Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Dag 331. Hennes juver är fortfarande stora o spända, både morgon o kväll. Spenarna är inte utfyllda. Hon är mkt slapp bak. Är ju så nyfiken på vad det är där inne. Få se om jag vågar vänta några dagar till med att passa på nätterna. Vet ju inte riktigt hur hon kommer att se ut när hon är färdig. :bump: :bump:

Dag 334.

Inget föl i sikte :mad:

Är såå trött, trodde verkligen att det skulle komma i natt.....Sov en stund i grannboxen (brr kallt,har ute stall).Mjölken sprutar ur henne och jag är rädd att kvalitén ska bli dålig.Hon är totalt kladdig på benen :smirk:
Hoppas att den kommer SNART :bump:

Hej Alla

Nu har mitt sto fått mjölk i ljuvret, hoppas hoppas att den lille tittar ut snart...

Ahh!!
Cassan och Zini skall oxå ha inom kort tid ser jag *hade missat*.. Fast det lär väl finnas flera i buskarna som skall ha i dagarna....
Håller tummarna för att det skall gå bra för er med! :)

Stall Olitten...
Du har mitt medlidande... din stackare..

mvh Eva *dag 318*

Ååh, tänk om man hade sån lyx att kunna vaka genom vardagsrumsfönstret...

min pålla står i fölboxen nu, som ligger i en liten byggnad lite för sig själv från det varma gosiga stallet. Dörren går inte att stänga ordentligt och det fattas en liten fönsterruta, så det är välventilerat i alla fall kan man säga. Där ligger jag på en fältsäng, iklädd linne, två tunna tröjor, ylletröja, väst och vinterjacka; fleecelångkalsonger och termobyxor, öronvärmare och vantar, i en sovsäck - och fryser häcken av mig!!! :eek:

Jag som trodde att föl föddes på våren för att det är varmt och skönt ute?!?

Min grymma sambo passar på att sätta på en film och fixa lite mackor innan han vinkar av mig när jag ger mig iväg för natten, medan han kryper ner i vår sköna varma säng - och flinar elakt...

hmmm...
Ja en annan har ju ingen fölbox (och maken tycker att det är för mycket jobb att bygga om stallet) så det bidde att göra om hagarna och sno lite av trädgården.
Gjorde det redan i förra året så jag verkligen skulle vara säker på att ingen häst skulle gå i fölnings-hagen på låååång tid (1 1/2 år) innan hon skulle föla där.
Allt för att få så parasitfritt som möjligt...

Fy satan vad du måste frysa... Det har ju varit riktigt kallt på nätterna länge nu tycker jag. Det borde börja bli varmare snart.

I morse var först gången som jag tyckte det var hyfsat varmt på morgonen när jag klev ut så det kanske är på G... Om det nu tröstar dig lite.

*Funderar* Kan du inte ha en elektrisk filt? Det borde värma bra....

Föressten, har du någon koll på det där med slemproppen? (Mitt inlägg högre upp)

mvh Eva

anja skrev:
Ååh, tänk om man hade sån lyx att kunna vaka genom vardagsrumsfönstret...

min pålla står i fölboxen nu, som ligger i en liten byggnad lite för sig själv från det varma gosiga stallet. Dörren går inte att stänga ordentligt och det fattas en liten fönsterruta, så det är välventilerat i alla fall kan man säga. Där ligger jag på en fältsäng, iklädd linne, två tunna tröjor, ylletröja, väst och vinterjacka; fleecelångkalsonger och termobyxor, öronvärmare och vantar, i en sovsäck - och fryser häcken av mig!!! :eek:

Jag som trodde att föl föddes på våren för att det är varmt och skönt ute?!?

...

Jag har inte själv börjat vaka, men jag lider med dig eftersom när det väl är dax för mig att börja att sova ute i stallet är det samma för dig som mig... har inte heller något värme i stallet.

För tillfället är det bara stoet som ska föla som bor inne eftersom de övrig är ute på nätterna... Detta bekommer stoet ingenting och hon går villigt in på kvällarna och är hur lugn som helst, trots att resten av "flocken" är ute.

Hoppas att det hinner bli lite varmare på kvällar/nätterna innan jag måste börja vaka...

Bara en liten undran, hur orkar ni vaka på nätterna och gå upp o jobbba på dagen?? Själv så känns det väldigt jobbigt... :( jag börjar att jobba den 17:e och då lär jag behöva all den sömn jag kan få hmm. Har ni någon som avbyter er eller??? //kram

Hej,
Ingen som avbyter mig... Men jag ammar ändå 3-4 ggr per natt redan så att titta till hästen genom fönstret kommer att funka okej känns det som.
Sonen är lite över året men jag blev knäpp av att gå hemma så jag började jobba när han fyllde ett.
Jobbar dock deltid 75%...
Men det är ett måste eftersom jag fortfarande ammar vår son så mycket, och sen vill jag faktiskt inte att han skall vara på dagis längre än till halv tre på dagen... typ..

Förressten såg på nätet att en värmedyna kostar runt 250-300 spänn... om det nu kan vara nått för er som fryser...

mvh Eva *konstant trött redan...*

I morse kl 0700 ringde stallägaren och sa att vi hade fått tillökning i familjen. Mitt arabsto som var beräknad till den 25 maj har i natt nedkommit med ett perfekt litet brunt stoföl. Igår hade hon släppt i bäckenband och var lite svullen på spenarna men pigg och glad som en lärka..

Jag hade också ringat att det skulle bli ett sto.

Imorse var hon mamma :rofl: .. hittade moderkakan och den såg okey ut. Mamma o bebbe har varit ute i manegen och rört på sig.

Så jag går över utan att ha spenderat mycket tid på denna tråden :banana: till Föltråden..

Eva. Lycka till med ditt sto och lycka till ni andra också

Elisabeth o Emma + bebbe i ett soligt Göteborg

Grattis till alla er som fått föl!!!

Här har det fortfarande inte dykt upp nån bebbe, sto 1 352 dygn, ser ut som hon gjort den senste månaden, vitmjölk som sprutar men ingen bebbe inte, sto 2, 322 dyng, har fyllt ljuver men inte spenarna, var väldigt orolig när jag tog in dem igår så tänkte att "oj nu kankse hon fölar först" men vi inspektion i stallet, så var hon ganska illa knottbiten på magen och juvret så när hon fick komma in så lugnade hon sig. Behandlade hela gänger med swift. Får väl se vem av damerna som tänker föla först, ant sparar sig båda två tills 31maj för då har jag tenta...

Ahhh Arapaloosa!!!

Din rackare!! Du hann före mej ;) Vi skulle ju ha ungefär samtidigt..
Vilken lyllo du kan vara som slapp gå och vänta, vara nervös och oroa dig...
För det gör jag - i alla fall nu...

Ett jättegrattis i alla fall till ditt lilla bruna stoföl :bump:

Bonzie...
Här kommer uppmaningar till ditt sto att hon faktiskt får klämma ur sig nu... ##34343333"#23#3###öläöäööäöä############

Så! Hoppas hon fattar piken (å för dom som inte kan läsa ovan så är det hästiska...)

mvh Eva *dag 318*

Glömde..

Vågar man behandla med Swift? Funderade på det redan förra veckan men vet inte om det är klokt på högdräktiga ston?
lr har det ingen betydelse?
Det är ju karenstid, typ 3 veckor för slakt...

mvh Eva *dag 318*

Står på förpackningen att det kan användas till dräktiga och digivande ston + föl och jag använde det förra året utan problem.

Nu ställer jag mig också här i kön på Bukes väntrum för föl-BB.

Vårat hannoveraner sto e. Falkland - Zeus är dräktig med Silvano beräknad till den 16 maj har idag vaxproppar och mjölk som droppat på benen.

Hoppas att det blir ett stoföl - jag beställde det vid semineringen ;), annars så sa jag åka tillbaka till stationen och reklamerar :). Dessutom så hoppas jag att denna unge håller sig frisk och inte går samma öde till mötes som förra årets som tyvärr dog :mad:.

Hur som helst så om hon nu kommer att släppa mjölken för tidigt denna gången också, så är plasman redan beställd.

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:

http://pg.photos.yahoo.com/ph/lavirco2002/detail?.dir=/8dee&.dnm=c2e5.jpg&.src=ph
http://pg.photos.yahoo.com/ph/lavirco2002/detail?.dir=/8dee&.dnm=aa8d.jpg&.src=ph
http://pg.photos.yahoo.com/ph/lavirco2002/detail?.dir=/8dee&.dnm=4f14.jpg&.src=ph
http://pg.photos.yahoo.com/ph/lavirco2002/detail?.dir=/8dee&.dnm=4da8.jpg&.src=ph

I dag har hon varit konstig
Hon skall stå så nära som möjligt och snuffsa på oss. Lyfter svansen sparkar med bakbenen.
Mjölken har börjat rinna i förmiddas.
Hon säger till oss att vi skall hjälpa henne.
Kanske det kommer i natt eller i morgon .
hoppas nu på dessa tecken
Ser ut i rupan som att hon kniper och slappnar av. Sladdrig, lite röd aktigt imellan. och svullen

KAN DET VARA DAX dag 330

Senast ändrad:

Knapplån

Kom och tänka på konstiga beteenden innan fölning.
Igår mitt på dagen stod Zoya mitt ute i dammen och plaskade ( slog våldsamt) vatten omkring sig. Det t o m stannde bilar och tittade på hennes förehavanden. De trodde säkert att hon hade konverterat till flodhäst... Bara ett par timmar senare var fölungen född.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
9
· Visningar
912
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 000
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 693
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka