Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

:) Nu är han här :) :) Min tjocka fölade ca 01.45 i natt, missade tyvärr Fölningen men kom ut innan han helt kommit ur fostersäcken.

Blev en kille efter Gold Löwe 767- Hamilton 904- Arram 564 och blir mot all förmodan skimmel(ser dock brun/svart ut nu) bilder kommer i föltråden.

Se sveriger nesta Elithingst är född ;)

Är så nyfiken nu, skulle så gärna vilja ha ett sto (har aldrig fått det,bara hingstar).

Håller helt med! Vill ha ett sto! :banana:
Jag har också bara fått hingstföl hitills... men jag tror faktiskt att det blir ett sto denna gången... om man törs gissa ;)

Jag börjar vaka när det är väldigt tydliga tecken, som tur är brukar mitt sto föla samma dygn (eller dygnet efter) som vaxpropparna visar sig!
För mitt stall är också kallt (10 grader varmt) på natten...
Och lite nyfikna möss i vråna... finns det också.

mvh från oss, 301 dygn idag...

Men Eva...

Har du sovit för lite mellan fölvaken? ;)

Mitt sto fölade ju natten mellan ons-tors. Du har ju faktiskt redan grattat mig :)
Bildbevis på godingen:
Nyfödd
I hagen 1
I hagen 2

Håller tummarna för Er andra. Hoppas att Ni inte behöver vaka så länge.
För egen del var det underbart att få sova i min egen säng igen efter 12 nätter i husvagn.

Grattis till en helläcker fölunge Kima ! Vad blir det för hingstval i år ? Kul att se avkommor efter riktigt fina ston med schyssta mödernelinjer ;).

Hälsningar Helen

Jag får hoppas att hon får vaxproppar. Hade ett sto innan som varken hade fyllt ljuver eller hade vit mjölk. Kollade henne 23.30 på kvällen 1 timme senare fölade hon. Hon hade haft vaxproppar o hela köret dom 2 andra fölen. Det var bara tur att vi va i stallet då . Har ju henne i tankarna att dom kan föla utan minsta tecken. Det är extra svårt tycker jag eftersom vi inte haft föl på detta stoet innan. Vet ju inte hur hon kommer o se ut. :) :)

Visst är det lurigt... finns inga säkra knep så att man kan vara säker på att inte missa fölningen. Skulle va kameraövervakning då, men inte tittar man tv 24 timmar om dygnet? :) Svettdetektor... alla ston blir ju inte svettiga... och skulle nåt gå på tok så inte förlåter man sig själv då heller... vi fick ett rejält hingstföl som hade så kraftig fosterhinna att den inte brast, men som tur var, var vi på plats... och kunde befria honom... man får gå på sin magkänsla! :D
Lycka till alla som är på G nu!

Senast ändrad:

Tackar, tackar :bow:

Ja, i år tycker jag det är svårare att välja hingst. Jag velar fortfarande runt. :confused:
Kan inte alls bestämma mig. Vill i alla fall ha en gångartshingst. Har funderat på: Bocelli igen, Figaro (men vill se honom röra sig först), Metall (vill också se i rörelse).
Ska troligtvis ner till Helsingborg med jobbet. Ska lägga en dag extra och åka till Gränsbo och titta på hingstarna i så fall.

Ja Kima...

Jag säger ju det... Att amma sin son 3-4 ggr per natt gör att man blir bra mosig i huvudet... Nu när du säger det så kommer jag ihåg...

Just den här veckan är jag sjuk ochså (men knegar ändå) så det gör inte saken bättre...
Hästvakan börjar jag nog med typ inatt... Får se hur hon är idag när jag kommer hem från jobbet.

Jättefin är fölisen din!
mvh Eva *dag 319*

Tack _Eva_ tror att ditt morrande hjälpte :D

Idag fick min Lärka ute ihagen ett litet hingstföl.
Hm vaxproppar, rinande mjölk, vad är det för något, nä, här visar man inget sånt inte :mad: :)
Nu var jag ensam på byn sånär som på en 80 åring farbror som fick hjälpa mig att fiska in dom till boxen.

Han diar och ännu så län ge ser allt väl ut, trots fredag den 13é å jag som är så skrockfull just på det :rofl:

Nu har fölis kommit!! :bump: :bump: :bump:

Ett ljuvligt litet stoföl, precis som jag hade önskat. Och på fredagen den 13:e såklart... :crazy:

Det gick väldigt snabbt när det väl kom igång: På morgonen konstaterade jag med en suck att, inget föl inatt heller. Gav henne morgonhö (som hon åt som vanligt) och flyttade över henne till sin "vanliga" box för att hon skulle äta kraftfodret där. Hon slukade det som vanligt, och visade inga tecken på fölning förutom att hon stod och lyfte på svansen som hon gjort sedan igår kväll. Stod och trampade lite också. Hon hade också vaxproppar, det har hon haft sedan igår. Jag stod och velade på om jag skulle släppa ut henne i hagen eller inte. Sen såg jag att det hade droppat mjölk på benen, och kände på juvret. Då började det spruta mjölk! Jag gick iväg för att i alla fall mocka boxen först. Då ropade stallägarna att vattnet gick! Snabbt fick jag över henne i boxen, hann plocka skithögarna och lägga in ren halm. Hon var vid det här laget rejält svettig. Sen lade hon sig direkt ner och började krysta!

Nästan direkt såg jag båda hovarna (rättvända, pust!), efter några minuter (som kändes som en eevighet) syntes lilla mulen. Hon låg och stönade och hade det riktigt jobbigt. Ställde sig upp och lade sig ner igen. Sen rullade hon över och lade sig jättedumt med benen upp mot väggen! Men då var fölet redan nästan ute så en av stallägarna drog ut den.

Från att stå och mumsa kraftfoder som ingenting till att fölet var ute tog det trekvart!!

Lilla fölis var jättepigg och försökte direkt ställa sig upp. Mamma är lite misstänksam dock, ville inte låta henne dia så vi fick hålla henne i grimma första gångerna, men nu går det bra. Fast hon är ganska hård mot den lilla, som redan har lärt sig att passa mammas bakben. Jag hoppas hon får lite mer moderskänslor bara diandet kommer igång ordentligt.

Så, nu flyttar jag också till "andra sidan", lägger in bilder på underverket ikväll!

Hon är förresten ett litet arabföl e. Authentic Shaji (Nabeel II x Sajida) Hon har en underbar mörk fuxfärg nu, med en pytteliten stjärn som enda tecken, men blir skimmel. :love: :love:

Lycka till alla ni andra som väntar!!

/Anja.

Grattis anja till fölet! Och grattis skogstomten till lilla fjordkillen! Blev det en röding, eller?

Själv väntar jag nog snart ihjäl mej, stänger av väckarklockan i sömnen på nätterna vid det här laget, så trött är jag nu :crazy: .
Linnéa är på dag 342 och har stora, stenhårda juver men jag ser ingen mjölk.. Igår var hon svullen och röd i "skrutten" men inte idag... Annars inga tecken på närstående fölning. Jag vill ju ha bebis nu!!! :)

Förresten, ni som har kameror. Om ni får se att stoet börjar föla i kameran springer ni ut i stallet då, även om det ser ut att gå bra? Jag vet inte om Linnéa vill ha min hjälp, skulle tro att hon vill klara sig själv.. :smirk:

Tittar in en snabbis..

Och vad ser jag... TVÅ som fått fölisar! Fredagen den 13:e oxå! Häftigt!

Varsitt jättegrattis till Skogstomten och Anja. Vad glad jag blir att höra att allt gått bra. Nu slipper ni vaknätter! :)

Var precis ut och tittade till min surkärring... Läget oförändrat bortsett från att hon nu är mycket rödare i musen och det var lite blodrester där oxå. Hon var mammig. Verkade som att hon ville att jag skulle stanna. Blir nog vaknatt tror jag.. Jag som är så rackarns förkyld...

Nog om det... Grattis igen!

mvh Eva *liiite avundsjuk att ni fick vara med båda två på era fölningar*

*knapplån*

NU lämnar jag här för i år...Föl nummer två låg i halmen imorse. Stoet som gjort en konst av att lura fölvakarna lyckades för 10:e gången..:)))

Allt hade gått hur bra som helst och som vi trodde blev det en hingst, stor, stark och rejäl. Han är fux med bläs (kan ana att han kan bli skimmel)..och är e. Rubinrot-Maraton-Gaspari

Han kom på dag 344

Äntligen!! Klockan 06.00 idag på morgonen blev jag mormor!!! :banana:
Linnéa fick en liten hingstunge! :love: och allt gick jättebra!
När kameran ringde klockan sex (hade ställt den på varje timme inatt för igår kväll hade hon "kristallproppar") låg hon ner och hade värkar. jag som aldrig sett det förut trodde nästan att hon var på väg att dö :eek: :o så jag fick på mej kläderna och sprang ut till stallet. Då hade redan huvudet kommit ut och SLOOPP så kom resten med!
Nu är han redan ute i hagen och skuttar och han är så söt!! :love: :love:
Fyra timmar gammal:
http://img.photobucket.com/albums/v315/Jennyfjording/000_0473.jpg

*knapplån*

Dag 328.
Var där igår och märkte då att hon har börjat bli insjunken bak. Juvret har även ändrat form och konsistent. Det kom ut en massa genomskinlig vätska när jag kände på det...

Är beräknat till fre nästa v så jag hoppas att det kommer i tid för sen måste jag jobba en massa igen.

/Malin

332 dagar inget fäl än.
Har nu haft alla synliga täcken på fölning.
Propparna lossade torsdag kl 1130 förmiddag. Nu är det vit mjölk som rinner. Värkar har hon tror jag.
Lyfter bakbenen stampar liksom. Lyfter svansen åt sidan. Dessa synliga tecken sedan i tors.
Står ganska underligt i bland. Typ kolik ställning men med svansen på sne.
Släppt i bäckenbanden . Slidan svullen lite koagulerat rött blodaktigt. Hoppas att det kommer nu snart.

Hej!

Usch ja denna väntan gör mig tokig! Handbetäckte mina ston mellan 29 juni och 8 juli förra året, den som betäcktes först har nu fått börja komma in om nätterna, ser symtomen på att det snart är dags men inget föl än så länge. Tecken jag "tror" mig se:

mjuk vid sidan av svansroten, trycker man lite så lägger hon svansen på sne eller fiser, är rätt fisig mycket nu faktiskt så inte bara då
mjölken satte hon igång med för 3.5 vecka sedan cirka.
vaxpropparna syntes ej förra året och gör det inte just nu heller iaf, så detta tecknet kan jag ej gå efter....
fölet har nu legat mer nere i buken på henne, är rätt bukig nu och inte tjock på sidorna så mycket mer än fettet vill säga :) fölet har legat där nere nu i 3-4 dagar ungefär.
rör sig konstigt i hagen, och står ibland lite mysko speciellt med bakbenen...
inne o boxen när hon kommer in står hon direkt med häcken pressad mot väggen, syns speciellt på svansen efter ett tag, då den är som en pannkaka..

Enl ul förra året så ska hon ej föla förräns runt den 3 juni men dessa tecknena visar annat enligt mig.. Ul kanske inte är tillförlitligt heller på exakt datum eller? brukar säga +- 10 med...
Handbetäckning 29 juni. 30 juni och ville ej sedan 2 juli.... Varken hingst eller sto ville mer då alltså...

Jenny

Dag 333. Hennes juver är fortfarande jättestora o fyllda dock ej spenarna. Mjuk vid svansen. Hon har varit väldigt orolig periodvis, lägger svansen åt sidan. Inga vaxproppar. Vi får väl se när den tänker tittta ut. Är ju så nyfiken. :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
9
· Visningar
894
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
996
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka