Sv: Väntans tider
Nu har fölis kommit!!
Ett ljuvligt litet stoföl, precis som jag hade önskat. Och på fredagen den 13:e såklart...
Det gick väldigt snabbt när det väl kom igång: På morgonen konstaterade jag med en suck att, inget föl inatt heller. Gav henne morgonhö (som hon åt som vanligt) och flyttade över henne till sin "vanliga" box för att hon skulle äta kraftfodret där. Hon slukade det som vanligt, och visade inga tecken på fölning förutom att hon stod och lyfte på svansen som hon gjort sedan igår kväll. Stod och trampade lite också. Hon hade också vaxproppar, det har hon haft sedan igår. Jag stod och velade på om jag skulle släppa ut henne i hagen eller inte. Sen såg jag att det hade droppat mjölk på benen, och kände på juvret. Då började det spruta mjölk! Jag gick iväg för att i alla fall mocka boxen först. Då ropade stallägarna att vattnet gick! Snabbt fick jag över henne i boxen, hann plocka skithögarna och lägga in ren halm. Hon var vid det här laget rejält svettig. Sen lade hon sig direkt ner och började krysta!
Nästan direkt såg jag båda hovarna (rättvända, pust!), efter några minuter (som kändes som en eevighet) syntes lilla mulen. Hon låg och stönade och hade det riktigt jobbigt. Ställde sig upp och lade sig ner igen. Sen rullade hon över och lade sig jättedumt med benen upp mot väggen! Men då var fölet redan nästan ute så en av stallägarna drog ut den.
Från att stå och mumsa kraftfoder som ingenting till att fölet var ute tog det trekvart!!
Lilla fölis var jättepigg och försökte direkt ställa sig upp. Mamma är lite misstänksam dock, ville inte låta henne dia så vi fick hålla henne i grimma första gångerna, men nu går det bra. Fast hon är ganska hård mot den lilla, som redan har lärt sig att passa mammas bakben. Jag hoppas hon får lite mer moderskänslor bara diandet kommer igång ordentligt.
Så, nu flyttar jag också till "andra sidan", lägger in bilder på underverket ikväll!
Hon är förresten ett litet arabföl e. Authentic Shaji (Nabeel II x Sajida) Hon har en underbar mörk fuxfärg nu, med en pytteliten stjärn som enda tecken, men blir skimmel.
Lycka till alla ni andra som väntar!!
/Anja.