Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Är det ett fullblod i full träning är hon nog inte mager. Att vi "ridfolk" ofta uppfattar dem som "magra" är nog mest beroende på att de flesta av våra ridhästar faktiskt är övergödda. Man kan inte heller jämföra en dressyrhäst, även om denna också är ett fullblod, med en häst som går löp. Olika träning, olika mål = olika fysik. Däremot ska du nog titta närmare på detta med att hon säljs för att hon inte orkar. Varför orkar hon inte? Men om det verkar ok finns många hingstar att välja mellan, beroende på vilka förutsättningar och stam stoet självt har.

Ursäkta utsvävningen - hör inte hemma i denna tråd. Förlåt! Nu ska jag köra huvudet i min EGNA kudde i min EGNA säng några timmar innan det är dags för arbete igen och sedan stallgöra och stokontroll. Uj, uj, uj.... slitsamt att vänta på smått. Natti!

_Eva_ skrev:
Bonzie,
Måste fråga lite, jag kan ju inget om sånt här.... Räcker det med ett dropp eller stannar dom flera dagar och fölisen får flera i rad eller? Det hära droppet, är det nått dom framställer av andras råmjölk eller görs det på någon syntetiskt väg typ? Är det dyrbart? Täcker försäkringen?
Tur mamman är snäll att lasta och köra, skulle inte vilja köra min med sin nya fölis när hon väl fölat... *Modigt*

mvh Eva

Nu har lillkillen fått komma hem från "sjukhuset" fick blodplasma som dropp i lördags kväll när han kom in, i söndags fm var värdena bättre i söndags em var de bra, han fick dock stå kvar tills idag då de misstänker infektion i navelns innre delar, nu ska han stå på antibiotika i 12 dagar sen blir det återbesök och nytt ultraljud. Lillkillen är hur pigg som helst och det har han varit hela tiden, bara att hoppas att det fortsätter att gå bra nu:)

Det är dyrt(enligt vet, inte sett räkningen än), men försäkringen täcker.

Hej alla väntande!

Min lilla skrutta skulle fått sitt 1a föl för 5 dgr sedan, men verkar ännu inte vara på g... Visserligen är hon lös i bäckenbanden, men konstigt nog har hon varit det sedan i februari ungefär, hmm, mysko...
Men inget juver, och ingen enorm mage heller, börjar bli lite orolig för att ngt är tokigt med tanke på att beteshållaren inte ens tror hon är dräktig (och hon är en mycket rutinerad avelsmänniska som kan sina saker...) Hjälp!
Men jag är säker på att jag har känt fosterrörelser, (andra personer tycker detsamma så det är nog inte bara inbillning), men iaf? Kanske ska tilläggas att hon är ULad och konstaterad dräktig, och att vet ska känna imorron, men är bara så nervös iaf, mitt första med ju...

aja, hoppas det blir bra tillslut , och att jag inte blir snuvad på en fölis som jag tror kan bli mkt bra... suck...varför utsätter vi oss för denna väntan/oro/panik/glädje/förväntan/nojja???

lycka till alla ni som väntar iaf, om nån vill komma med nåt litet ord till mig om att jag bara är fånig blir jag också glad (litet fniss)!

Usch vad nervöst det är att vänta o vänta.. :(

Varit ute varje natt o tittat till stoet,lyst m ficklampa f att störa så lite som möjligt, stirrat mig blind fostrets rörelser,hallucinerat värkar o gud vet allt...
Hade en "förstå-sig-påare"som kikade på "Pärla", som hon kallas,hon sa att det kommer när som o tyckte jag skulle vaka om natten...det var förra tisdagen...gissa om jag e trött nu..zzzzzzz :cry:

Pärlas förra ägare hade ingen riktig koll på när hon betäcktes men trodde hon skulle föla i slutet av april(?).. Bäckenbanden har varit slappa länge,magen har sjunkit,hon dricker o dricker..äter o äter.. Står med svansen högt lyft nästan hela tiden nu de senaste dgrna,trycker rumpan mot väggen, är röd o svampig i "springan".. O juvret e riktigt sprängfylllt sen 3dgr tillbaks,ingen mjölk men gulvätska om man mjölkar lite lätt... :)

Hon har haft 3föl innan hos tidigare ägare, så om allt bara är normalt klarar hon ju allt själv men tänk om....

Fölet e rejält aktivt,sparkar så hela pärla hoppar o får ta stöd mot väggen.. Tänk att tygla den vilden sen! Huga! :)

vad säger ni? Ska jag vaka inatt med?

Dama skrev:
*lånar knapp*

Äntligen har hon kommit!! :love:
Ett stor svart tjej med stjärn och snopp. :banana:

Grattis Dama förresten!!! Skönt att fölet e ute nu antar jag :bump:

Ja det är underbart!

Inatt ska jag äntligen SOVA!!!!
Håller en tumme för alla er andra som vakar att ni snart ska få se den lilla, det är verkligen en underbar känsla!!! :love:

Hovdam: hon ÄR mager, inget snack om saken, och hon är inte i full träning heller. man ser alla ben o knotor o så, ryggraden sticker upp så smått, fast hon har en del muskler faktiskt men inte så mkt som hon behöver ha för att orka. Köpte henne idag och vet sa också att hon var mager, våran hovis också.
Att hon inte orkar var kanske fel ordval hon inte är inte tillräkligt snabb de sista 200 metrarna, men om hon var så mager då som nu så är det inte så konstigt om hon blev trött på slutet. Det var dessutom en mkt god vän(jag rider o tävlar hans ponny) som tipsade oss om hästen, vi känner hon som har haft hand om hästen de senaste halvåret väl. och även hon som arbetade ihop med han som ägde hästen förut, de slutade jobba tillsammans för inte längesen. jag känner mig rätt lugn, ifall det skulle varit något som var fel hade vi nog fått höra det.

shady här hittar du hästen istället med hela stammen och allt ;)
dock är det denn numera förra ägaren som står som ägare där. :)

Och idag tyckte jag magen har sjunkt ner lite på stoet som ska föla :) annars så är läget oförändrat.

Mitt sto skulle ha den 16e. Han hade jätte kladdig sinmjölk idag. Hon har sprungit som en tok och busat i hagen nästan hela dagen. Hoppas att hon kommer innan helgen.

Florence har nu fölat kl: 00:10. :bump: Det blev ett brunt hingstföl e. Silvano. Ska mäta mankhöjd och lägga ut kort i den andra tråden i morgon.

Hälsningar Helen

Jarrah fölade exakt 11 månader efter sista seminering. Kl.21:25 kom ett stort mörkt stoföl till världen. Stjärn, tre vita ben. Hon blir förmodligen mycket mörk. Hon är e.Métall-Martini-Flamingo. Det är hennes 8:e stoföl av 11 sammanlagt.
Vi fick hjälpa Jarrah lite eftersom ett av frambenen var lite böjt i knäleden och fölungen satt som en kort, men sedan gick det galant. Det är det största (högsta) föl vi har fått någonsin. Jag ska mäta henne ikväll, så får vi se hur stor hon är. Det var lite problematiskt att hitta maten när man måste böja ner huvudet så pass pga sin storlek. Till slut gick det iallafall.
Namnfrågan återstår. Hon ska heta något på J.

Nu väntar vi på det sista fölet. Pärlan som ska föla e.Camaro M. Hon hade vaxproppar igår, så det är inte långt borta och nu när bästa vännen fått sin unge så kanske hon också kommer till skott.

Foton på nykomlingen kommer ikväll i den andra tråden.

Grattis! :bump: :bump:

Tänk så olika det kan vara, så stor att man måste böja på nacken... mitt föl (född -00) nådde med nöd och näppe upp till juvret... han fick sträcka på sig allt vad han kunde och stoet nästan hukade sig ner... men han växte snabbt! (han är 165 cm idag).

Lycka till alla andra på G! Vi är på dygn 307...

Det var den jag trodde det var. Synd att hon blivit så misskött. Det är samma uppfödare på din som på Shady. Därav var jag nyfiken, och misstanken var ju sann. Vill du får du gärna maila lite bilder. Kan vara kul att se hur hon ser ut nu som vuxen.

Hejsan!

Ska få föl i slutet av juli vilket ju e ganska sent...

Hon går ute på bete nu o dom har flera stora hagar med mycket bete i alla men jag undrar...e det nån som vet hur man ska göra m fodringen då? Tänkte ge henne krafft groov men frågan e ju om det behövs när dom äter såpass mycket gräs...?
Och om hon inte ska ha nåt krafft,ska hon bara få mineraler då o hur mycket?
Tycker de e väldigt svårt o beräkna såna saker när dom går på bete... :confused:
Hon är i bra hull än sålänge iaf...

Sen undrar jag om det e nån som vet när man ska ta ut hovslagarn till fölet första gången..?

Längtar... :bump:

Det är så kul att läsa om allas väntan och sen få höra vad det äntligen blev så jag tänkte smita in här jag med.

Kitara är nu inne på dygn 343 och hon bara kniper.
Har nog en lång väntan kvar då hon inte visar minsta tecken än.
Betäckt sista gången 11 juni-04 med De la gardie 950.

Det är mitt första för men hennes 4 (tredje fölningen) och hon lär ha varit en duktig mamma och gjort allt själv innan men lite nervös är jag allt för hon är 19 år.

Bra förslag! Jag har J-namnsbrist. Jill är inte dräktig. Tyvärr. Hon seminerades med Camaro M förra året. I år är hon så pigg och fräsch att jag kanske gör ett sista försök. Vi får se.

Nu är fölväntan (vi hann egentligen aldrig börja vänta) slut för i år. Pärla fick en hingst e.Camaro M kl.21,25 ikväll. Exakt ett dygn efter Jarrah. Hon var på gång när jag tog in henne kl.19, men jag trodde nog att det skulle dröja ännu en stund. Jag åkte hem från stallet kl.20:40 och då stod hon och åt i godan ro. När Jonas klev in i stallet kl.21,25 hörde han sista krystningen och där låg han. Han är svart (fortfarande blöt), men blir säkert skimmel. Inget vitt i huvudet och tre vita ben.
Bilder kommer i föltråden imorgon. Jag lade nyss ut bilder på Jarrahs nya dotter i den.

Fast jag vet inte om hon är så himla misskött eller om det är det att hon inte äter.
Vi trugar i henne mat hemma just nu och hon äter i princip nästan inte alls :crazy:
äter inte: havre, korn, äpple, hö, ensilage, kraft petar hon i sig litegrann :crazy:
det hon vekligen gillar är gräs och morötter så imorgon ska vi köpa 100 kg (vi har fler än hon som kan hjälpa till ;) )
Det är en supertrevlig häst iaf :) red ut en liten sväng idag och jag fattar inte att hon bara är 4 år, hon är alldeles för cool och stadig även om hon är stressig o nervig.
Jag har inte tagit några kort än men jag kan skicka bilder när jag gjort det.

Min tant kommer nog inte att föla inatt heller, dag 330 hoppas att hon fölar i helgen då istället.

Det där är ju ett problem med vissa löphästar. Tyvärr. Hoppas att det löser sig för henne med maten. Foton vore jätte kul.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
9
· Visningar
888
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 056
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
995
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka