Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Du kan ju känna på svansen/svansroten. När mina ston varit nära fölning så "sitter svansen löst". :)
Mitt ena sto blir inte alls så insjunken i "bak-kärran" att det syns, men då känner jag bara på svansen istället.

Dag 340 - en mycket trött matte som har tillbringat nätterna i stallet sedan dag 328. Men skam den som ger sig :devil: Hon är mycket lugnare i boxen nu, står mest och stånkar och stönar och har inatt gnuggat rumpan så mellanväggen in till mitt andra sto bågnar. Mitt andra sto tar stor del av vad som händer - hon blev mamma för tre år sedan, och hennes "mullergnägg" tolkar jag som uppmuntrande hejarop åt stallkompisen. Men nu måste det ske snart, eller? Bäckenbanden slappa, juvret fyllt men inga proppar. Igår hade jag tänkt ta en skogspromenad med henne, men vi kom inte särskilt långt. Det var alldeles för besvärligt för henne! Så nu ska vi snart se vad denna natt har att ge :angel: :angel:

Hon har ändrat utseende i bakdelen ser ut som kycklinglår!!! Kan det vara detta?

Igår kväll var hon bara lite mjukare kring svansen, det dallrade liksom lite när man tryckte där. Men ingen dramatisk skillnad. Släpper det mer än så för alla ston innan det är dags, och hur strax inpå kan de göra det??

Hon biter sig lite i sidorna också men är annars precis som vanligt, lugn och äter bra. Det känns som det är ett tag kvar. Men nu längtar jag efter fölungen! Dessutom börjar höet ta slut så det vore bra om den kom ut nu så jag kan få ut dem på bete ;)

**lån*

Min går ut 15:e maj och nu har jag införskaffat en övervakningskamera till athena( som har min märr hemma hos sig) fast det dröjer nog ett tag till vad det verkar som..om hon inte fyller i megafart det sista..har dock mjölksträngar framför juvret..inte vet jag vad det betyder :D

Hej alla blivand "mammor" !!!

Läser att vi är några som verka vara i samma sits... att det verka vara nära... :banana: Blir spännande när fölisarna bestämer sig för att göra entre :rofl:

Min har inte heller släppt bäckenbandet... annars ser hon rätt "klar" ut, men hon är inte ett dugg besvärad av magen än så länge... travar glatt ut till hagen (dörren till hennes hage är i boxen brevid... så hon går ut själv :rofl: )

Håller tummarna för alla er som har börjat vaka...

Kramar från Kexet

Hej!

Mitt sto är på dag 329 och i morse så hade hon stora gula kådaliknande vaxproppar. Nu är det nog inte långt kvar :) Hon är lite mer social än vanligt och håller sig vid leddet i hagen och gnäggar när man pratar med henne. I fjol så fölade hon på dag 337 och mjölken sipprade längs benen. Så gör hon inte nu, det läcker lite men inte som i fjol. Åhh! att det alltid ska vara så svårt att avgöra :devil: Får väl se hur hon ser ut i kväll vid intag, om det håller sig nån dag till :smirk:
Man börjar ju liksåm bli lite otålig nu :bump: Hur ser den ut!? Hur är den tecknad!? Vilket kön!? etc. Ja, ni vet ju hur det känns..... :D

Jo tack nu vill man ju veta hur bäbis ser ut, är på dygn 347 nu, trode det kankse kunde vara på g inatt, men icke :mad:

Var just ut och kollade till henne i hagen och då var hon jätte gosig, förra helgen var hon arg på allt och alla... :confused:

Att hon drar ut på årets fölning gör ju att det blir sent nästa år också och då hon ska smineras med fryst så är ju inte fölbrunsten aktuell heller... Men först ska årets komma ut och må bra, har två spekulanter på den som också ringer med jämna mellanrum och frågar om hon fölat än...

Dag 325
Här börja hända saker.
Hon är orolig. Lyfter på svansen iett iett. Skvätter kissar lite. Det är nog värkar. Hon rycker till i bland. Då gör det nog ont.
Gulaktiga proppar på tuttarna.
Jag ställde inn henne i boxen nu.
Vi skall ha korfimation i dag. Då passar hon säkert på. När jag inte har tid möjlighet.
Kanske i natt eller i kväll

..och mitt sto på dag 336 ger ännu inga tecken på att fölet är på gång..men det känns lite lurigt att försöka sig på att bedöma henne eftersom hon aldrig fölat här förut och jag fått berättat att hon lurats mer än en gång inför fölning.

Den andra tanten som nu är på 327 har sedan en vecka haft gula "kådaktiga" proppar och emellanåt har det runnit av klar "mjölk". Idag börjar det dock bli vitare...och det är nog dags att börja vaka i natt.
Förra fölningen skedde på dag 329....efter att hon haft kådproppar i en månad...och vi vakat lika länge..:))
Fördelen med att dröjer med riktiga tecken är väl att man än så länge är hyfsat utsövd...

Men...nu vill jag verkligen se fölen...

Här är det fler som väntar..... dag 341, juvret blev något större häromdagen och kanske att bäckenbanden har släppt lite till, om man riktigt vill se några tecken alltså, annars är det väldigt lugnt. Inga vaxproppar, äter och rör sig precis som vanligt.

Svårt det är när det är första gången - skriver dagbok, så jag ska veta tills nästa år. Nu ställer jag klockan på natten och kollar kameran i sovrummet, men än så länge så har det varit så lugnt, så jag har kunnat lägga mig ner och sova direkt.

Jag som trodde det skulle bli före helgen, så man hade kunnat ägna hela långledigheten åt den nya fölisen.... tjohej du, får nog vänta tills nästa helg känns det som, men den som väntar på något gott...

Dag 327. Sista dagarna har juvret varit lika stort både morgon o kväll. Hon har ej fyllt spenarna än. Har haft rätt mkt förvärkar. Mycket mjukare , slappare vid svansen idag. Att det ska vara så svårt o veta när man ska börja vaka. Det är bättre att vaka för länge än inte alls. Har haft ett sto innan som fyllde juver o spenar efter fölning så man vet ju aldrig. :bump:

Oooo vad jobbigt det är o vänta :smirk: (fler som tycker det?)

Mit sto har nu (bara) gått över 13 dagar men känd som en evighet.
Hon hade i alla fall i morse vaxproppar så det närmar sig ju(får vi hoppas :) )

Ja ja är väll bara o vaka vidare :D

Joyride skrev:
Oooo vad jobbigt det är o vänta :smirk: (fler som tycker det?)
Nej oh nej, jag njuter av varje dags väntan :devil:
skrutt häst, klämm uuut. :D
Har gått över 3 veckor nu, är hur pigg som helst, men nästa helg är sambon bortrest så då lär väl både hon och kvigan klämma ut. :eek:

mitt sto vart betäckt 16,18,20 maj 04. och borde alltså ha fölat i mitten-slutet av april, men hon har förtfarande inte fölat och nu gått över ca 20 dygn.
hon konstaterades dräcktig med ultraljud på 25e dygnet.
men nu börjar jag vara orolig, juvret är inte det minsta fyllt, lite svullet men ingen mjölk, hon är bred över rumpan och tjock men inte direkt någon hängbuk.
hon har blivit mjuk på sidorna av svansen (men inte sladdrig) det rör sig i magen och lixom rycker i den.
Hon är väldigt pigg och glad och busig, så hon verkar må bra.
men nu börjar jag vara rädd att hon kanske inte har något föl eller att det är något fel på det.
veterinären säger att så länge hon verkar må bra så ska jag fortsätta att vänta.

Dag 330

Mjölken var grå/vit i morse och den droppade på bra.Det sparkar en hel del där inne i magen och hon värkar måttligt road av det :smirk: Har varit lite irriterad i hagen i dag och det såg nästan ut som om hon hade lite värkar nu: Hon tittar lite på magen och piskar med svansen, har svårt att stå bekvämt. :smirk: Hoppas att den kommer i natt :bump: Men hon kan vara lite lurig....I fjol så visade hon inget alls att hon tänkte föla när jag vakade (har ingen kamera utan får springa fram å tillbaka :eek: ) så jag missade hela fölningen :mad:

En bekant till mig fick ett hingstföl efter Silvano för ett par dagar sedan, ska dit och tjuv kika efter min fölat. :)

Undrar om du kan säga vad det var förstam mer än Silvano på den ungen ?

Hälsningar Helen

Min foderhäst. Tja... Mamman är e: saddelbred u: islandshäst. Pappan är okänd. Jag tror att pappan är ett halvblod (?). Är inte helt säker...

Det känns rätt jobbigt att vänta ett nytt föl, pga min sorg efter min döda bebis fortfarande är djup... (Saknar min älskade bebbe så hemskt... :( ) Fast å andra sidan tror jag det kommer kännas bättre, bara den nya har fötts fram!

Stod och kollade på pållas mage, när hon åt hö i hagen idag: Bebbe levde rullan som bara den! Stoet stod och viftade på svansen och lyfte på bakbenet lite då och då allt eftersom fölis sprattlade i magen! Undrar hur förstföderskorna tänker, när de känner rörelserna i magen?! (Mitt förra sto, som väntade sitt 2:a föl-hon bara stod och njöt, när bebisen levde rullan i hennes mage!) De borde bli fundersamma när de känner sina första fosterrörelser?! :p

Dag 341. Idag stängslade jag och dottern en "innan-betet-hage" och släppte den överdräktiga och kompisen där. Oj vad de raceade, helt utan besvär helt plötsligt, hon som stapplade fram då försökte gå en promenad igår! På kvällen tog vi in dem som vanligt, och vi människor däckade framför en rolig film på tv. Vid tiotiden tog jag mitt pick och pack för att traska ut till sängen i stallet, kastar en blick genom fönstret mot stallet först och ser henne bete sig lite underligt. Vi rusar ut, och i halmen ligger en alldeles blöt liten fölunge och drar sina första andetag! Helt fantastiskt! Allt gick som på räls, efterbörden kom som den skulle (har någon annan försökt att jämföra den med bilden i "Att vänta föl-boken" och lyckats?). Det lilla stofölet reste sig efter 40 minuter och diade en MYCKET stolt mamma. :love:

Är på dag 323... Juvret varierar i storlek från dag till dag. Det ser ut som hon har käkat en stor pilatesboll till middag... :rofl:
Hon verkar jättenöjd med att vara dräktig! Men hon verkar ha utvecklat nån form av "glåda" iom dräktigheten. Hon har tex aldrig gillat när jag har använt piggborsten förut, men nu fullkomligt älskar hon när jag borstar med den. Sedan när jag är klar med borstandet står hon och visar var jag ska klia henne. Och helst ska hon klia tillbaka... Även fast krubban är full med en massa mat så vill hon hellre att man kliar henne på div ställen...
Bara hon inte lär fölisen... kommer inte ha några fingrar kvar isf... :D

/Malin

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
11
· Visningar
1 100
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 002
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 696
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka