Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Jaha, då har man tillbringat första natten i stallet. Stoet matvägrade, låg ner och stönade, sträckte på bakbenen, upp igen, svansen lyft - ibland åt sidan, kissade bara en liten skvätt åt gången. Ner igen, mer stön...osv. Juvret är bara lite småsvullet. Hon är beräknad till den 25 maj så jag tycker nog det är lite väl tidigt. Tycker inte heller hon är tillräckligt slapp i bäckenbanden. Tempade och visade 37,5 mot vanligtvis 37,7-37,8. Hmmm... Stoet är 12 år och det är hennes första så jag vet ju inte hur hon är. Men magkänslan säger att det är bortåt 2 veckor kvar. Så inatt blir det hemmasängen. Från tre-fyra inatt var hon som vanligt. Åt med god aptit i morse och såg pigg ut.

Vad tror ni? Låter det som om jag är rätt ute eller borde jag flytta in i stallet tills det är klart? Vissa ston är ju så luriga :crazy: .

Tack Shady och Zappohontas!
Modern har vi tyvärr fátt avliva i lördagsnatt. Hon hade hál pá livmodern.
Fölet befinner sig nu hos den framtida, om allt lyckas, fostermamman i Tyskland och jag är halvdöd efter lángresa och sömnlösa nätter....
Lycka till ni andra!

Tack Alladin och skogstomten.
Fölet már i alla fall bra och är en riktigt tuff liten dam. Blir hon nu kvar i Tyskland, sá kommer jag inte att se henne sá ofta tyvärr, men man har ju inte sá mycket val.....

Nej vad trist för dig. :cry: Sicken tur att du hittade en fostermamma till fölisen så har du fölisen att glädjas åt. Lycka till ! Hör av dig hur det går :smirk:

Pirayan,
Inte varit inne på några dagar... Och vad läser jag!!!???!!!
Vilken rysare du varit med om! Vad jättejobbigt för dig att förlora ditt sto.
Hoppas nu att det går väl med amman så ditt föl klarar sig.

Tumhållningar för din fölis och en stor tröstkram till dig.

mvh Eva

*AraSlei*

Kul att höra att någon fler tro att deras sto ska föla tidigare,.. :) :bow:

Mitt sto är inte beräcknad förrän i slutet av månaden... men hon har sett "klar ut" länge. Hon började fylla juvret för över en månads sen och för en vecka sen droppade det genomskinligt "mjölk". Nu rinder det mer och mjölken är vitare... hon är väldigt slapp i slidan... däremot vet jag inte om hon har släppt bäckenbandet än ( liten dum fråga men hur ser man det?? :confused: )

//Kexet

Det låter ju som att hon kan klämma ur sig en fölis snart iallafaal! :) Mitt stos juver går fram och tillbaka, men "mjölken" är fortfarande genomskinlig, har vitnat liite dom senaste dagarna, men hon droppar inte något än. Mitt sto gick ju över en månad förra gången, så vem vet, hon kanske kompenserar med att gå en månad för lite denna gången.. :p

Tror vi får föl i natt, mjölken klar för fölning(vat det i snart två dygn) och så äter hon dåligt nu på kvällen. Hoppas hoppas

Tjo ho!!!

ja i dag var ena bakbenen "kladdigt" av mjölken.... men hon äter som en "häst" ha ha ha dvs att hon forfarande äter jätte bra, och hon är lugn som en filbunke... :rofl: så det verkar vara ett tag till innan hon tänker klämma ut fölisen... men man vet ju aldig :confused:

Ni som har haft föl tidigare... hur pass långt innan fölningen brukar era ston ha haft "vit" mjöl??? (ej genomskinligt utan som lättmjölk) Vissa säger att det är rätt nära när mjölken har gått från att ha varit genomskinligt till att den är vit??? Är det någon annan som har en annan teori???

Alla svar är varmt välkomna!!

Tack på förhand//Kexet

jag har fått stoföl född i kväll vid halv elva ungefär

missa fölningen precis

jättefin

:banana: GRATTIS xbella GRATTIS :banana:

(tråkigt att du missade fölningen, men huvudsaken är att den gick bra?! )

Lycka till i framtiden med stofölet Önskar Kexet

Senast ändrad:

Så var det dags för mig att byta tråd !!
En liten hingst kom till världen natten till igår - mer info och bilder finns i föl-tråden :bump: :banana: :bump: :banana: :love: :love: :love: :banana: :bump: :banana: :bump:

Ville bara säga mht juver/mjölkdiskussionen ovan, att mitt sto inte satt ordentligt juver innan fölis var 3 timmar gammal !!! :crazy:
Det fanns dock råmjölk som det skulle, men inga spenar för fölis att äta från, de var liksom en del av det lilla juvret. Vi fick mjölka ur det som gick (ca 3 dl) och ge med nappflaska. Helt plötsligt så fylldes dock juvret på bara någon timme, och vi behövde inte använda råmjölkslagret ändå! Skönt..

Så det är nog väldigt individuellt hur de sätter juver, och hur lång tid det är kvar. Men, oftast så följer väl de flesta ston "normen" och är inte sådana undantagsfall som mitt...

min märr likadant
inga proppar spänt ljuver

fick mjölka
men sen grejja hon allt själv

skönt att vakandet är över att man kan leva normalt igen :smirk:

Nu hade jag det så "bra" att jag inte behövde vaka (speciellt eftersom mitt sto gick över rejält, 29 dagar), men jag har ju varit på helspänn precis hela tiden, och inte gått en halvmeter utan min mobil :D
Skönt att slippa ovetskapen, och kunna fokusera på att ta så bra hand om fölet som möjligt istället. Det är dock lättare sagt än gjort för en "nybörjare" som mig - skönt att ha expert-hjälp :banana:

ok, men jag funderar på om du kanske borde ta vara på mjölken som rinner? För de kankse är risk att all råmjölk rinner ur annars, o de är ju inte så bra! Vi får sätta ihop en hejjaramsa så hon kläcker ur sig fölungen snart..:) Vad heter stoet??

Börjar det närma sig för mitt sto ??
Börjar se lite anorlunda ut i baken. lite slappare lite rött fanns där också.
Tuttarna är stora och umma. Kletigt på dom.
Hon stunar och pustar. Jobbigt tycker hon att det är nu.
Äter sakta och sämre än förut.
Hon är på dag 322 fölade sist på 329.
När skall man börja vaka ??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
11
· Visningar
1 142
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 063
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 696
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka