VÄNSTER galopp ?? :S

I

Idrus

Hej, jag har lärt min travare höger galopp. Men hon har jätte svårt för vänster. Hur ska jag lära henne den ? man måste ha jätte hög fart å svenga å sånt för att hon ska vilja ha vänster galopp. Några bra tips ?

MVH Ida
PS. Visste ej vad denna tråd passa in, för på "galopp" verka det bara vara galopp-häst frågor :P
 
Sv: VÄNSTER galopp ?? :S

travare är ofta "sneda" när de kommer från banan, eftersom de oftast tränas i ett och samma varv. nu vet inte jag hur länge du ridit ditt varmblod, men om det strular i ett varv så tror jag att det har att göra med att hon inte är helt lösgjord och rak. mitt tips är att strunta i galoppen ett tag. försök istället att träna en massa lösgjörande ex volter och skänkelvikningar. träna oxå på att få henne stark, dvs att hon kan bära sig i form i både kort och mellantrav. träna mycket tempoväxlingar så att hon får sätta under sig och bli stark i bakdelen. travare har ofta svårt för sig innan de fått "ridhäsmuskler", men om du tränar rätt och tar det lugnt så kommer det att bli mkt bättre. har själv haft en som jag red lätta klasser i dressyr och hoppning på, men det tar lite tid och tålamod. lycka till och ge inte upp!
 
Sv: VÄNSTER galopp ?? :S

Caliber - Tack så mycket. Ja, i travet å så är hon inte som hon var i början, alltså att bara vilja springa å så. Men vi tränar för fullt. :crazy:
 
Sv: VÄNSTER galopp ?? :S

Jag hade samma problem med min fjording , fast i höger galopp :smirk: Min tränare sa åt oss att hålla på mkt med bom arbete, mycket cavaletti på böjt spår osv. Men för att få honom att fatta sjävla galoppen satte hon upp ett litet litet hinder med en av hoppnings bom framför på böjt spår , Detta gjorde susen! :idea: Efter några gånger gick det bättre & bättre , så nu är vi ett ekipge med en helt okej galopp :p LYCKA TILL ! :)
 
Sv: VÄNSTER galopp ?? :S

Jag hade samma problem med min fjording , fast i höger galopp :smirk: Min tränare sa åt oss att hålla på mkt med bom arbete, mycket cavaletti på böjt spår osv. Men för att få honom att fatta sjävla galoppen satte hon upp ett litet litet hinder med en av hoppnings bom framför på böjt spår , Detta gjorde susen! :idea: Efter några gånger gick det bättre & bättre , så nu är vi ett ekipge med en helt okej galopp :p LYCKA TILL ! :)

okej, så ni kom i höger varv på det böjda spåret då ? :)
 
Sv: VÄNSTER galopp ?? :S

hej, skrev i din andra tråd...mitt varmblod kan heller inte fatta vänstergalopp ordentligt...hon tar den alltid när jag longerar henne eller när jag rusar in i den. har haft henne i 6 år....jag red för en tränare som även är napprapat, masör mm och han bad mig att rida i en 8 för att sen fatta vänster gallop när vi nästan hade ridit klart 8:an, då va hon så obalanserad så hon var tvugnen att fatta vänstergallop...det visade sig sen att hon hade en nerv ikläm i baken och det hade tydligen gjort fruktansvärt ont på henne att ta vänster gallop...:cry: stackars lilla häst...har du kollat din häst??

om han/hon inte har fel i ryggen så rekomenderar jag att rida i en 8.
Hoppas det löser sig;)
 
Sv: VÄNSTER galopp ?? :S

Som inlägget tidigare. Om inte hästen är skadad på nåt sätt, så pröva att löshoppa med hästen i vänster varv?
Eller hoppa själv med hästen.
 
Sv: VÄNSTER galopp ?? :S

Håller med Caliber. Mycket likriktande och mjukgörande arbete så kommer vänstergaloppen av sig själv så småningom.
Böjda spår, tempväxlingar och cavaletti (om hon inte stressar uppsig över dem) är bra. Lika mycket i båda varven.
 
Sv: VÄNSTER galopp ?? :S

Precis ;) en rejält ökad trav, sen går det undan innan han hunnit på kontroll på sig själv & han balans ! :crazy:
 
Sv: VÄNSTER galopp ?? :S

Hej, ska bara säga lite hur det går nu:

Jag travade och värmde upp i en cirkel. Tillslut galoppera jag lite i höger varv, sedan bytte jag håll efter ett tag å så gjorde jag såhär: Jag luta mej ganska mkt åt vänster håll, å i slutet av cirkeln (lr vad man ska säga) så tröck jag in skänklarna (alltså vänster galopp) å så smackade jag, viiips, så blev det vänster galopp :rofl: Fast jag ska träna mkt mkt mer, å då kmr vi snart vara klara med den, eller ja, snart å snar.. hehe. Jag berömde jätte mkt å hon tyckte det va kul.

MVH Ida
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 101
Senast: Rosett
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 012
Senast: WildHorse
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Sasse
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 003
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp