Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Mitt sto har också stått och legat om vartannat och stånkat och stönat. I magen har det varit jättemycket rörelser de två sista dagarna. Inte sparkar utan stora utbuktande knölar som rört sig längs bukväggen.
Nu har jag och min 5-åriga dotter flyttat till husvagnen utanför stallet så nu blir det campingliv.
Vid 3-tiden i natt låg mitt sto utfläkt på sidan med huvudet usträckt i halmen, ögonen halvöppna och stönade som bara den. Sen efter 10 min stod hon upp igen och vankade av och an. I morse var juvret lite större ytterligare.
Hon är inte beräknad förrän på torsdag men hennes mamma har fått alla sina 5 föl tidigare. Själv kom hon 2 veckor för tidigt.
Jag hoppas på inte allför många nätter i husvagn men dottern tycker det är helkul.

Hejsan!!

Hur pass tidigt kan mjölken börja droppa?? Mitt sto är inne på sitt 308:e dräktighetsdygnet.Och det dropprar ur hennes juver inte mkt med det droppar. Hon började fylla juvret redan för en månad sen. Lite väl tidigt kan jag tycka men tanke på att hon inte är beräcknad förrän i slutet av den här månaden.

Tro ni att det är nära eller kan jag ta det lugnt?? När börjar man och vaka??? Men tanke på att hon har börjat droppa kan det vara rätt nära eller?? Samtidigt så ska man gå på "datum" så är det långt kvar... :confused:

Nån som har några goda råd så skulle jag vara väldigt tacksam. :bow:

//kexet

Min dam började "droppa" med sex veckor kvar till beräknad fölning, först "utspädd lättmjölk" som så sakta har blivit vitare, nu har hon haft helt vit mjölk i två veckor, men ingen fölis än inte, 341 dygn idag...

Hej!

Oj då kan jag känna mig lugnt :) Då är det bara o vänta tills hon vill/har lust att klämma ut fölisen :D

//kexet

Lånar knapp..:))

Ja här är allt förvirrat värre. Maratonstoet som är beräknad till idag d v s är på dag 330 idag har knappt fyllt i juvret alls...
Men..det andra stoet som idag är på dag 321 var igår helt ifylld, helt fyllda spenar och droppande juver och "vaxproppar". "Mjölken" var klar och kladdig och propparna ljusgula och vid hennes förra fölning hade hon det så länge innan hon fölade. Däremot hade hon då inte så färdigfyllt juver och spenar...så det var bara till att kolla extra under natten som varit.
Ingenting förstås....och idag är juvret klart mindre och vi kommer inte att vaka inatt...kanske kolla henne någon extra gång bara.

Men..jag tror stoet som är beräknat till 10 maj kommer att föla före det andra...som redan är över tiden..:)))

331 dygn, lättmjölk i juvret och kliar sänder sig i rumpan på nätterna. Inget föl i sikte ännu,
329 dygn, inget juver men hade bråttom in i kväll hungrig????? Precis samma tecken som förra året (fast med vit mjölk på 3 timmar) när hon fölade på dygn 329.
325 dygn inget juver.
De andra 2 är för långt bort i tiden för att orka bry sig om ännu.

320 dagar. Har ganska stort ljuver. Ingen mjölk.
Verkar lite orolig. Vankar omkring i hagen.
Ville gå inn i boxen. Stod vid grinden och bara ville gåinn. Trots fint väder.
Hon tycker nog det är tråkigt . Har skiljt henne från grabbarna. Hon är nu ensam. TRÅKIGT
Men hon ser dom .
Fölade förra gången på 329.

*knapplån*

Verkar som om vi är en hel drös som skall ha föl först vid midsommar. Vad skönt att man inte är själv så sent ute. Har känt mig lite ensam bland alla andra som redan har fått sina föl :p

min märr har levt rövare i stallet i natt
bäddat å fart fram
halm i vattenhinkarna
jätteljuver nu
skubbat svansen rejält
magen långt bak
fast inga proppar
väntar......
gått över 15 dgr
16 nu då eftersom klockan är över midnatt

*lånar knapp*

Nu har Trollfuxa fölat! Ett hingstföl blev det, en fux med bläs och ev nåt vitt på benen (svårt att se när de är så ljusa). Det är en kallblodstravare e Qvadrigo u Trollfuxa (Troll Jahn).

Det har gått bra hittills och han är på benen och letar mjölken, men stoet har inte släppt efterbörden ännu.

Så nu kan jag också "hoppa över till andra sidan" :)

Hej

Min märr har haft jätte juver hela helgen, det är så stort att spenarna knappt synns... Men jag kommer inte i närheten av juvret för at se om det kommit någon mjölk... Men det verkar som om det har droppat lite på framsidan av bakbenen...
Fölisen har vänt sig i magen... det är bara att vänta och se när den vill titta ut.. men förra året visade hon inga tecken på att föla, inga juver, helt plötsligt gick bara vattnet.. Så man blir ju lite osäker...

Hej

Min märr har haft jätte juver hela helgen, det är så stort att spenarna knappt synns... Men jag kommer inte i närheten av juvret för at se om det kommit någon mjölk... :devil: Men det verkar som om det har droppat lite på framsidan av bakbenen...
Fölisen har vänt sig i magen... det är bara att vänta och se när den vill titta ut.. men förra året visade hon inga tecken på att föla, inga juver, helt plötsligt gick bara vattnet.. Så man blir ju lite osäker...

Grattis EVIS!!! :banana: :rofl: :banana:

Väntar med spänning när vi få komma o titta på hingstfölet :bump:

Vi kommer till er så snart Ostara har fölat... med det tar nog ett till. Oj va kul det kommer att bli, längtar så fruktansvärt mkt till vi får släppa ut hästarna på bete :banana:

Många kramar och lycka till med lillhingsten!!! //kexet

Hej
Är det ingen som fått någott Metallföl ännu.??

Är det någon som väntar Metallföl snart ??
Nyfiken på hur de blir

*Lånar knapp*

Mitt sto är på dag 324, är alltså beräknad till 13 maj. Det är Warsteiner som är pappa till fölis. Är det någon som fått föl med hingst från hippoessentia? Jag undar när brukar man få papper om fölnings resultat? Får man det hem skickat eller ska man ringa och meddela när fölet är fött?

Hej
Lite gulaktigt satt i dag torkat på hennes spenar.
Börjar det närma sig då ??
320 i dag
Eller skall propparna vara stora ??

Hej!

Min dam som är på dam 324 har också gula proppar, det har hon haft ett tag. Jag tror att de "riktiga" vaxpropparna är riktigt vita som i boken "Att bli med föl". Kanske nån med mer avels erfarenhet kan ge ett säkrare svar, men jag tror det kan vara ett tag kvar.

Mina ston brukar inte få vaxproppar... De brukar inte läka vätska på bakbenen i veckor innan heller som de flesta ston här verkar göra, så mina är nog annorlunda... :)
15, 16, 20 och 28 dagar kvar för mina...

Så har även jag halmat box idag då.. :) 30 dagar kvar tills fölungen ska ploppa ut, men jag tror att hon fölar tidigare. Har redan nu fått urgröpningar vid bäckenet, öppnat sig helt till och från i vulvan och jag tycker att hon fyller på liite mer i juvret var dag som går. Mitt sto är E: Son of a gun xx UE: Kariba ox Hon är betäckt med ridponnyhingsten Green river xx..

Mvh Johanna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
11
· Visningar
1 183
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 064
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 696
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka