Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Mina sex tidigare föl har kommit dag 325-336 så de har varit "punktliga". :)
I år får vi se... Stoet som verkar vara mest på G har eg 12 dagar kvar...

Nej, säg inte så!! Jag som har borstat henne så fint och laddat kameran! :D

Men får verkligen alla vaxproppar? Vad är det här kådaliknande för något då? Jag tror iofs inte heller att det är riktigt dags än, hon verkar alldeles för lugn, äter bra osv. Men jag kommer ändå inte att kunna sova i min egen säng så jag campar i stallet fr.o.m. nu. Jag bor ju så långt bort från stallet så det blir nästan jobbigare att åka fram och tillbaka. Får vända på dygnet helt enkelt och plugga på nätterna, har man ju gjort förr...

Hon ser ut som vanligt där bak, men slemhinnorna är röda. Kan det betyda något?

Här tror jag att det nog börjar närma sig, tvärtombeteenden ;)
Bla så är hon inte lika hetsig på att få komma ut på morgonen som hon är normalt. På kvällen däremot brallar hon längs stängslet och kna inte komma in fort nog.
Lillen i magen sparkar (rör sig) rätt mycket, har annars varit rätt stilla, svullen bak, håller ut svansen, dock inga vaxproppar ännu.

Men å andra sidan vore det konsitgt om det inte var på G, hon har ju om några dagar gått en månad över tiden.
Längtar inte alls nehej då.
En bild från en skum vinkel ideg när hon stod och slöade i solen.
Bild012.jpg

Ser ut som min "Madam Flod" fast hon är bara på dag 320. Bara klara "kristaller" på juverna ännu, börjar bli lite slapp vid svansen men pigg och alert! Men jisses vilket humör :devil: . Kan visserligen ha humör annars också men attans vad arg hon var på mig idag. Tvättade rent juvret och det är bara delvis ok. Mellan tuttarna är gott men, annars... Stod och "klapprade" tänder en bra stund efter jag slutat och blängde ilsket på mej :D .

Inget föl inatt heller.
Dag 341 idag.
I går kväll droppade mjölken från juvret när hon gick i hagen. Senare på kvällen när hon stod inne stelnade mjölken och blev proppar. Nu i morse var det riktiga vaxproppar. Så nu borde det väl vara dax? Stoet är 7 år och det är hennes första föl. Hennes mamma har fått alla sina 5 föl för tidigt.
Bäckenbanden har varit helt slappa i över en vecka.

Alla andra nätter har hon legat ner och stönat men i natt har hon stått hela natten. Nu är hon stor och tung. Märks på bakbenen när hon går att hon är tung. Sätter ner benen snabbt och tungt. Hon tar det mycket lugnt. Står mest i solen och latar sig. Går och betar lite emellanåt. Äter inte upp kraftfodret. Inte ens hälften.
Själv börjar jag bli riktigt trött och grinig av att bara sova 1-2 timmar i taget.
I alla fall lite skönt :devil: att sambon inte fick rätt om tisdagsbebis.

Det fanns tidigare en tråd med en länk till en undersökning gjord på två olika stuterier. Undersökningen handlade om bla olika behandlingar av stona som tex sköljningar, hormoner m.m (intressant läsning faktiskt). De hade kommit fram till en medeldräktighetstid (jobbigt ord :p ) på 333 dagar. Så 330 dagar är väl kanske i underkant medan 335 stämmer bättre. Kanske skulle man starta en tråd där man skriver hur länge stoet är dräktigt och så kan vi själva räkna ut en medeldräktighetstid. Underlaget borde ju vara hyfsat stort. Skulle kanske vara intressant och se vilken tid vi kommer fram till.

Med vänlig hälsning forskande Tora

I morse hade mitt sto vita vaxproppar. Hon äter inget. Hon som annars kastar sig över all mat.
Inga pellets inget hö. Men nu äter hon lite gräs.
Hon står och lyfter bakbenen högt upp. Byter ben. Hon sänker även huvudet så det nästan släpar i marken.
Vet inte om det är tecken på något. :confused: :confused: :confused: :confused:

Dag 333.

Fortfarande inget föl :mad:
Men det BORDE i alla fall komma denna vecka :smirk:
Hon är helt färdig med vita vaxproppar och hela köret :bump: Hoppas hon inte håller mig på sträck bänken länge till för jag börjar bli lite sliten.... :eek:

Jag har blivit mormor!!

Från första vaxpropparna till fölis ute - 13 timmar..... så vakta på era ston ni som har fått vaxproppar. Åtminstone om ni som jag är förstagångsfölare... blev nämligen lite chockartad snabbt för oss.
För att ta det i från början:

Dagen var lugn, hon betade och betedde sig normalt. På kvällen åkte dottern och jag och tränade och när vi kom tillbaka vid 20.30-tiden, så syntes inga hästar i hagen (stor hage, brukar gå iväg på kvällen). Jag gjorde i ordning stallet för natten och visslade på dom. Normalt kommer de som ett skott - men inga hästar i går. Går iväg och letar och hittar dom naturligtvis längst bort i hagen. Inget intresse av mig - tvärtom går de iväg... Kommer i allafall så nära att jag ser att det droppar hela tiden ur juvret och att det är slappt därbak. Oops, iväg och hämta man och grimmor och tillbaka för att hitta henne liggande..... det andra stoet skyddar henne genom att springa emellan henne och oss. Men vi lyckas i alla fall jaga upp henne och leder henne mot stallet - med mycket möda och stort besvär - ca 5-600 meter kuperad terräng. Märker när vi närmar oss stallet att hon stannar och det droppar lite vätska, hmmm, droppar hela tiden i stallgången och stackarn hinner bara in i boxen förrän hon slänger sig ner och krystar!

Vattnet hade alltså gått ute i hagen - usch vad jag kände mig dum, när jag insåg att jag släpat med mig henne från hagen....

Snabbt kom två hovar ut rättvända, men sedan tog det lite stopp, tillräckligt för att jag som inte sett en fölning innan, skulle bli orolig. Var nog likadant ca 10-15 min utan att det kom någon huvud. Börjar då leta telefonnr till veterinärer - som naturligtvis inte svarar utan har telefonsvarare... men just när man börjar misströsta så tar hon i lite extra och ut kommer ett litet huvud och sedan går resten snabbt. Puuhh, säger jag - vilken pärs! Men vilken lycka när man ser den lilla söta Landlordflickan ligga och ruska på sig och genast vilja upp fastän hälften av henne ligger kvar inne i mamma. 21.40 föddes det lilla underverket och resten gick som det skulle. Efterbörden kom ut och såg faktiskt nästan ut som enligt skolboken (!) och den lilla (som inte fått något namn ännu..) var raskt på benen och började tutta - mjölk fanns det som sagt gott om.

Vad skönt det är när allt går bra, men hjälp så fort det kan gå när de väl är "fölfärdiga". Jag trodde i min enfald att de skulle visa lite oro och att de hade ont när det började närma sig - här har det varit helt lugnt, fram till vaxpropparna i går morse. Ingen synlig förändring på själva magen heller, många säger ju att de blir smalare när det är dags för fölisen vänder på sig - men det kan jag inte säga att min blev.

Lycka till alla ni andra som väntar - själv får jag nu en liten paus tills i midsommar, då sto nr 2 ska ha sin bebis. Men om hon ska gå över 14 dgr hon också så blir det alltså i början av juli...... men jag lär hålla koll!!

Aha...
precis som du beskriver ditt sto att hon står och lyfter bakbenen högt och avlastar växelvis gör mitt sto med. Hon stod så i går kväll.

Åhh, så roligt att få se fölningen! Jag väntar mej inte att få se något fast jag vaktar henne genom kameran varje natt. Hon är en mästare på att fixa sånt när inte matte ser.. ;) Men å andra sidan har jag ju inte haft kamera förut heller.. :angel:
På tal om kamera så funkar inte min kamera utan en lampa i boxen. Det skulle den göra men det gör den inte.. Tror ni att hon blir störd av att det lyser hela natten?

För övrigt är vi på dag 338 och det är bara tuttarna som växer saaakta, annars inga tecken. Men jag måste vakta ändå för hon visade inga tecken förra gången heller..

Vi hann aldrig börja vänta på allvar på vårt första föl. Ikväll kl.18:15 fölade 4-årsstoet ute i hagen. Det var för långt gånget för att hinnas med en promenad in till boxen. Hon fölade stående, säkert störd av de äldre dominanta tanterna. I och med det gick navelsträngen av direkt. Man orkar inte hålla ett föl av den storleken någon längre stund. Fölet fick åka skottkärra in i stallet och sedan var den på benen efter ca 30 minuter medan mamma fortfarande låg och tog igen sig. Hon reste sig och fölet hittade maten nästan direkt och stoet lät henne dia utan protester, ungston kan ju vara lite styriga.
Det blev ett stort mörkbrunt stoföl med stjärn och tre vita ben. Stammen är Metall-Rubignon-Ampere-Chagall-Qantas XX. Namnet är inte bestämt ännu, men kanske Zaida efter mormorsmor.

Jag har släppt uy mitt sto i gräshagen i kväll. Hon skall föla i hagen.
Det tycker vi är bäst. Vi håller koll på henne där.
Får se när det kommer i morgon 330

Måste flika in...
Tog blodprov på mitt sto förra året och fick aldrig svar. Ringde då SLU och fick veta att man inte får svar själv utan att det endast kommer till vet. som tog provet (och i mitt fall hörde han inte av sig eftersom det var ett negativt svar...)

Nu har hon fått riktiga vaxproppar! :bump:

Mjölken har ändrat färg från genomskinlig till vitaktig, och i morse var juvret och spenarna helt fyllda. Tills nu har det gått ner på morgonen och varit fyllt på kvällen. Hon var lite mer orolig inatt också, bonkade och hade sig och låg och stönade. Men hon slukar fortfarande all mat hon ser!

Jag har sovit fyra nätter i stallet, och än så länge är det lite charmigt, men jag hoppas att den kommer inatt!! Vill se fölis nuuu!!! :bump:

Igår fick jag höra av ägarinnan att stoet kan föla när som helst! Jag hade missuppfattat henne angående dräktighets kontrollen som gjordes... I morse låg hon ner i hagen och stönade! Och om man kollar in hennes rumpa, så ser det ju ut som om det skulle vara dax snart! :bump: (TUR att jag hann att bli "förvarnad" igår, ifall fölis kommer ut snart!) :smirk:

Bild005.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Äntligen!!!

Inatt fölade mitt sto. Jag låg i husvagnen och vaknade av någon anledning. Fick se att mitt sto lagt sig ner så jag höjde volymen och hörde splaschet när vattnet gick. Tog på mig kläder och gick ut kl 00.00. Då var det en vit ballong ut bak.
Hon krystade och krystade till slut kom det ut en liten hov åt rätt håll. den kom ut ca 10 cm sen blev det stopp. Stoet krystade och sparkade så naturligtvis sparkade hon runt så hon blev liggande med rumpan nära väggen. Till slut såg jag något stort under benet. Det var mulen. Huvudet låg ner mellan frambenen under och det andra frambenet var inte framme. Efter ca 15 min hjälpte jag henne lite att dra och bara huvudet och andra benet kom ut kom resten med. Stoet låg kvar länge och väl med intakt navelsträng. När hon sen reste sig efter ca 20 min skakade hon på sig och då ramlade hela efterbörden ut. Såg ut som i boken. Men för säkerhets skull sparade jag den i skottkärran och visa för stallägaren som är van uppfödare.
Fölet kom snabbt på fötter och mamma 7år första fölet var en toppenmamma. När han leta efter spenar lyfte hon bakbenet så hon höll på att ramla för han skulle komma åt. Hon har noga slickat och masserat hela fölisen.

Fölet blev en mörk hingst med T-formad bläs och 2 vita strumpor bak. Stammen är Bocelli-Stanford-Modesto-Gaspari.
Provar att lägga bilder på fölsidan.
Då var det äntligen dags för mig att flytta hem och även byta sida här på Buke.
Lycka till alla Ni andra som väntar. Håller tummarna för Er alla.

lånar knapp...

Hejsan allihopa!
Har försökt hänga med att läsa tråden men har haft fullt upp så det har varit trångt med utrymme att skriva på en vecka.

Först Välkommen till JennyK, och om det kommit någon mera som jag missat... Välkommen du med! :)

Vidare oxå fyra stora GRATTIS till Pisan, Cameron, Jarrah och Kima :bump: :bump: :bump: :bump:
Skönt att läsa att allt hittils gått hyfsat bra för era små nya telningar. (Säkert ännu skönare att slippa behöva vaka...) Lycka till nu på *andra sidan*

Sedan några uppmuntrande tillrop. Här kommer dom genom modemet .. ####**Ö#¤L#ÖLÖÄ#ÖÄ##ÄÄ##Ä#Ä"#ĤÖ#LÖTL;L... till skogstomten och Stall Olitten som vakar på övertid. Måtte era föl komma snart!!
Jag har verkligen medlidande för er som vakar på övertid....

Till mina medsystrar Anja, Hovdam och Rotterö, som alla skall ha inom kort tid... Vi får hålla tummarna ihop för att vi skall slippa låååång väntan och våra ston fölar snart.

Nu skall jag berätta läget för oss.
Vid närmare kontroll visade det sig att jag räknat fel sisådär fem dagar... *hjärnsläpp*...Är alltså nu på dag 318.
I förrgår, mittpå dagen, gick slemproppen, lite gulaktigt gegg och blod i och utanför vulvan och på svansen.
Hade en kompis över igår (som varit med förr) som tippade att det bara är frågan om dagar nu...
Bäckenbanden är helt slappa. Svansen sitter löst och hon är som gele runt svansen. Slapp i vulvan. Lite röd (men inte riktigt som vid högbrunst ännu).
Nu är hon "mammig" och kelig igen, jag får ta på henne överallt igen, även på juvret som är fullt och droppar genomskinlig råmjölk när man tar på det. Hon vill att jag kliar henne.
Hon står lite underligt med bakbenen långt ut och brett. Lyfter svansen. Står och solar sedan vandra hon en stund, lite oroligt och sedan står hon igen.
Ännu inga proppar (men såvitt jag förstår kan de komma väldigt sent eller att mjölken rinner till först efter fölning).
Hon är förstagångare, jag med, så det är lite svårt att läsa tecknen.

Vad tror ni andra?
Någon som vet när slemproppen går? Långt eller nära inpå fölning?

Vallacken, som normalt är en riktig "underdog" har de senaste två dagarna försökt kaxa upp sig och ta kommandot. Igår var han riktigt dum och reste sig mot henne och sparkade med frambenen. Stressar henne...
Jag märkte att hon inte orkar hålla honom i stången längre, hon tycker att det är för jobbigt just nu. Jag får en känsla av att det bara är dagar, max en vecka kvar... att hon fölar innan dag 330.

Igår släppte jag in henne i den särskilt iordningsställda "föl-hagen". Den ligger närmast vårt hus (har tagit lite av trädgården tom) så jag kan se henne från vardagsrumsfönstret hela tiden. Föl-haden var grön och full av gräs, hon åt girigt.

I morse ingen förändring från igår, dock märker jag att hon tycker att det är skönt att slippa Vallack-Odågan.

Borde jag kanske börja vaka snart? Eller är jag hysterisk????

Tänkte sova på en madrass i vardagsrummet så kan jag sätta mig upp någon gång i timman och titta på henne genom fönstret...

mvh Eva

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
9
· Visningar
916
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 000
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 693
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka