Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Man tar och kollar fölet via blodprov. Detta görs om stoet läcker så mkt mjölk innan fölning så att man befarar att det inte finns några antikroppar kvar i mjölken hos stoet.

Vårat sto gick över förra året och hela tiden ( nästan ) så strilade det om henne. I vanliga fall så brukar hon föla punktligt på beräknat datum och då har det aldrig varit problem trots att hon läckt. Men så var alltså inte fallet förra året.

Därför så tar vi i år det säkra för det osäkra och förvarnar vår plasma bank om att vi kan komma att behöva plasma om nu det här drar ut på tiden i år också.

Kom att tänka på en annan sak: Har vi någon officiell råmjölksbank i Västmanland ? Någon som vet ? :confused:

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:

Oooo dumma Kärring till sto :smirk: Nu har hon gått över 17 dagar! Fick vaxproppar för tre dagar sen, mjölken droppar konstant i dag så nu nu nu måste väll hon i alla fall klämma ut den lille :d Matte orkar snart inte vaka mer :crazy:

Mitt sto har sprutat mjölk i 2 dagar nu och hon borde ju få när som helst. Hon gjorde lika i fjol också och den åringen är i alla fall frisk och kry hittills. Tror du att det lugnt för min del :confused:

Mvh Malin

Det är alltid svårt att svara på såna här frågor rent generellt. Sprutat två dagar...Har det runnit hela tiden så tycker jag att du ska kolla upp det.

Är du orolig så tycker jag att du ska ta ett blodprov på fölungen när den kommer i såfall.

Lycka till !

Helen

Senast ändrad av en moderator:

Bara en liten undran, hur orkar ni vaka på nätterna och gå upp o jobbba på dagen?? Själv så känns det väldigt jobbigt... :( jag börjar att jobba den 17:e och då lär jag behöva all den sömn jag kan få hmm. Har ni någon som avbyter er eller??? //kram[/QUOTE]

Neej, jag har ingen som avbyter mig. Jag föreslog min sambo att vi skulle turas om, men då skrattade han så där hjärtligt som man gör åt ett roligt skämt, tydligen så är det MIN häst nu igen... :crazy:

Jag lyckas faktiskt sova en del i stallet, jag sitter inte vaken hela natten utan jag sover såpass lätt (kölden hindrar mig från att somna djupt, hehe) så jag hör henne lite i sömnen hela tiden. Jag ställer klockan med jämna mellanrum för säkerhets skull men hittills har jag inte somnat så djupt. Sen pluggar jag som tur är, har bara haft föreläsningar på em. den här veckan så jag har kunnat åka hem och vila lite på förmiddagen. Men visst börjar jag bli lite seg redan, så jag undrar hur man orkar vaka vecka ut och vecka in.

Stackars dig _Eva_ du har väl redan akut sömnbrist, men då har du ju vanan inne att vara uppe på nätterna i alla fall. Jag vet faktiskt inget om slemproppen, någon annan som vet??

Nej nu ska jag bege mig iväg till stallet för natten, hoppas att det kanske blir föl ikväll... God natt allihop!

Då ska jag ta och gå till andra sidan :banana: . Kl 22 (i dag 12/5)så kom ett sto föl ut. Med stammen Warsteiner-Marocco-Dragon-Ocean Flight xx. Ska försöka att lägga ut bilder. :bump:

Igår kl 23.15 fölade mitt förra sto som jag sålde dräktig med Firitzio. Ett hingst föl blev det. Jag kan tyvärr ej lägga ut bilder själv. Kan man få hjälp?????

clownen skrev:
Kom att tänka på en annan sak: Har vi någon officiell råmjölksbank i Västmanland ? Någon som vet ? :confused:
Hälsningar Helen

Tror inte det. Flenmo är väl närmast.

Vi fryser också in men mer för eget bruk.

AM

*lånar*

Har en undran,,,

Efter fölning, kan stona fortfarande ha kvar "ödem" under magen då?
Mitt sto fölade för tre veckor sedan (som en del av er vet) och hon har fortfarande som en avlång svullnad på vänster sida under magen , den sträcker sig från strax bakom frambenet till juvret. Är det mjölken som gör att det blir så?
Hon har inget ont av det och jag läste i den här tråden tidigare att det var vanligt att de fick de här "ödemen" innan fölning när mjölken rinner till men hur är det efter?

Jag var o kikade på min märr idag och hon hade som "ödem" på vä sida mer än höger...men bara strax innan juvret..."mjölksträngarna" har hon men sen var det som en bulle framför juvret...hur fylld hon är har jag svårt att avgöra då jag inte haft henne hemma vid fölningar...men fylld är hon....

Är detta efter fölning? Jag vet inte hur ni tänker er att ett ödem ser ut men tja, det är avlångt som en längre svullnad som går längs med magen.

*lånar knapp*

Nu får jag byta sida med "ena benet" första stoet fölade inatt, blev en lite hingst, fölningen gick helt okomplicerat, stoet blev inte ens svettigt :smirk: ska försöka ta bilder och lägga i föltråden senare idag, självklart var hon tvungen att föla fredagen den 13:e :crazy:
Nästa sto är på dygn 323 så får se om hon sätter fart nu när kompisen fått sin...

Själv har jag heltidsarbete och har hittills bara stannat över i stallet (läs: i uppvärmd sadelkammare, mjukt underlag, skvallerblaska, radio och en påse snask!) två nätter med en veckas mellanrum. Att jag stannade var för att stoet betedde sig underligt och det är hennes första så jag är lite extra vaksam. Denna helgen flyttar jag in i sadelkammaren - tror att fölis kan komma de närmsta dagarna. Men dom är luriga de här förstföderskorna.

Bor ca 2,5 mil från stallet men har i veckan ordnat så att gårdsägaren har larmet till fölvakten inne hos sig och ringer mej om ngt händer. Har själv legat i feber några dagar och inte varit helt tuff precis. Därav lösningen med gårdsägaren. Dessutom har jag inte tyckt att stoets tecken visat att hon skulle vara så nära som under kommande natt. Har åkt från stallet vid 10-11 på kvällarna med avslutande "tutt-kontroll". I kväll såg det inte ut som kanderat socker (genomskinliga kristaller) utan hade en lite mer dragning åt lättmjölk/grådis.

Hur som helst så flyttar jag in i sadelkammaren över helgen. Får se om jag har något att rapportera när jag kommer tillbaka till datorn.

Lycka till allihop!

nä, min har inte fölat än...men strängarna....är inte det bara mjölksträngar??!! där mjölken går?? det har jag alltid trott iallafall....

Grattis till era nya små föl, Bonzie och Stall Olitten!!!
Hoppas snart att jag oxå får hoppa till andra sidan...

Grattis oxå till Åke.

Ja du, Bonzie blir väl kvar en stund till med det andra stoet..
Satte på Switch igår..Nu slipper min knotten.. Tror hon uppskattar det.

mvh Eva *dag 319*

Rotterö,
Hänt nått än? Du är ju "på dan" idag väl? Ungefär som martha...

mvh Eva *dag 319*

Clownen,
Välkommen till tråden! Hoppas att denna fölning skall gå utan komplikationer.
Jag håller tummarna för dig och din häst.

Sedan några sparkar i röven till Kima, Skogstomten och Joyrides ston så de får "ändan ur vagnen " och fölar någon gång...

mvh Eva *dag 319*

Senast ändrad:

Grattis alla ni som fått föl. Dag 332. Här är det oförändrat. Juvren helt fyllda men inte spenarna. Både morgon o kväll. Varit så sista veckan. Tror ni att jag vågar vänta med att vaka på nätterna till hon har fyllt spenarna? Hur gör ni? Vill inte vaka för länge, har vakat i 7 veckor en ggr o det var inget kul.Är så nyfiken nu, skulle så gärna vilja ha ett sto (har aldrig fått det,bara hingstar). Har pendlat, skulle bli sto. Jag är ledig till onsdag, hoppas verkligen att hon har fölat innan. Jobbar natt.

Mitt sto som fölade på dag 344, fyllde inte spenarna förrän sista dygnet och mjölken ändrade färg från skummjölk till vit mjölk. Hade vaxproppar som först på morgonen samma dag hon fölade. Alla ston är ju olika och följer sin fölningsrutin, men kolla mjölken och ev vaxproppar, på mitt sto var det ett mycket tydligt tecken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
9
· Visningar
911
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 000
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 693
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Pizza (hemgjord)