Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Molekyl skrev:
Är på dag 323... Juvret varierar i storlek från dag till dag. Det ser ut som hon har käkat en stor pilatesboll till middag... :rofl:
Hon verkar jättenöjd med att vara dräktig! Men hon verkar ha utvecklat nån form av "glåda" iom dräktigheten. Hon har tex aldrig gillat när jag har använt piggborsten förut, men nu fullkomligt älskar hon när jag borstar med den. Sedan när jag är klar med borstandet står hon och visar var jag ska klia henne. Och helst ska hon klia tillbaka... Även fast krubban är full med en massa mat så vill hon hellre att man kliar henne på div ställen...
Bara hon inte lär fölisen... kommer inte ha några fingrar kvar isf... :D

/Malin
Så är min tant också, det kliar, matte klia mer! :D
Får jätte skojig mule, tapirnos.

Igårkväll vart jag nästan lite optistisk, hon travade längs stängslet och vill IN, det har aldrig inträffat förr, men föl? icke då. :eek:

Kommer ej i håg vad det var mer....Nån gammal svensk dressyr hingst tror jag att det var i alla fall.... :o

Nu vet jag (SMS) Silvano-Marino-Salvan

Dag 339

Igår kväll var mjölken som lättmjölk. Lite tunnare kanske. Juvret stort både morgon och kväll. Men i morse var spenarna helt utfyllda också. Jag hade ju hoppats på en fölis nu i helgen när man var ledig 4 dagar men icke. Hon har de senaste nätterna legat ner vid 23-tiden varje kväll, växelvis på mage och helt utsträckt stånkandes och stönande. Men efter 20-40 min ställt sig upp vandrat runt lite och till slut ätit hö, resten av natten står hon.

Sambon (icke hästkunnig) sa tvärsäkert förra måndagen att den kommer inte förrän nästa tisdag. Skulle inte förvåna mig om han får rätt. I så fall lär jag få höra det i åratal.

Dag 343

Ha, ha, känner igen det där med tvärsäkra sambos/män..... har en som blivit avels- och dräktighetsexpert de senaste månaderna.

Inget föl här heller, bara ett juver som snart sprängs. Fullt i, framför, bakom - ser mer ut som ett kojuver än ett hästjuver. Har varit många och beundrat hennes fantastiska juver i helgen.....
Mjölken börjar bli stadigt grå och lite tjockare (förmodligen önsketänkande från min sida...)

Baken ser dock likadan ut - ingen förändring där ännu.

Dag 328 I morse var juvret väldigt stort. Spenarna har inte fyllt ut riktigt än. Har blivit riktigt mjuk vid svansen. Det dröjer nog några dagar till. Är ledig till fredag så kanske. Det är så spännande vill se vad det är för något där inne. :rofl:

cameron skrev:
Dag 343

Ha, ha, känner igen det där med tvärsäkra sambos/män..... har en som blivit avels- och dräktighetsexpert de senaste månaderna.

Hehe jo det där känner jag också igen, i brist på sambo (även om pojkvännen var här i helgen och sa att jag måste prata snällt med henne så fölar hon, inte gnälla på henne....) så har min pappa(har stona uppstallade på mina föräldrars gård) sen i vintras hävdat att första stoet kommer att komma tre veckor sent och nästa sto två veckor tidigt så får vi två föl samma natt, så blir det inte har jag sagt men börjar tro att han kommer att få rätt...
sto 1, 349dygn idagser ut som hon gjort de senast 3-4 veckorna vit mjölk som droppar/sprutar, utslätad ibak till och från, relativt slapp i bäckenbanden, i fredags var hon betydligt slappare men inget föl inte.. ser ut som mitt andra sto brukar göra kvällen innan fölning... men fölar nix... "jag väntar på kompisen jag.."
sto 2, 319 dygn har fyllt juver men inte spenarna, rund som en boll, ser ut att ha plats för mist 2 :o vem vet hon kanske kommer först.. fast hon är seminerad en månade senare... :confused:

*snor knapp*
Nu har min Ironia äntligen klämt ur sig sitt föl!
Jag hade "gömt" mig så att jag inte skulle störa när jag vakade och hon visade klara tecken på att något var på gång. Vandrade runt och krafsade i bädden.
Bäckenbanden var släppta och hon droppade lättmjölk under dagen.
Jag fick vara med under hela fölningen och allt gick så smidigt och bra som jag aldrig hade kunnat tänka mig! :love:
Bild kommer i den andra tråden ikväll.

Nu har hon sen i går i alla fall vaxproppar så det ser ju ut som att bebisen skall titta ut snart :D
Får hoppas det i alla fall, för snart orkar jag inte vaka mer :smirk:

bonzie skrev:
Hehe jo det där känner jag också igen, i brist på sambo (även om pojkvännen var här i helgen och sa att jag måste prata snällt med henne så fölar hon, inte gnälla på henne....) så har min pappa(har stona uppstallade på mina föräldrars gård) sen i vintras hävdat att första stoet kommer att komma tre veckor sent och nästa sto två veckor tidigt så får vi två föl samma natt, så blir det inte har jag sagt men börjar tro att han kommer att få rätt...
sto 1, 349dygn idagser ut som hon gjort de senast 3-4 veckorna vit mjölk som droppar/sprutar, utslätad ibak till och från, relativt slapp i bäckenbanden, i fredags var hon betydligt slappare men inget föl inte.. ser ut som mitt andra sto brukar göra kvällen innan fölning... men fölar nix... "jag väntar på kompisen jag.."
sto 2, 319 dygn har fyllt juver men inte spenarna, rund som en boll, ser ut att ha plats för mist 2 :o vem vet hon kanske kommer först.. fast hon är seminerad en månade senare... :confused:

Min häst är på 316 och ser ut som du beskriver ditt sto som är på 319. Hon har varit klar länge... medans kompisens sto har gått över 9 dygn och haft vaxproppar med inte fölat än, kompisens sto har inte vit mjölk än... :confused: Medan mitt sto som är en månad efter har vit mjölk i juvret...

Om inte kompisens sto fölar snart lär nog mitt sto få före eller så samtidigt.. :banana:

Men än så länge får vi vänta...

knapplån..

Ikväll 22.40 föddes årets första föl (av två) hos oss.
Det var detta stoets andra föl och precis som förra gången föddes fölet på dag 329..ja faktiskt skilde det bara en timme jämfört med förra gångens fölningstid.

Det blev bara två vaknätter..vilket var väldigt skönt eftersom vi förra gången vakade på henne nästan en månad. I år har vi ju varit med henne en gång tidigare och det var därför inte så svårt att tolka tecknen. Vi var helt säkra på att den skulle komma inatt eftersom hon hade rinnande mjölk idag på eftermiddagen.

Det blev ett stoföl, svart (nu silvergrå) med stor bläs och två vita bakfötter.
Hon är e. Métall ue.Guinness-Arram-Bordeaux

men..jag lämnar er inte för det....vårt andra sto är nu på dag 339..och verkar än så länge inte fölningsklar. Inga vaxproppar...och inga fyllda spenar. Juvret i övrigt verkar klart..och det är svårt att bedöma hur fölningsklar hon är eftersom det är hennes första föl hos oss.

Dygn 340

Nu i morse hade mitt sto något på spenarna. Det har alltså läckt typ lättmjölk. Och bildats klistalliserade toppar. Är det vax-propparna? Trodde de skulle vara mer som vax.
Detta var mer som kristalliserat. Då kanske sambon får rätt i alla fall. Det kanske blir en tisdagsbebis. Tänk så odräglig sambon kommer att vara då.
Hoppas i alla fall att det snart kommer en fölis. Har tröttnat på att sova i husvagn. 10 nätter nu. Har slut på böcker och tidningar att läsa och skulle gärna sova en hel natt i min egen säng.

Dag 344

Jiippii, jag har också fått vaxproppar! (Ja, inte jag alltså.....) I går när jag tog in henne på kvällen fick jag inte ens närma mig juvret - har alltid gått bra att klämma och känna, men i går var det omöjligt. Så kanske att det äntligen närmar sig nu! Men hon har fortfarande inga förändringar där bak, ser ut som vanligt. Har även varit lugn i boxen i natt och legat ner och sovit som vanligt. Men målsättningen (=önsketänkandet) nu är att det blir en fölis på fredag!

Vuxna hästar ihop med små föl?
Vilka erfarenheter har ni av hur andra vuxna hästar reagerar när det kommer ett nytt föl till hagen? Jag funderar över hur jag ska lösa min situation... jag har två halvblod, stoet som fölar om en månad och hennes senaste föl (valack född 2000) dom är väldigt goda vänner, står alltid ihop och kliar varandra o.s.v. och stoet visar inga tecken på att vilja vara ifred för honom, snarare tvärtom! :love:
Men hur kan han tänkas reagera på det nya fölet? Det har ju alltid bara varit han och mamma :) Han gick i och för sig ihop med en shetlansponny när han var 1 och 2 år, och det var tuffa tag dom emellan... fast shettisen var tuff och sade ifrån! :cool:
Någon som har varit med om liknande situation?

Jaha, nu har jag sovit första natten i stallet. Tillls nu har juvret varit stort men inte helt fyllt, och spenarna ungefär som vanligt. Igår kväll var juvret och spenarna sprängfyllda (genomskinlig vätska), och jag tyckte magen hade sjunkit ännu mer neråt och bakåt. Hon hade också små kådaliknande toppar på spenarna, är det vaxproppar?! Jag hade nog också föreställt mig det mer vaxigt.

Nu kanske hon får bebisen snart!! Hon är beräknad till 11 maj så det vore ju alldeles lagom. Någon borde ju komma i tid också, det verkar som om "alla" kommer för sent här på forumet!

Rotterö, hur går det? Har det kommit något föl ännu??!

Just de kristalliserade kådaliknande kan enligt min erfarenhet finnas förhållandevis lång tid före fölningen. Först när det verkligen närmar sig övergår det till att vara lite vit-grågrumlig..och sedan helt vit mjölk.
Mitt sto som fölade inatt hade haft "kåda" i ungefär en vecka, gråvitt två dagar..och vit droppande mjölk under gårdagen.

Men förra fölningen hade hon "kåda" i nästan fyra veckor så det kan nog skilja otroligt mycket..

Hoppas ni slipper vänta mycket längre...

Mitt sto har fått "vitgenomskinlig" mjölk nu, o hon var så arg igår!! Fick knappt titta på magen.. :devil: Men vi har 2 ston till i stallet som har haft föl förut, tänk om dom försöker ta fölet ifrån min förstagångsmamma? (hon fölade i fjol men fölungen dog så detta är hennes första levande fölunge)

Ja du anja, jag påstod ju redan för tre veckor sen att hon inte skulle föla i förtid. :D
Anser fortfarande att dräktighetstidens längd borde ökas.
De 330 -335 dagar som påstås i böcker skulle nog behöva vara minst 340 dagar.
Av de nio föl vi fått här hittills är den kortaste dräktigheten 11 månader och fem dagar. De övriga har gått minst 2 veckor över 11 månader.

Håller med dig. 11 månader + en vecka blir drygt 340 dagar. Det stämmer bättre på våra märrar iallafall. Har en 4-åring som är på ca 340 dygn idag och det ser ut att dröja lite till. Jag räknar inte dagar utan tittar mer på hur stoet ser ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
9
· Visningar
916
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 000
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 693
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka