad av pruttfanfarer så har ni ljudkulissen klar för er! Under natten lossade hon i bäckenbanden och musen svullnade och blev mer utslätad. Hon låg mestadels frampå tidiga morgontimmarna och vid halvfem väcke jag tårögd min man och sa att det nog var dags nu. När vi kom ut i stallet stod hon upp och åt hö! Han la på sin kännarmin - ett snett litet leende - och tyckte nog att jag skulle gå och lägga mej någon timma till.
I morse när jag släppte ut henne i hagen tyckte jag att hon rörde sig annorlunda. Hittills alltså rena skolexemplet, peppar peppar. Juvret har fyllts på, men inga proppar än. Får se vad nästa natt ger!

:confused: :confused: Mit sto lägger svansen åt sidan, varför någon som vet :confused: Honhar gått över 4 dagar nu, har fortfarande gensomskinlig mjölk

inget föl i natt heller och nu ser madam ut som hon helt har lagt ner alla planer på att föla, inget mjölkdroppande och helt "skrynklig" där bak, ant så betyder det väl att hon kanske faktiskt tänker föla eller så tyckte hon att det blivit kallt (mulet idag) och därför tänker vänta ett tag till... fortsättning följer...

detsamma med min

slappare i banden bara

gått över 14 dgr nu

skall på valborgsfest

men det blir nöktert ifa att

väntar......

Jo det blir en lugn valborg här också...

Damen är arg som ett bi ute i hagen, springer iväg när man vill hälsa på henne och hon som varit jätte gosig de senaste veckorna...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
11
· Visningar
1 183
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 064
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 696
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka